Mye utgjæring...

Terje Kolbeinsen

Norbrygg-medlem
Jeg har i mine siste brygg opplevd at jeg gjerne får utgjæring ned til 1.006-1.010, når jeg helst skulle ligge på 1.015-1.020. Mistenker at "synderen" er mesketemperaturene - lav utmeskingstemperatur.

Blir jo gjerne litt tørre og sterke øl av dette. Noen kloke hoder som kan bekrefte eller kanskje har andre teorier?
 
Det er riktig at mesking på lave temperaturer gir mer gjærbart sukker enn høye temperaturer.
Så dersom du har mesket på f.eks 64 grader C, kan du prøve å meske 2-4 grader høyere og se om du får resultatet du ønsker.

Kan jo være andre ting som gjør at du får "for høy" utgjæring.
Har du endret å noe annet i det siste? Dersom du bruker mer gjær enn før vil det kunne føre til høyere utgjæring.
Bytte av gjærtype, infeksjon, osv.
 
Jeg har i mine siste brygg opplevd at jeg gjerne får utgjæring ned til 1.006-1.010, når jeg helst skulle ligge på 1.015-1.020. Mistenker at "synderen" er mesketemperaturene - lav utmeskingstemperatur.

Blir jo gjerne litt tørre og sterke øl av dette. Noen kloke hoder som kan bekrefte eller kanskje har andre teorier?
Det er nok helst mesketemperaturen. Overpitching av gjær/gjærnæring/overdreven oksygenering kan være medvirkende/forsterkende faktorer. Stivelsen i malten blir overraskende fort konvertert, så hvis du kjører stegmesk, kan det hende at prosessen er fullendt før du når siste steg.
 
Må være et termometer og en timer som er sinnssykt mye ute og sykler i tilfelle. Hvordan er meskeregimet?

Repitcher TS gjæren? Brukes det riktig gjær ifht target FG?
 
Må være et termometer og en timer som er sinnssykt mye ute og sykler i tilfelle. Hvordan er meskeregimet?

Repitcher TS gjæren? Brukes det riktig gjær ifht target FG?
Der jeg har merka det mest, er ved bruk av WLP002. Men jeg bruker gjær om igjen etter vasking, nå sist lagde jeg en starter på slurry, som jeg delte - en del gikk i en Engelsk IPA og resten i en porter.
Sjekka termometerne i Blichmann pannene mine i går og de var ikke veldig nøyaktige for å si det sånn :(
Får se om det blir bedre etter justering...
 
Der jeg har merka det mest, er ved bruk av WLP002. Men jeg bruker gjær om igjen etter vasking, nå sist lagde jeg en starter på slurry, som jeg delte - en del gikk i en Engelsk IPA og resten i en porter.
Sjekka termometerne i Blichmann pannene mine i går og de var ikke veldig nøyaktige for å si det sånn :(
Får se om det blir bedre etter justering...

Noe av lavere FG skyldes nok repitching hvis du har brukt samme gjær noen generasjoner. Dette vil (eller allerede har) stabilisere seg, hvis du bruker samme høsteteknikk/tidspunkt fra gang til gang. Sånn sett så må du bare justere etter erfaringer. Men siden du nevner termometere som også er ute og kjører så trenger du vel noen ekstra brygg for å finne ut av hva utgjæringen din ligger på alt etter oppskrift med repitching gjær.
 
Tilbake
Topp