Naturlig karbonering på Corneliusfat, ''HJELP''

Hei alle bryggevenner!

Nå har jeg søkt på nettet i 2 dager og er litt lei, for finner ikke et svar jeg er fornøyd med!

Har nå satt en pilsnertype som jeg skal tappe ila de nærmeste 2-3 ukene, og da vurderer jeg sterkt å sette det på et Corneliusfat!
Jeg skal ønske meg et komplett corneliusfatsett fra bryggselv til jul, http://www.bryggselv.no/products/CO₂-flaske-og-Cornelius-fat-komplett , men som dere sikkert regner frem til i hodet, har jeg et problem da det er over 2-3 uker til jul.

Det jeg tenkte, var at jeg kjøper meg et Corneliusfat nå og tapper på det uten CO₂, MEN, går det bra å karbonere naturlig på disse fatene, som er helt nye? Ettersom jeg har forstått så har mange problemer med at lokket ikke tetter seg når man karbonerer naturlig, men er dette et problem for et nytt fat?
Evt om jeg skal kjøpe et picnic sett ( http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic- ) for å få tetta lokket skikkelig? Så kan jeg ha det fatet til lagring frem til jeg skal drikke det, så da kobler jeg bare til (forhåpentligvis) CO₂ flaska og tappeutstyr som jeg har skaffet meg for å så nyte drikken.

Et lite tilleggsspørsmål også, hvor mye gram sukker skal jeg tilføye per liter på et Corneliusfat? for synes jeg har lest et sted at det ikke er likt som på flasker? Er ganske glad i kullsyre i en pilsnertype.

Håper på noen svar!

Mvh

Studenbrygger'n

Hei.

Jeg har ikke erfaring med Cornelius,,men du kan karbonere med sucker ja. Bruk same mengde per liter øl som normalt.

De fleste pils typer tar vel normalt 5-6 gram sukker  per liter øl.

Om fatet er nytt kan jeg ikke forstå annet enn om du monterer loket med litt omhu,,og får jevnt klem på det at det skal være lufttett.

Snu det på hodet med vann I og test,,lekker det,,fest locket på nytt.

Sikkert en fordel å gi pakningen en liten spray med starsan,,da blir pakningen våt utvendig,,og vil gi mindre friksjon,,dvs den vil tilpasse seg mye bedrenår du monterer lokket tror jeg.

Mine 5 cents...:)

Studentbrygg skrev:
Hei alle bryggevenner!

Nå har jeg søkt på nettet i 2 dager og er litt lei, for finner ikke et svar jeg er fornøyd med!

Har nå satt en pilsnertype som jeg skal tappe ila de nærmeste 2-3 ukene, og da vurderer jeg sterkt å sette det på et Corneliusfat!
Jeg skal ønske meg et komplett corneliusfatsett fra bryggselv til jul, http://www.bryggselv.no/products/CO₂-flaske-og-Cornelius-fat-komplett , men som dere sikkert regner frem til i hodet, har jeg et problem da det er over 2-3 uker til jul.

Det jeg tenkte, var at jeg kjøper meg et Corneliusfat nå og tapper på det uten CO₂, MEN, går det bra å karbonere naturlig på disse fatene, som er helt nye? Ettersom jeg har forstått så har mange problemer med at lokket ikke tetter seg når man karbonerer naturlig, men er dette et problem for et nytt fat?
Evt om jeg skal kjøpe et picnic sett ( http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic- ) for å få tetta lokket skikkelig? Så kan jeg ha det fatet til lagring frem til jeg skal drikke det, så da kobler jeg bare til (forhåpentligvis) CO₂ flaska og tappeutstyr som jeg har skaffet meg for å så nyte drikken.

Et lite tilleggsspørsmål også, hvor mye gram sukker skal jeg tilføye per liter på et Corneliusfat? for synes jeg har lest et sted at det ikke er likt som på flasker? Er ganske glad i kullsyre i en pilsnertype.

