Når kryddre juleølet? Går det sammen med karboneringen ?

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å prøve meg på forskjellige varianter av krydder i juleøl. Men kan jeg dele opp batchen å ha ulikt krydder i de forskjellige delen? Eller må alt krydderet kokes i værteren.
Jeg tenkte kanskje jeg kunne blande krydderet sammmen med sukkret som jeg koker for karboneringen..
 
Det beste svaret er vel aldri?

Men dersom du ønsker å bruke krydder i ølet er det best å hive det i når det er 2 minutter eller mindre igjen av koketiden. :)
 
Du kan vel kanskje ta ut noen liter vørter når kokinga nærmer seg slutten, så deler du opp dette og koker hver for seg med de forskjellige krydrene, avkjøler og fordeler vørteren i gjæringskarene osv, og til slutt har du den "krydra" vørteren oppi hvert sitt gjærkngskar. Hvis hver porsjon med krydra vørter er liten nok i forhold til det du har det oppi så skulle det ikke engang ha så mye for temperturen å si selv om den kommer rett fra komfyren
 
Du kan koke opp krydderiene i en liten kjele med vann, å la det trekke som en te en times tid. Tilsettes like før kjøling, eller avkjølt i en oppdelt batch hvis du vil prøve ulike varianter.

PS Ikke si det til Gahr hvis du bruker nellik!
 
Okay. Jeg hadde håpet at jeg kunne gjære på en dunk (50l) å så dele opp i to dunker når jeg skal ha i sukkeret for karbonering og da også krydderet. (Slik som med bær)
 
Har delt en batch med og uten krydder.
Hadde krydderet i et glass og fyllte opp med akevitt samtidig som ølet ble laget.
Så fikk det stå i romtemperatur i 2-3 uker.
Brukte en liten sprøyte til fordeling på noen av flaskene ved korking.
Hvor mye krydder som skal til kontra ved koking vet jeg ikke. Tror jeg brukte i minste laget.
 
Okay. Jeg hadde håpet at jeg kunne gjære på en dunk (50l) å så dele opp i to dunker når jeg skal ha i sukkeret for karbonering og da også krydderet. (Slik som med bær)

Det tror jeg du godt kan gjøre, så lenge vesken er kokt/sterilisert. Hvis du lager "te", som jeg gjør, ville jeg silt bort krydderet når smaken var trukket ut av krydderne. Deretter kokt opp igjen med sukker, kjølt, og tilsatt ølet.
 
Tilbake
Topp