Næring fra kobberkjøler!?!

I siste kjøp-kjøp-kjøp-e-post fra MoreBeer! kunne jeg lese følgende:

"Did you know? Immersion chillers provide nutrients for your fermentation when added to the boil the last 20 minutes.  The heat leaches zinc from the copper.  Zinc is a powerful nutrient source for yeast cell growth."

Jeg har rutinemessig latt kjølespiralen stå i vørteren fra temperaturen kjøres opp for koking (Speidel - ikke så trivelig å bakse med varme lokk og tre inn slanger/kjølespiral underveis, med kondens som renner og brenner deg osv...).  Dette seff for at den skulle være desinfisert før nedkjølingen.  Så dukker altså denne informasjonen opp om at det faktisk kan bidra til bedre fermentering!  ;D  Var dette kjent for dere andre eller er dette nytt også for dere?

MVH

Morten M
 
Eg fikk vite det når eg var på bryggekurs hos Inderøy gardsbryggeri. Der blei det sagt at kobberspiralen gav næring til gjæren. Me hadde vel kjøleren i dei site 15 min tror eg.
 
I følge How to brew er kopar i seg sjølv gunstig (inntil ein viss grad sjølvsagt), men det grøn/blå irret som kan oppstå på kopar er direkte giftig og må aldri kome i kontakt med vørter/øl eller andre næringsmiddel.
 
Tilbake
Topp