Når tilsettes maltodextrin ?

Hei .
Tenkte å brygge dobbel batch av allgrain ølsettet fra Haandbryggeriets "Earth Kveik" i kveld. Ett ølsett medfølger 250 gram maltodextrin som skal "tilsettes under kok" ifølge beskrivelsen til Ølbrygging.no som selger settet. Har sjekket på Brewfather også, men heller ikke her angis noen tid får NÅR under kok dette skal tilsettes. Kan noen svare på om man tilsetter dette straks det koker ?

På forhånd takk fra en fersking
 
Hei .
Tenkte å brygge dobbel batch av allgrain ølsettet fra Haandbryggeriets "Earth Kveik" i kveld. Ett ølsett medfølger 250 gram maltodextrin som skal "tilsettes under kok" ifølge beskrivelsen til Ølbrygging.no som selger settet. Har sjekket på Brewfather også, men heller ikke her angis noen tid får NÅR under kok dette skal tilsettes. Kan noen svare på om man tilsetter dette straks det koker ?

På forhånd takk fra en fersking
Spelar vel ikkje noko rolle egentlig. Litt før kokeslutt f.eks.
Kan være lurt å koke det opp i litt vatn i ein kjele før du tilsett det. Slik at det ikkje klumper seg og dett ned i botnen og brenn seg fast
 
Hei .
Tenkte å brygge dobbel batch av allgrain ølsettet fra Haandbryggeriets "Earth Kveik" i kveld. Ett ølsett medfølger 250 gram maltodextrin som skal "tilsettes under kok" ifølge beskrivelsen til Ølbrygging.no som selger settet. Har sjekket på Brewfather også, men heller ikke her angis noen tid får NÅR under kok dette skal tilsettes. Kan noen svare på om man tilsetter dette straks det koker ?

På forhånd takk fra en fersking
Koking etter meskingen skjer av to grunner (minst). Det er for å desinfiserende vesken og for å tilsette humle på ulike tidspunkt for å gi ulik smak. Smak og lukt fra humler endrer seg avhengig av hvor lenge de kokes.

Andre ting vi eventuelt putter oppi brygget endrer ofte ikke smak med koketiden. Da må det bare desinfiseres. Når ikke en bestemt koketid er oppgitt, trengs det bare å desinfisres. 5-10 minutter er vanligvis nok. 10 minutter kan være greit å sikte på, tilfelle det du har oppi senker temperaturen litt.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Takker til Kalvatn og Børre for svar, noe jeg selvsagt allerede burde gjort. Grunnen for ikke å ha gjort det er at jeg startet først nå med å bryggingen - og når jeg "start(et) brygging" i Brewfather, står det nå at jeg skal tilsette maltodextrinen i samme trinn som vannjusterings tilsetningene - dvs. når mesketemperatur (69.7 ℃ ifølge BF). Ble litt usikker selvfølgelig på hva jeg skal forholde meg til ? Selv om det tydeligvis ikke er avgjørende da . . .
 
Takker til Kalvatn og Børre for svar, noe jeg selvsagt allerede burde gjort. Grunnen for ikke å ha gjort det er at jeg startet først nå med å bryggingen - og når jeg "start(et) brygging" i Brewfather, står det nå at jeg skal tilsette maltodextrinen i samme trinn som vannjusterings tilsetningene - dvs. når mesketemperatur (69.7 ℃ ifølge BF). Ble litt usikker selvfølgelig på hva jeg skal forholde meg til ? Selv om det tydeligvis ikke er avgjørende da . . .
Det hørtes ganske rart ut, både tidspunktet for vannjustering og maltodextrin. Vannjustering ville jeg puttet i som første ting mens vannet ble varmet opp. Hensikten med vannjustering er jo å "jukse til" vannet slik det passer til ølet som skal bryges. Opprinnelig ble godt øl godt fordi man tilfeldigvis laget en oppskrift som passet til det lokale vannet man brukte. Derfor er det naturlig at alt vannet blir justert helt fra starten av. Og jeg vil anta at det er i meskeprosessen vannjusteringen er viktig. Under kok endres vannets karakter seg uansett. På 69 grader er mye av meskeprpssesen vanligvis over.

Sukkeret eller maltodextrinen som du tilsetter trenger ingen mesking. Bland maltodextrin, p-lunket vann og gjær så går du øl. Gir du det et oppkok før gjæren tilsettes får du desinfisert det og du får et drikkbart øl. Å tilsette det i mesken mener jeg bare kan kunne tette igjen masken og forhindre vanngjennomstrømming og derved redusere effekten av meskingen.

