Når skal jeg tappe på flaske?

Jeg har anskaffet en braumeister 50l og fått opplæring av en kamerat som har likedan apparat.
Kameraten min sier at jeg skal tappe på FG mellom 10 og 12 (eller SG som det da blir når jeg bestemmer via måling når jeg skal flaske). Læremesteren min kan fortelle meg at hvis jeg tapper på FG under 10 blir ølet flatt, og hvis jeg taper på FG over 12 blir det for mye futt. Men når jeg leser ulike innlegg skal man vente til FG har "stabilisert" seg på sitt laveste nivå. eks. FG er 8 og ikke blir laver enn 8 over 2-3 dag, da er det denne målingen ølet skal tappes fordi gjæringen da er stoppet opp.
Slik jeg har gjort det nå så har jeg tappet på FG(SG) på mellom 10 og 12. Jeg har all grunn til å tro at FG hadde blitt lavere hvis jeg hadde ventet flere dager. Er det uansett riktig av meg å tappe på flaske når FG(SG) NÅR 10-12?

Ett tilleggspørsmål: Når jeg karboniserer bruker jeg vektskje og vanlig strøsukker og heller i fylte flasker? Er dette risiko når det gjelder infeksjon? Leser også på forumet at sukkeret kokes til lake istede for å bruke strøsukker nettopp for å drepe bakterier som kan være i ubehandlet strøsukker.
 
Sist redigert:
Hmm. Litt rare råd fra læremester her. FG er avhengig av blant annet mesketemp og gjærtype. Jeg ville fulgt dine egne kunnskaper om stabil FG. I praksis kan de fleste vente i 14 dager, så har den stabilisert seg i de fleste tilfeller.

Når det gjelder karbonering, tror jeg de fleste bruker sukkerlake. Det er nok enklest. Men å putte direkte i flaska kan vel også gå, men høres litt styrete ut. I alle fall om du brygger 50 liter!
 
Her er en tråd du bør lese:
https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-det-plopper-ikke-i-gjaerlasen-er-noe-galt.24200/

Hvordan kameraten din har fått det for seg at ølet blir flatt om FG er under 10 vet jeg ikke. Ølet blir tørt når det gjærer så langt ut, men hvor flatt det er avhenger kun av hvor mye sukker du tilsetter. Vent ALLTID til SG er stabil over 2-3 dager før flasking. Det er det eneste som gjelder. Jeg har hatt øl med FG på alt fra 1.006 til 1.022. Det hele kommer an på mesketemperatur, gjærtype og mye mye mer.

Jeg ville anbefalt deg å gå over til sukkerlake om du har mulighet. Det er en mye mer nøyaktig og sikker måte å gjøre det på både med tanke på infeksjon og nøyaktig karbonering.

EDIT: ser at du fikk svar mens jeg skrev, men det skader vel ikke med dobbelt opp.
 
Takker for svar! Hvor læremesteren har fått dette fra vet jeg ikke, men skal spørre han. Følger jo selvfølgelig rådene til en som har brygget mye. Men jeg ser jo at det diskuteres og er flere meninger her på forumet også. Når det gjelder bruk av strøsukker så er det en kurant jobb med vektskje. Det blir ca. 80 flasker ved hvert brygg og vektskjeen måler ned til 1/10 gram. På oppskriftene står det hvor mange gram som skal i hver liter med brygg. Hvis man enkelt deler dette på 2, da jeg bruker 0,5 liters-flasker får jeg jo nøyaktighet på 1/10gram. Når det gjelder infeksjonsfare kan jeg forstå argumentene, men jeg har nå brygget 7 brygg, og min "læremester" har brygget nærmere 20 brygg uten infeksjon....

En annen ting er at når jeg har brygget i sommervarmen, har gjæringstemperaturen vært bortimot 30C. For eksempel en amber med OG på 64 har nådd SG på 12 etter bare to dager og jeg har da etter "læremesterens" anbefaling tappet på flaske. Ølet har dog blitt utrolig godt. Men jeg skal nå prøve å brygge "ut" en lik oppskrift og oppnå FG for så se om jeg kjenner forskjell på de to oppsettene.
 
Sist redigert:
Her er en tråd du bør lese:
https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-det-plopper-ikke-i-gjaerlasen-er-noe-galt.24200/

Hvordan kameraten din har fått det for seg at ølet blir flatt om FG er under 10 vet jeg ikke.
Grunnen er sannsynligvis så enkel og snodig som at læremesteren ikke tilsetter sukker for karbonering, men baserer seg på å bruke den siste delen av primærgjæringen for karbonering.

Problemet her er to ting: for det første flasker man da før gjringen er helt ferdig, og dermed kan man bli sittende blant annet med mer DMS enn man ønsker, og for det andre - og kanskje viktigst: med mindre man virkelig har stålkontroll på hva fg vil bli kan man veldig kjapt ende med overkarbonering hvis det går lengre ned enn man ventet, eller flatt øl hvis det ikke går så langt ned som forventet.

Det er mye safere å la ølet gjære helt ut, vente til fg er stabil over noen dager, og så tilsette enten sukkerlake, vørter (blande ut spraymalt i kokende vann), druesukker, e.l.

En annen litt spennende metode er også å fryse ned noen liter av vørteren til ølet før du tilsetter gjær, og så tine og tilsette en passe mengde for karbonering. Den siste metoden der står egentlig høyt på testpønskelista mi. Da må du beregne ut fra hva FG ender på osv, litt mer knot, men blir jo på en måte enda "riktigere" enn med sukker
 
Sist redigert:
I såfall er det dobbelt smart å la brygget gjære helt ut , hvis det ikke er helt utgjæret før man flasker vil man få ekstra co2 fra den gjenstående gjæringen og hvis man i tillegg har oppi sukker kan man lett ende med potensiale for både fontener, vulkaner og flaskebomber...
 
Tilbake
Topp