Naturlig karbonering på fat

Hei

Har tenkt å naturlig karbonere to øl på fat. Etter masse søking på forum og nettet generelt, så har eg lest at ein skal bruke mindre sukker per liter øl enn ved karbonering på flaske, men eg finner ingenting konkret.

Kan nokon svare meg på dette? Er 6g/liter for mykje? Eller har det ikkje så mykje å sei, mtp at eg kan lette på trykket etter kvart?

Er for øvrig ein kõlsch og ein weiss som skal tappast.

Sølve
 
Vi karbonerer naturlig på fat som om det skulle være flaske. Blir det feil er det lett å justere.
 
Beant skrev:
Vi karbonerer naturlig på fat som om det skulle være flaske. Blir det feil er det lett å justere.

Pleier det å bli feil?

Leste på amerikansk forum at dei brukte 1/3 så mykje sukker i fat kontra flaske.
 
Hvis du vil ha 1/3 så mye kullsyre... Bruk samme mengde som for flasker. Blir det for mye, kan du slippe ut trykk.
 
Jeg "forprimer" fatene mine med 100g sukker pr fat uansett type mens de står i kø til kegeratoren. Dette vil jevne seg ut etter noen dager i kjøleskapet til trykket tilført fra regulatoren. Gjør dette for å spare Co2 da det er vanskelig å få fylt flasker i området og jeg bruker sodastream istedet.
 
Drechsler skrev:
Kremt....

Weizen flasker du...ellers får du ikke med gjær-herligheten når du sjenker...

Det er vel bare å vende fatet før man starter tappedagen. Heller dèt enn å flaske :D

Eller så kan man la være å drikke weiss, noe jeg gjør. Har ikke sansen for det :)
 
runarstock skrev:
Drechsler skrev:
Kremt....

Weizen flasker du...ellers får du ikke med gjær-herligheten når du sjenker...

Det er vel bare å vende fatet før man starter tappedagen. Heller dèt enn å flaske :D

Eller så kan man la være å drikke weiss, noe jeg gjør. Har ikke sansen for det :)

Greit med litt fleire synspunkt på ting :)
 
Funka fint dette. 6g/l på kölsch'n, og 7g/l på weiss'n, satt i kjøleskap etter 5 dagar, og allerede akseptabelt kullsyrenivå.

:biersmile:
 
Er såpass frekk at jeg tar opp denne tråden.
Har nettopp prøvd første naturlige karbonering på fat, en Imperial IPA med ca. 5g farin per liter. Synes dette ble flatt og kjedelig, men det ble godt med skum...bruker dere fremdeles de mengder sukker dere beskrev her?

Karbonerer dere lenge?
 
Kommer litt an på hvor 'Imperial' den er. Jeg trenger mer CO2 på veldig kraftige øl
 
Tilbake
Topp