Mye grums..

Hei. Prøvde allgrain-brygging for første gang i går kveld (biab). Gikk for et sett med Austmann IPA fra Brewshop. Alt gikk rimelig bra etter planen, men endte opp med veldig mye grums. Hva er de beste tipsene for å unngå dette best mulig? Har ikke pumpe tilgjengelig, men funker det å tappe over i et litersmål, for så å tømme det i posen igjen til det klarner? Ja, har lest meg opp på mye gjennom forumet, men finner egentlig ikke noen gode tips for akkurat dette. Ellers vil jeg si det meste gikk etter planen. :) Målet var OG 1.060, og jeg endte opp på 1.064. Dette ga virkelig mersmak! Men vil ha bedre kontroll på grums og bunnfall neste gang. :)
 
Hvis jeg forstår deg riktig, tenker du på grums i vørteren du har satt til gjæring? Generelt sett skal du ikke være alt for bekymret for det, fordi veldig mye av det vil falle til bunnen i løpet av gjæringstiden. Noen kjappe tips:
1. Skylle mye underveis i meskingen (ikke så lett når di kjører BIAB)
2. Tilsette klarningsmiddel på slutten av koketiden
3. Stikke om til nytt gjæringskar etter stormgjæringen
4. Cold Crash på slutten av gjæringstiden.
 
Hvis jeg forstår deg riktig, tenker du på grums i vørteren du har satt til gjæring? Generelt sett skal du ikke være alt for bekymret for det, fordi veldig mye av det vil falle til bunnen i løpet av gjæringstiden. Noen kjappe tips:
3. Stikke om til nytt gjæringskar etter stormgjæringen

Ikke gjør dette. Det forringer ølet pga opptak av oksygen.
 
Takk for gode råd. Var grums i vørteren jeg tenkte på ja. Sikkert nærmere 3-4 liter i gjærstampen. Har på følelsen at jeg rørte litt for ofte i mesken, og at kværningen kanskje var for fin. Brukte både klarningsmiddel, og Whirlpool under kjølingen. Vil gå til innkjøp av en silbunn før neste brygg, og kanskje også bruke en sil under overføring av vørteren. Vil dette ha noen virkning, sammen med jevnlig tapping og skylling under meskingen ved hjelp av et 3-litersmål?☺
 
@Johna79
Det som betyr noe, er jo hvordan ølet blir til slutt - og så er det en uendelig diskusjon om hvorvidt det spiller noen rolle at det blir med mye grums gjennom prosessen.

BIAB er så mangt. Kan du beskrive nærmere hva slags utstyr/framgangsmåte du bruker? Hvis du på noen måte forstyrrer maltsenga før du har tappet og skylt, så spiller det selvfølgelig ingen rolle hva du gjør før det.

Tapper du vørteren over i bøtter fra mesken, kan du la dem stå en liten stund. Da vil du få bunnfelt mye, og så kan du tappe forsiktig av med en hevert (eventuelt kan du jo bruke kar med kran, også), så du ikke får med bunnfallet. Dermed får du mindre binnfall etter kok, også.

Lag en whirlpool når kjølingen av vørteren etter kok er ferdig, og la det stå en stund (si en halvtime til en time) før du tapper over i gjæringskaret.

Ideen med å tappe gjennom en sil etter meskingen er ikke god. Da blander du inn mye oksygen i varm vørter, og uansett hva en mener om hvor ille det er, så er det en god ide å unngå det så mye som mulig. Tapp gjennom en slange, og unngå all plasking.
 
Hei. Takk for svar.☺ Bruker en 36 liters kjele med tappekran og meskepose. Rørte kanskje litt for ofte under mesk, men ikke brutalt. Resultatet blir helt sikkert ok. Synes bare det er litt dumt å kaste bort så mye godt øl pga grums. Angående bruken av sil, så ser jeg over hode ikke problemet i det da jeg uansett må tilføre oksygen i vørteren før gjæring...(altså...bruke sil ved overføring av avkjølt vørter til gjæringskar)
 
Hei. Takk for svar.☺ Bruker en 36 liters kjele med tappekran og meskepose. Rørte kanskje litt for ofte under mesk, men ikke brutalt. Resultatet blir helt sikkert ok. Synes bare det er litt dumt å kaste bort så mye godt øl pga grums. Angående bruken av sil, så ser jeg over hode ikke problemet i det da jeg uansett må tilføre oksygen i vørteren før gjæring...(altså...bruke sil ved overføring av avkjølt vørter til gjæringskar)

aha - jeg trodde du snakket om å sile vørteren etter mesking. Neida, det er selvfølgelig ikke noe problem når du tapper kjelen etter kok og nedkjøling. Men det skulle ikke være nødvendig om du bare lar det få stå i ro og bunnfelle seg i kjelen før du tapper ut.

Om du vil ta vare på det som da blir igjen i kjelen, blandet med grumset, kan du helle det over i et dertil egnet kar - f.eks. en femliters ett eller annet (Jeg har en gammel minivinballong) - og la det stå til dagen etter. Så kan du dekantere klar vørter, som f.eks. kan brukes som startervørter, eller du kan bruke den til å karbonere ølet med. (Ved den siste metoden går jo ikke noe tapt:).)

Det du sier. betyr altså at du tapper og skyller, og så tar ut posen med masken i etterpå, slik at ei uforstyrra maltseng får ligge og fungere som filter unnder hele prosessen etter at du har avsluttet selve meskeprosessen? Har du en bazooka, kanskje? (Du kan vel ikke ha bare kran og pose ... eller?) I så fall skulle du kunne få ut klar vørter ved å resirkulere skikkelig før du starter tappingen. Hvor mye du har rørt underveis, spiller ingen rolle, så lenge du bare gir maltsenga tid til å sette seg - 10 min - før du starter å resirkulere til slutt. Og passer på at du ikke roter opp maltsenga når du resirkulerer. (Jeg heller fra litermålet oppi ei stor øse som jeg senker ned i vørteren. Men det må være nok vørter over maltsenga til at jeg ikke stikker øsa nedi den, og på den måten forstyrrer den.)

Uansett hvor mye du strever, vil det være en del småpartikler i den vørteren du tapper, og mer jo mer mjøl det var i malten i utgangspunktet. (Du får mindre grums ved å male grovere, men du får også lavere effektivitet.) Som sagt, du kan la vørteren stå og bunnfelle seg en stund før du tapper over i kokekjelen.

Veldig mye av grumset etter kok er humle. Du kan jo bruke en eller annen form for beholder for humla - humlepose, hopspider el.lgn.. Du vil også få noe mindre bunnfall om du skummer - men det spiller antakelig mindre rolle.

En silbunn eller falskbunn under meskinga er forøvrig en god ide - og særlig hvis du skal drive med kontinuerlig skylling.
 
Tilbake
Topp