Håper på noen svar!

Mvh

Studenbrygger'n

Min lille erfaring med Corneliusfat er at det må settes på trykk fra flaske for å få den tett, så karbonering med sukker uten tilgang på CO₂ vil være lite givende, selv med nye fat.
Men må presisere at jeg ikke har prøvd med helt nye fat uten CO₂.

Du kan, etter det eg har forstått, vere heldig å få det tett uten co2. Men du må uansett vente med å tappe det ut igjen til du har fått co2 flaske og koblinger, så om det ikkje går bra, så er ikkje det verre enn at du må vente litt til.

Takk for svar!

Ja, helt likt som deg så tenkte jeg dette selv, at siden man har et helt nytt fat og nyte pakninger, bør det jo ikke være et problem..

Men håper noen her inne kan gi meg et klart svar og gjør dette selv uten tvunget karbonering, så jeg ikke står der med skjegget i postkassa uten CO2 tigjengelig og ikke får karbonert ølet skikkelig..   :duh:

VonRabben; tror du det vil gå med picnic settet jeg linket til?

SølveB: Ja, jeg tenker å la det stå på fatet i 1-2 måneder før jeg skal prøve å drikke det, men da har jeg garantert fått meg et CO2-sett. Men hvis det ikke blir tett, da vil jo ølet bli ødelagt?

Sett det på hodet,,så får lokket statisk væsketrykk på seg I tillegg til evt co2 fra sukkeromdannelse som vil øke trykk etterhvert.

Dersom ølet skal stå 1-2mnd ville eg garantert prøvd naturlig karbonering. Ellers vil det vere oksygen i ølet, og då vil nok ølet bli dårlig. Sjekk her inne om noken har mulighet til å låne deg co2 til å fylle/tette fatet ditt. Ellers hadde eg tappa på flaske

Studentbrygg skrev:
Takk for svar!

Ja, helt likt som deg så tenkte jeg dette selv, at siden man har et helt nytt fat og nyte pakninger, bør det jo ikke være et problem..

Men håper noen her inne kan gi meg et klart svar og gjør dette selv uten tvunget karbonering, så jeg ikke står der med skjegget i postkassa uten CO₂ tigjengelig og ikke får karbonert ølet skikkelig..   :duh:

SølveB: Ja, jeg tenker å la det stå på fatet i 1-2 måneder før jeg skal prøve å drikke det, men da har jeg garantert fått meg et CO₂-sett. Men hvis det ikke blir tett, da vil jo ølet bli ødelagt?

Bør funke med picnic ja. Skal liksom bare ha en liten puff med gass for p trykke lokket på plass innvendig:) så er det som sagt bare å snu det for å være helt sikker

Med picknic patroner greier du å flushe fatet med CO2 før tapping, fortrenge rest-O2 etter tapping og klemme lokket på plass! Kan lønne seg å trykke etter et par ganger den første tiden før ølet begynner å karbonere seg naturlig og du får høyere trykk i fatet. Jeg bruker partonene ved fating fordi de er små og hendige. Dog inneholder en patron lite CO2 og patronen tømmes fort. Typisk en hel patron++ pr fat dersom man ikke er forsiktig når man klemmer inn knappen på dispenseren. Dyr løsning, men den er lettvindt og det funker!

Sette fatet på hode etter at du har klemt inn trykk er sikkert ikke dumt det heller. Jeg bruker ikke det fordi fatene går rett i øleskapet og kobles til stor flaske etterpå.

Studentbrygg skrev:

Ja, det vil nok funke bra til å få det trykksatt nok til å få det tett. I tillegg kan man også drive ut luften i fatet slik at man unngår oksidering.
Hvor bor du? Det kan jo tenkes at det er noen i nærheten som er villig til å låne bort nok gass til at du får purget fatet med co2 og trykksatt det, slik at du slipper å kjøpe picnic hvis du kun skal ha det til du får skikkelig opplegg.

