Fange villgjær

Jeg prøvde meg for en stund siden på å villgjære en lyng øl. lagde en sterk øl med for gjæring og masse frisk lyng i sekundær-gjæringen (ble veldig sur) og inneholder vertfall lactobacter, smaker forresten veldig godt. lagde og en lettøl som bare fikk frisk lyng og ingen brygge gjær denne gjærte fint og ble mindre sur og veldig god. har brukt bunnfallet fra begge til å lage nye sure lettøl og har lært at de ikke blir sure selv med minimalt med humle i vørteren.

Så en måte å finne villgjær og andre brygge basillusker på, er å bruke blomster, frukt og bær til å starte gjæringen med. humle eller ikke vil bestemme hvem som får fotfeste først.
 
hei.
Er det noen som har fanget villgjær i år. Jeg er litt usikker på om det er lurt å gjøre det nå eller vente til etter første frostnatt. Vidre lurer jeg på om noen har en vørter oppskrift som er fin å bruke til et villgjær brygg.
 
hei.
Er det noen som har fanget villgjær i år. Jeg er litt usikker på om det er lurt å gjøre det nå eller vente til etter første frostnatt. Vidre lurer jeg på om noen har en vørter oppskrift som er fin å bruke til et villgjær brygg.
 
Har du tenkt til å rense gjæren? Plate den ut? Det er OK å fange gjær nå. Det blir vel dramatisk mindre gjær når frosten kommer.

Min oppskrift er noe slikt. 100% pils. Meste på 67 grader. Rundt 30 IBU. Pitcher brett i sekundær for å forsøke å gjøre den litt skarpe smaken (plastikk-fenoler) fra villgjæren min og gjøre det mer spiselig. Definitivt et øl for spesielt interesserte.
 
Sist redigert:
Sett ut flere som svake tvørtere (1.020-30) og tre over ei strømpebukse eller noe. Har du ikke noe filter så kommer du til å kaste alle. Sett de gjerne under busker etc.

Sett ut fem-seks, en to er kanskje noe du vil ta vare på.

Fermenter en minibatch med de. Aroma i seg selv på starter er ikke noen god pekepinn.
 
Ja. Hvis det lukter OK og har stått noen dager. Jeg har dog ikke smakt på det men dyrket starter og så smakt på denne. Tror jeg gikk fra å samle gjær til 100ml, smakte på denne, dyrket til 500ml, 2000ml og pitch i batch.
 
Hei!

Har lest noen innlegg om fanging av villgjær nå (har generelt blitt helt galemattias på fermentering og surdeig på hjemmekontor-dagene), men jeg lurer litt på: Når er sesong for å fange villgjær? Har såvidt begynt å spire her i Trøndelag, er det nok, eller er det høsten som er gull verd?

Jeg har en ingefær-starter som står og fermenterer. I det jeg lager en vørter for denne (kun basert på ingefær, sitron, vann, sukker, og salt), er en slik vørter noe å i det hele tatt prøve plassere under rosebusken eller morelltreet i hagen?

Skjønner sjansen for å få til noe fantastisk er lav, - vil bare prøve noe galskap uten å kjøpe meg til suksess ;)
 
Er vel en del som bruker Kveik, da slipper du bryet med å annskaffe villgjær, du har i hvert fall langt mer kontroll på produktet.

Frukt som har begynt å gjære har villgjær i seg, så er jo bare å bruke det.

Fange villgjær

Er eksisterende tråd på dette.
 
Jeg tror jeg ville satser på frukttrær på høsten. Alternativ legge noen råtnende, økologiske, ikke-genmodifiserte og druer druer på en rist over vørten og lukker igjen over der. Tror jeg ville forsøkt å begrense det til litt sånn frukt-gjær. Men dette har jeg ikke greie på, så jeg bare gjetter uten egen erfaring. Tror du vil ende opp med et ganske surt øl på den måten. Tror kanskje jeg ville prøvd en mask med ca 75% ale malt og 25% maltet hvete. Mellomeuropeisk humle.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Beklager for å gjenopplive en gammel tråd, men;

Dette er super interessant. Jeg satte ut to glass natten 25.05 - 26.05(2020) og det er allerede forskjell på de to. Noen som har en ide om hvor lenge villgjær bør stå før man kan fastslå at man har fanget noe interessant?
 
Beklager for å gjenopplive en gammel tråd, men;

Dette er super interessant. Jeg satte ut to glass natten 25.05 - 26.05(2020) og det er allerede forskjell på de to. Noen som har en ide om hvor lenge villgjær bør stå før man kan fastslå at man har fanget noe interessant?
Jeg ville filtrert ut solider, og så laget en ministarter på det du har igjen. Ikke dekanter, du vet ikke hvor lenge gjæren holder seg i suspensjon. Det er min tanke iallefall. Etter det så lager du en starter til, og når den er aktiv så dekanterer du den, for å få vekk ting som bare ligger i bunn.

Mitt forsøk med villgjær for noen år siden ga den flotteste krausen jeg noensinne har sett, så dette kan bli gøy :)
 
Det er nå fire dager siden jeg satte ut et par glass i hagen for å se om det var noe å fange :)

Nå er det full aktivitet i det nærmeste glasset her, og det plopper i låsen. Det skjer også noe i glasset bak, men mer usikker på hva som skjer der, og utviklingen skjer mye saktere.

Ingen aning om dette blir noe som helst å spare på, men morsomt og spennende er det ihvertfall :)

villgjær2.jpg
 
Epler kan funke. Gjæret en gang mjød bare ved å legge i to epler delt i båter. Det ble sterkt, tørt og ikke noe særlig godt,(Men det kan ha vært honningen sin skyld)
Alternativ legge noen råtnende, økologiske, ikke-genmodifiserte og druer druer på en rist over vørten og lukker igjen over der.
Jeg ville absolutt unngått råtnende frukt i nærheten av ølet. Friske og fine frukter har masse gjær på seg og mindre skadelige bakterier.
blitt helt galemattias på fermentering og surdeig
Du kan også prøve å gjære øl med surdeigen, som jo også er ganske lokal. Det blir veldig fort veldig surt, så du må drikke det raskt eller pasteurisere.

Ellers er jo (upasteurisert) honning en klassisk kilde til gjær. Sjekk finnenes Kalevala f.eks.
er en slik vørter noe å i det hele tatt prøve plassere under rosebusken eller morelltreet i hagen?
Hvis den ikke er kokt sammen, men er med rå ingefær, som de fleste oppskriftene bruker, vil jo gjæringa komme fra ingefæren...
 
Det er nå fire dager siden jeg satte ut et par glass i hagen for å se om det var noe å fange :)

Nå er det full aktivitet i det nærmeste glasset her, og det plopper i låsen. Det skjer også noe i glasset bak, men mer usikker på hva som skjer der, og utviklingen skjer mye saktere.

Ingen aning om dette blir noe som helst å spare på, men morsomt og spennende er det ihvertfall :)

Vis vedlegget 45280
De glassene så litt kjekke ut.
Hvor fant du de med hull til gjærlås?
Borret du selv kanskje?
 
Tilbake
Topp