Når tilsette lactid acid?

Skal prøve meg på oppskriften som ligger ute her på forumet av two captains. I den forbindelse så lurer jeg på når i prosessen jeg skal tilsette lactid acid, gjærnæring og malt ekstrakt?

Har ikke brukt noen av disse elementene før.

Takk for svar!

Melkesyre brukes sannsynligvis til pH-justering av mesken og/eller skyllevannet. Vil anbefale å gjøre dine egne beregninger/målinger heller enn å justere etter en oppskrift som kanskje baserer seg på helt annerledes vann enn du har.
Gjærnæring tilsetter du med 10-15 minutter igjen i koken.
Maltekstrakt brukes sannsynligvis for å få høy nok OG dersom bryggeriet ikke har plass til nok malt (som for eksempel Speidel). Dette røres ut i vørteren i løpet av kokingen.

Lactic acid: Brukes til vannjustering for å regulere PH i mesken. Ikke bruk dette hvis du ikke har PH meter og har lest deg opp på vannjustering.
Kan vel kanskje følge noen tabeller hvis du har vanlig norsk vann.

Gjærnæring: 15min før kokeslutt. Kan variere med typen gjærnæring muligens(?)

Maltekstrakt: Hvis det er tørr ekstrakt (pulver) er det mest lettvint å tilsette under oppkok for at det skal være så lett som mulig å løse opp. Rundt 70C funker fint.

Takk for innspill!
Tilsatte ikke melkesyre da jeg ikke har noen spesifikke målinger på vannet hjemme. Viker ikke mye fra "normalen" tror jeg ikke.
Bra futt i gjærlåsen idag! Blir bra dette.

Tilbake
Topp