Hadde jo vært flott hvis noen kunne hjulpet meg med å trykksatt det! Er jo første gang med corneliusfat, og merker nå det er noe jeg ikke har fått med meg :p
Bor i Sarpsborg/Ås, kommer ann på om det er studietid eller ikke, hehe.

VonRabben: Drive ut luften av fatet slik at man ikke får oksidering, hvordan fungerer dette?

Tollefsen: Flushe fatet før tapping? hva og hvordan fungerer dette?

Jeg trodde det bare var å rengjøre det og sterilisere med Starsan, for så helle vørteren oppi fatet sammen med sukkerlake, deretter å smekke på lokket, riste, sette på hodet og vente på magien skulle skje ?

Studentbrygg skrev:
Hadde jo vært flott hvis noen kunne hjulpet meg med å trykksatt det! Er jo første gang med Corneliusfat, og merker nå det er noe jeg ikke har fått med meg :p
Bor i Sarpsborg/Ås, kommer ann på om det er studietid eller ikke, hehe.

VonRabben: Drive ut luften av fatet slik at man ikke får oksidering, hvordan fungerer dette?

Tollefsen: Flushe fatet før tapping? hva og hvordan fungerer dette?

Jeg trodde det bare var å rengjøre det og sterilisere med Starsan, for så helle vørteren oppi fatet sammen med sukkerlake, deretter å smekke på lokket, riste, sette på hodet og vente på magien skulle skje ?

Drive ut luften av fate og flushe er det samme. Før tapping fyller man litt CO2 i bunnen av fatet. Etter tapping har man et lite dødrom over ølet. Man setter da lokket på og åpner sikkerhetsventilen før man spyler CO2 inn slik at denne fortrenger luften i fatet, og luften kommer ut sikkerhetsventilen. Så stenger man sikkerhetsventilen og trykker lokket fast med CO2-trykket.

Jeg kan tilføye at før tapping så sender jeg CO2en inn i øl ut koblingen. Da går den konsentrert ned stigerøret og blir forhåpenligvis liggende i bunn slik at når ølet plasker ned fra heverten så plasker det i CO2-bad og ikke i luft. Etter tapping bruker jeg gass-inn koblingen. Ble dette forståelig?

Tollefsen skrev:
Jeg kan tilføye at før tapping så sender jeg CO2en inn i øl ut koblingen. Da går den konsentrert ned stigerøret og blir forhåpenligvis liggende i bunn slik at når ølet plasker ned fra heverten så plasker det i CO₂-bad og ikke i luft. Etter tapping bruker jeg gass-inn koblingen. Ble dette forståelig?

Tror jeg forstod det. Man fyller først CO2 ned i fatet, det vil legge seg på bunn siden det er tyngre enn luft, dermed vil ikke ølet blande seg med lufta når man tapper oppi. Så tar man fyller CO2 inn en ventil mens man åpner opp en annen ventil slik at lufta forsvinner og det kun er øl og CO2 nedi der. Deretter fyller man opp uten å slippe ut noe mer slik at lokket vil sette seg skikkelig? Vil dette gjøre så det blir bedre holdbarhet på ølet?

Så alt dette kan jeg får gjort med et picnic sett?

Dette får jeg da ikke gjort ved hjelp av kun naturlig karbonering?  Men jeg blander fortsatt i sukkerlake da jeg ikke har CO2 tilgjengelig, og deretter flusher for å få ut luft og lukke lokket ordnetlig med picnic.?

You are good 2 go!

O2 gjør at ølet oksyderer. Det reduserer holdbarheten. CO2 fortrenger en del av luften som inneholder O2 og slik bidrar det til holdbarhet.