Jeg har ikke Brewfather, men kanskje noen med et slikt apparat kan kommentere?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
...
Bland maltodextrin, p-lunket vann og gjær så går du øl. ...

Helt enig i resten av det du skriver, men det blir et heller dårlig øl av det der:). Maltodekstrin er et polysakkarid som er så å si helt ugjærbart - og har egentlig ikke noe i øl å gjøre.

Normalt tilsettes maltodekstrin mot slutten av kokinga for å få desinfisert det. Hensikten er å gi bedre munnfølelse; det er smakløst. Når det tilsettes i mesken ved 69 grader, vil alfa-amylasen gå løs på det og bryte det videre ned, men siden det ikke er noen aktiv beta-amylase igjen, vil det bli en mindre prosent gjærbart sukker ut av det enn om det hadde vært tilsatt ved starten av meskinga. På meg virker dette helt meningsløst.

Teorien om at du får bedre munnfølelse (mer "fylde"/"kropp") av å øke innholdet av dekstriner er tvilsom, men i store mengder vil det nok ha en virkning.
 
Du må gå inn på oppskrifta i Brewfather og endre bruken av sukkeret til kok. Default setter den alle gjærbare ingredienser i mesk. Der kan du også legge inn koketid slik at du får påminning om å tilsette det :)
e1ee362fae28cf77d5f318258c2ba48b.jpg
 
Maltodekstrin er et polysakkarid som er så å si helt ugjærbart - og har egentlig ikke noe i øl å gjøre.
.

Der ser du. Sånn går det når jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg tok maltodextrin for å være et malt-utvunnet maltekstrakt.

En klassisk liten feil som kan ødelegge en hel eksamensbesvarelse!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Der ser du. Sånn går det når jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg tok maltodextrin for å være et malt-utvunnet maltekstrakt.

En klassisk liten feil som kan ødelegge en hel eksamensbesvarelse!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

hehe - jeg trodde også lenge det der. I bakhodet lå et minne fra barndommen om en god og søt drikk som hadde et liknende navn. Og maltose er jo i høyeste grad gjærbart!
 
Det hørtes ganske rart ut, både tidspunktet for vannjustering og maltodextrin. Vannjustering ville jeg puttet i som første ting mens vannet ble varmet opp. Hensikten med vannjustering er jo å "jukse til" vannet slik det passer til ølet som skal bryges. Opprinnelig ble godt øl godt fordi man tilfeldigvis laget en oppskrift som passet til det lokale vannet man brukte. Derfor er det naturlig at alt vannet blir justert helt fra starten av. Og jeg vil anta at det er i meskeprosessen vannjusteringen er viktig. Under kok endres vannets karakter seg uansett. På 69 grader er mye av meskeprpssesen vanligvis over.
-
Jeg har ikke Brewfather, men kanskje noen med et slikt apparat kan kommentere?
Brewfather er en norsk app som kan brukes til "alle" bryggeoppsett, og til styring av noen. Jeg bruker den til oppskrifter og logging for mitt BIAB-oppsett.

Dersom "kalkuler strike-temp" er aktivert i den utstyrs-profilen man bruker, kommer man fort opp på 69.7 grader vannvarmings-mål dersom første mesketrinn for eksempel er på 66 grader. Uansett er det snakk om første mesketrinn, da Brewfather grupperer vannjusterings-tilsetningene sammen med maltet og annet som skal i mesk. I praksis vil jeg tro de fleste gjør som meg og hiver i vannjusteringene først om ikke mens vannet varmes opp, samt rører litt og dobbeltsjekker temperatur før maltet has i.
 
Takker til Kalvatn og Børre for svar, noe jeg selvsagt allerede burde gjort. Grunnen for ikke å ha gjort det er at jeg startet først nå med å bryggingen - og når jeg "start(et) brygging" i Brewfather, står det nå at jeg skal tilsette maltodextrinen i samme trinn som vannjusterings tilsetningene - dvs. når mesketemperatur (69.7 ℃ ifølge BF). Ble litt usikker selvfølgelig på hva jeg skal forholde meg til ? Selv om det tydeligvis ikke er avgjørende da . . .
Hei
Jeg er også en fersking som brygger. Tenkte jeg skulle prøve meg på en Earth Kveik fra Haandbrygeriet slik du har gjort. Jeg lurer på tre ting.
1 Brukte du gjærnæring?
2 Hva slags vannlås brukte du?
3 Blei ølet godt

God Jul Hilsen Knut
 
Tilbake
Topp