Mye grums i gryta etter kok

Hei,

Har akkurat kokt ned fra 22L til ca 18L og sitter igjen med et veldig uklart brygg.

Er det normalt at det skal se slik ut i gryta etter kok?  Se vedlagt bilde

Vil nevne at vi tilsatte klarningsmiddel 5 minutter før vi var ferdige med koketiden. Dette er litt sent, men trodde ikke det skulle bli så uklart.

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    809,7 KB · Sett: 677
kjetilovesen skrev:
Hei,

Har akkurat kokt ned fra 22L til ca 18L og sitter igjen med et veldig uklart brygg.

Er det normalt at det skal se slik ut i gryta etter kok?  Se vedlagt bilde

Vil nevne at vi tilsatte klarningsmiddel 5 minutter før vi var ferdige med koketiden. Dette er litt sent, men trodde ikke det skulle bli så uklart.

Ser ut som om du har brukt noe klarningsmiddel. Whir/protafloc?

Hei, takk for svar!

Vi bruker Whirfloc som klarningsmiddel.

Valgte å sette den til gjæring med alt som er av bunnfall. Så får vi heller stikke den om før vi flasker. Vil dette ha mye å si for smaken?

Jeg tar alltid kjøleren opp av kjelen, og spinner en sleiv nedi så det blir et godt dragsug i midten av gryta. Lar den stå under lokk i en times tid. Da blir mesteparten av gugga liggende i midten av kjelen og en kan tappe lenge før det begynner å komme med grums.

runarstock skrev:
Jeg tar alltid kjøleren opp av kjelen, og spinner en sleiv nedi så det blir et godt dragsug i midten av gryta. Lar den stå under lokk i en times tid. Da blir mesteparten av gugga liggende i midten av kjelen og en kan tappe lenge før det begynner å komme med grums.
Lønner seg kanskje å kjøle godt ned før en tar ut kjøleren?  Hvor langt ned kjøler du før du tar den ut?
Vi er nok mange som er usikre på disse tingene  :)

Tim skrev:
runarstock skrev:
Lønner seg kanskje å kjøle godt ned før en tar ut kjøleren?  Hvor langt ned kjøler du før du tar den ut?

Nå vet jeg ikke hvordan runarstock gjør det, men jeg kjøler ned til den temperaturen vørteren skal gjæres på, deretter tar jeg ut kjøleren og kjører whirlpool og venter en times tid.
Må ærlig innrømme at jeg har en tendens til å ta med mye grums for jeg syns det er for kjipt å la alt gå til spille, resulterer i litt mer bunnfall når jeg skal tappe over på flasker, men da har den jo fått stått i fred to uker, noe som er litt lengre enn 1 time.

Vi kjøler ned til 18 grader. Skjønner at vi har det for travelt med å bli ferdige siden vi ikke venter en time før vi overfører vørteren til gjæringskaret.

Men har dette egentlig noe å si for smaken på det ferdige brygget? Alt av bunnfall vil jo bli igjen når vi stikker om før flasking.

Takk for svar forresten!

VonRabben skrev:
Tim skrev:
runarstock skrev:

Nå vet jeg ikke hvordan runarstock gjør det, men jeg kjøler ned til den temperaturen vørteren skal gjæres på, deretter tar jeg ut kjøleren og kjører whirlpool og venter en times tid.
Må ærlig innrømme at jeg har en tendens til å ta med mye grums for jeg syns det er for kjipt å la alt gå til spille, resulterer i litt mer bunnfall når jeg skal tappe over på flasker, men da har den jo fått stått i fred to uker, noe som er litt lengre enn 1 time.

akkurat som du beskriver, men jeg skrev det vel et par hakk mer knotete :)

Når jeg lager IPA så tømmer jeg hele kjelen i gjæringsbøtta. Ikke tale om at jeg skal tape så mye vørter i humle! Kan ikke si jeg har opplevd at ølen har blitt nevneverdig dårligere av dette. Har laget IPA med full dumping av kjele, og siling. Blir nok å dumpe kjelen neste gang også :)

Grums i gryta får være der det er.
Kjøler så hurtig jeg kan ned til ca 18 grader, tapper over i gjæringskar uten å røre noe som helst, og tilsetter gjær/luft fortest mulig.

Ser ingen grunn til å invitere andre gjærstammer til å slå seg ned i vørteren enn den jeg ønsker, noe man jo gjør om man roter i avkjølt vørter, eller lar den stå lenge før man tilsetter den gjæren man ønsker.

Mesteparten av grumset blir liggende igjen i bunnen av gryta, den lille literen med vørter som også er igjen får bare være.
Om jeg mister en liter etter kok og en liter etter gjæring tåler jeg det. Vil heller ha 22-23 liter godt og klart øl fremfor 24-25 liter uklart eller infisert øl!

Pleide og ha masse slikt grums når jeg brygget BIAB, noen ganger så mye som 10 liter. Nå som jeg skyller med silbunn er det nesten ikke noe i forhold

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Hvordan kan dette være på grunna v dårlig skylling av mesken?

Nå skal det sies at vi rørte ganske mye om i mesken under skylling. Skal man ikke det for å være sikker på at alt sukkeret blir med?

Dette er vel et resultat av for mye mel i kokekaret, grunnet for dårlig skylling av mesken? Eller er jeg helt på viddene? Jeg hadde mye sånt før jeg begynte å skylle, i alle fall.

Her er forresten melblandingen vi bruker:

6,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) 76,9 %
0,80 kg White Wheat Malt (4,7 EBC) 10,3 %
0,55 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (35,0 EBC) 7,1 %
0,45 kg Munich Malt - (25 EBC) 5,8 %

Siden meskekaret vårt er relativt stort valgte vi å gange oppskriften med 1.5 for å få litt bedre utbytte. Det kommer ikke til å skje igjen før vi oppgraderer til 50L-gryte. Tar tid å koke i to omganger!

Anyway.. Vil det være nok for oss å tappe saktere? Denne gangen lot vi det bare stå til.

Fossdal: Er det ikke meningen at man skal røre ganske lenge når man heller i skyllevann? Vi har iallefall rørt ca 5 min, veldig forsiktig.

kjetilovesen skrev:
Hvordan kan dette være på grunna v dårlig skylling av mesken?

Nå skal det sies at vi rørte ganske mye om i mesken under skylling. Skal man ikke det for å være sikker på at alt sukkeret blir med?

Forstår jeg deg rett i at du rørte i mesken, mens du tappet? Det kan være en forklaring på uklar vørter. Mesken skal fungere som et filter når du tapper, enten med at du tapper forsiktig, mens det etterfylles varmt vann fra toppen, eller at det tappes i flere omganger. Gjøres det i flere omganger, rører man godt og lar mesken roe seg, slik at vørteren filtreres gjennom den ved avtapping.

Da høres det ut som har funnet problemet her. Vi slet mye med tett bazooka og bådde "stryke" bazookaen nesten kontinuerlig for å få ut noe i det hele tatt.

Nå etter 48 timer har forøvrig gjæren gjort et godt innhogg. OG var 1072, nå er den 1015. Har aldri vært borti at det går så utrolig kjapt.

Har satt dunkene til avkjøling i et rom under 18 grader for å stoppe gjæringen. Nå krysser vi fingrene for at det værste grumset skal falle til bunns.

Tilbake
Topp