Det er ikke sikkert at du får godt nok trykk til å tette fatet. Ettergjæringen vil skje så sakte at c02 kan sive ut. O- ringen tetter ved trykk i fatet. Når det gjelder oksydering og flushing hadde jeg vært mindre bekymret. Når du tapper ølet på fat vil noe av Co2 frigjøres og ettersom det er tyngre enn luft vil du få et lite co2 lokk. Ikke godt nok men noe. Men fyller du fatet ganske fullt blir det lite oksygen i laget over ølet. Og når du ettergjærer på fat vil gjæra  spise opp mer av oksygenet, så det vil nok gå bra.

mvh

bårdd

Riktig, så jeg bør helst få pressa ut lufta siden jeg skal ha den ståendes i 1-2 måneder, men ikke helt nødvendig?
Men jeg bør absolutt prøve å få ordna litt CO2 slik at jeg kan få tetta lokket, ettersom jeg forstår! men da ser det ut som det blir det picnicsettet i første omgang frem til juletider!

Til de neste som lurer slik som meg, så fant jeg denne : http://www.youtube.com/watch?v=hbjGjXVXqpw#t=903  <- Fikk en veldig god innføring føler jeg! verdt å ta seg en titt for å se hvordan det fungerer og ikke bare via ord.

Liten handleliste som man trenger, hvis jeg finner ut at jeg ikke skal kjøpe et ferdig sett..

Et fat (obviously)
Ball-lock in
Ball-lock out
Regulator (Noen som har noen å anbefale som ikke er så altfor dyre?)
Trykkslange mellom regulator og fat (Hvor stor innvendig diameter bør man ha?)
Ølslange mellom fat og tap (hvor stor innvendig diameter skal man ha for at det ikke skal skumme for mye?)
Slangeklemmer til slangene.
Og en eller annet form for tappeanordning.

Noe mer man trenger?

Kun Cornelius fat som bruker ball lock. OM man broker vanlige fat,,30 eller 50 litere,,må man ha en fatkobling. I Norge brukes "g-type",,eller Ringnes type kalles det vel og. Denne koblingen,,med øl ut og gass inn,,koster ca 750 kroner nye.

Studentbrygg skrev:
Riktig, så jeg bør helst få pressa ut lufta siden jeg skal ha den ståendes i 1-2 måneder, men ikke helt nødvendig?
Men jeg bør absolutt prøve å få ordna litt CO₂ slik at jeg kan få tetta lokket, ettersom jeg forstår! men da ser det ut som det blir det picnicsettet i første omgang frem til juletider!

Til de neste som lurer slik som meg, så fant jeg denne : http://www.youtube.com/watch?v=hbjGjXVXqpw#t=903  <- Fikk en veldig god innføring føler jeg! verdt å ta seg en titt for å se hvordan det fungerer og ikke bare via ord.

Liten handleliste som man trenger, hvis jeg finner ut at jeg ikke skal kjøpe et ferdig sett..

Et fat (obviously)
Ball-lock in
Ball-lock out
Regulator (Noen som har noen å anbefale som ikke er så altfor dyre?)
Trykkslange mellom regulator og fat (Hvor stor innvendig diameter bør man ha?)
Ølslange mellom fat og tap (hvor stor innvendig diameter skal man ha for at det ikke skal skumme for mye?)
Slangeklemmer til slangene.
Og en eller annet form for tappeanordning.

Noe mer man trenger?

Buster skrev:
Kun Cornelius fat som bruker ball lock. OM man broker vanlige fat,,30 eller 50 litere,,må man ha en fatkobling. I Norge brukes "g-type",,eller Ringnes type kalles det vel og. Denne koblingen,,med øl ut og gass inn,,koster ca 750 kroner nye.

Riktig, har titta litt på de andre fata med G-lock som de blant annet selger på olbrygging.no, men må si corneliusfat er det som passer meg best med tanke på størrelse virker det som! Da passer det å brygge litt over 20liters brygg, for så å sette på fat og ha noe flasker på si. Men takk for heads-up!

Tilbake
Topp