Naturlig karbonering av pils, temperatur?

Hei!

Når jeg skal karbonere prils på flasker med sukker, bør flaskene stå på gjæringstemperaturen jeg kjørte i starten av gjæringa (11 grader), eller kan de stå i romtemperatur?

Hadde en del flasker til karbonering, noen av flaskene overfylte jeg med pils, dvs kun 1 cm opp til korken. Lot dem ettergjære i 3 uker i ca 21 grader. Flaskene som var overfylte hadde fått passe karbonering, mens de som var fylt passe var det svært lite kullsyre i. Etter å ha satt dem til kjøligere lagring i 3 uker har flaskene som var normalt fylte fått bra med kullsyre. Så min hypotese blir jo da at pils skal ettergjære på lav temperatur og ikke høyere temperatur. Stemmer dette?

Ok, da har jeg en erfaring som tilsier det motsatte... Trodde nemlig det jeg også at en kunne kjøre sekundærgjæringa på romtemperatur, men etter 3 uker på 21 grader og veldig lite kullsyre, så har kullsyra tatt seg vesentlig opp på 11 grader. Egentlig er det jo logisk da lagergjær ideelt sett ofte skal ligge på 11-14 grader. Dog kan det jo hende at det har kommet infeksjon/villgjær til sekundærgjæringa, men kjenner absolutt ingen usmaker. Andre som har erfaringer?

Grunnen til at lager gjæres kaldt er fordi gjæring der gir en renere smak. Hadde det vært opp til gjæren skulle det vært mye varmere. Det som kan ha skjedd i ditt tilfelle er at gjær på bunnen av flaskene har blitt virvlet opp når du flyttet dem og derfor hjulpet til med å fullføre karboneringen.

Ok... Vil varmere karbonering enn 11 grader og gi økt sjanse for at evt villgjær, som ikke gjærer på lave temperaturer, kan utvikle seg?

Ok... Vil varmere karbonering enn 11 grader og gi økt sjanse for at evt villgjær, som ikke gjærer på lave temperaturer, kan utvikle seg?

Pleier å karbonere pils på 30C sammen med annen øl i 3-4 dager, da er karboneringa fort ferdig og ølet kan settes til kaldlagring. Aldri noe problem, det er så små mengder enkle sukker arter som skal spises opp at det ikke setter noe preg på ølet er min erfaring. Det er også en fordel å ha såpass frisk temp da gjæren våkner raskere til live igjen og gjør ferdig jobben og ikke bare detter ned i bunn av flasken og sovner igjen. Det er min teori ihvertfall, ikke noe vitenskapelig bortsett fra smakssanser og at ølet blir karbonert riktig og raskt hver gang.

Det høres kanskje ut som at du har fått skjev fordeling av sukker/for lite sukker i ølet ved flasking? Forstår ikke helt hvorfor du tror du har fått villgjær i ølet?

Jeg tror dette har en sammenheng med volum uten øl. Trykket som bygger seg opp her karbonerer ølet. Jo mindre volum jo raskere trykk. Eller tar jeg feil?

Sjansen for at villgjær vil utvikle seg er like stor(liten) for lager som ale. Men slapp av med villgjærangsten og karboner med knusende ro i romtemperatur.

Tilbake
Topp