Nærbøl

Eg var så heldig at eg fekk smake dette deilige ølet.
Er det nokon "der ute" som sit på oppskrifta? (Og vil dele den :)
 
Ja. Skal finne den fram når jeg kommer hjem senere i kveld. Hvis ikke unge Odland kommer meg i forkjøpet.
 
OG: 1048
IBU: 35

88% Pale Malt (Weiermann)
5,5% Havregryn
3,25% Pale Crystal Malt (80EBC)
3,25% Munich malt (25EBC)

Humleskjema (Tinseth):

0,22g/liter Simcoe @ 60min (9 IBU)

0,88g/liter Mosaic @ 15 min (12,5 IBU)
0,44g/liter Simcoe @ 15 min (7,5 IBU)

1,77g/liter Mosaic @ 2 min (4,5 IBU)
0,88g/liter Simcoe @ 2 Min (2,5 IBU)

Tørrhumle:

2g/liter Mosaic
0,67g/liter Simcoe

Gjær: Wyeast 1318

Mesk: 60 min. på 66 °C, utmesk på 77 °C.
Koking: 90 min.
Gjæring: 16-19 °C
 
Inkl. nogle Chinook-pellets på 60min

Samt 5.5% havregryn, ikke 55.5%. Ser mattekunnskapen til Gahr har lidd en brå død etter at han sluttet som lærer.
 
Odland skrev:
Inkl. nogle Chinook-pellets på 60min

Samt 5.5% havregryn, ikke 55.5%. Ser mattekunnskapen til Gahr har lidd en brå død etter at han sluttet som lærer.

Så kan jeg opplyse om at oppskriften er sakset fra en mail fra deg, Odland. Altså er det dine mattekunnskaper, ikke mine.;)
 
Gahr skrev:
Odland skrev:
Inkl. nogle Chinook-pellets på 60min

Samt 5.5% havregryn, ikke 55.5%. Ser mattekunnskapen til Gahr har lidd en brå død etter at han sluttet som lærer.

Så kan jeg opplyse om at oppskriften er sakset fra en mail fra deg, Odland. Altså er det dine mattekunnskaper, ikke mine.;)
2 stk lærere =Mattematisk galskap
 
Heisann,

Hadde tenkt til å prøve meg på denne oppskriften men ser ikke ut som jeg får tak i Mosaic i nærmeste fremtid. Har dere noen forslag til substitute på humle skjema? Sitter på følgende humle: cascade, summit, chinook, centennial og colombus.

Det blir da strengt tatt ikke i nærheten av hva Nærbøl smaker, men håper på en lett drikkelig APA.

På forhand takk,

/Lars
 
Takk for raskt svar.

Så kjøre centennial i stedet for Mosaic! Jeg har kanskje nok Simcoe til bitter humle steget. Hva med å bruke Cascade i stedet for Simcoe på 15, 2 og tør?

Mvh,

/Lars
 
Jeg ville spart så mye som mulig av Simcoe til tørrhumling og aroma, og heller brukt Chinook til bitterhet. I ABCs ånd bør det ALLTID være litt Chinook i ølet (i Nærbøl ble det brukt 100 g på 30 min. til en batch på 3500 liter ;D).
 
Gahr skrev:
Jeg ville spart så mye som mulig av Simcoe til tørrhumling og aroma, og heller brukt Chinook til bitterhet. I ABCs ånd bør det ALLTID være litt Chinook i ølet (i Nærbøl ble det brukt 100 g på 30 min. til en batch på 3500 liter ;D).
He, he. Ca 1 pellet i ein heimebryggarbatch :)
 
Tilbake
Topp