Naturlig kullsyredanning, CO2 kun drivgass

Skal gå over til fat, men ønsker fortsatt at kullsyren skal danne seg naturlig(også for å spare CO2 utgifter). Det er vel ikke noe problem å bare bruke gassen som drivgass?
 
Jeg har gjort det noen år, og har ingen problemer med det :)
Det blir marginalt mer bunnfall i fatet (muligens) men det er ikke mye.
 
Trykksett fatet med Co2 fra flaske etter at du har fylt fatet. Da får du presset lokket godt mot pakningen slik at fatet er tett før gjæren gjør karboneringsjobben.
 
bidland skrev:
Trykksett fatet med CO₂ fra flaske etter at du har fylt fatet. Da får du presset lokket godt mot pakningen slik at fatet er tett før gjæren gjør karboneringsjobben.
Det er en god prossedyre :)
+1
 
bidland skrev:
Trykksett fatet med CO₂ fra flaske etter at du har fylt fatet. Da får du presset lokket godt mot pakningen slik at fatet er tett før gjæren gjør karboneringsjobben.

høres smart ut! takk! da stikker jeg å handler fat ved første mulighet!  :skitbra:
 
Men akkurat kostnader ved co2bruk er vel litt overdrevet? Jeg har en 6kg flaske som jeg bruker til tvangskarbonering av Corneliusfat. betaler 300,- for fylling og det er ikke faa fat det har karbonert. Jeg er helt sikker paa at det har holdt til over 20 fat. (sitter i havet og har ikke tilgang paa loggen)
 
Tilbake
Topp