Nedkjøing av 400 flasker øl.

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei igjen, bryggevenner!

Jo, det var detta bryllupe mitt at da. Føler det er det eneste jeg prater om på forume. Beklager!

MEN på selve dagen, så vil vi jo selvsagt ha kald øl. Vi ska ha gårdsbryllup og alt er litt deretter, så jeg vil itte ha to kjøleskap som alle pluker seg øl ut av. Og på samme tid har vi brukt litt tid på etiketter, så jeg har itte lyst at de skal dette av i et alterativt isbad! Fordi vi har vurdert å ta masse trillebårer og fylt de med is og øl, men da detter vel etiketten av.
Så enten må jeg vel bygge noen store bokser der jeg kan oppbevare ølen kjørlig i(legger masse is i bunnen og setter alt i ølkasser over, så ittno blir vått). Men da må jeg vel både ha endel isopor og treverk for å bygge kassene.

Noen som har noen tips eller ideer? Til noe med riktig følelse? Jeg har også lest litt på tørris, men jeg kan itte nok om det. Så jeg veit itte om det er nok å fylle opp ei kasse med det under ølen eller om jeg må da eventuelt ha lokk på.
 
Du har helt sikkert nok å holde fingrene i frem til bryllupet. Er ikke ett kjøleskap et relativt lite kompromiss? Da kan også flaskene stå pent slik at bunnfallet ikke blir virvlet opp slik som det vil om du har flaskene i isbad rundt om.
 
Sikkerhetstips:
Dersom det er en varm og fin sommerdag, kan kondens på flaskene være nok til at etikettene løsner dersom du har benyttet melk. Vanlig lim bør holde. Ta derfor med tilstrekkelig blank tape slik at du kan få noen av de yngste til å sette tape på etikettene dersom du ser at dette blir et problem. Ingenting er kjedeligere enn pene etiketter som ikke sitter på flaskene - da er det faktisk bedre med litt sikkerhetstape :)
Hilsen føre-var...
 
Du må nok ofre noko. Kva er viktigast? Fine etikettar, ahistorisk gardsfeeling eller godt øl? Eg stemmer i likskap med majoriteten i heimebryggarnoreg for FINE ETIKETTAR.
 
Kjøp/få gratis en stor kistefryser på finn.no og oppbevar flaksene i kasser i den (bruk STC eller noe for å holde tempen på + noen grader). Ta ut en og en kasse derfra og sett flaksene pent frem eller noe slikt, det blir vel ganske bra omsetningstempo - i alle fall til å begynne med. Dersom de skal holde seg kalde hele dagen/kvelden må de nesten oppbevares et sted som ikke åpnes annenhvert sekund.

Det tar ganske lang tid å kjøle ned så mye øl, så jeg ville startet i god tid med den operasjonen også...
 
Mange gode forslag gutta! Setter pris på det. Men ja, jeg må kanskje prioritere, men jeg håper å få tak i tak i en kistefryser ja. Også oppbevare noen kasser i konstant riktig temp og noen i en kasse som blir tatt opp endel. Også skifte ut etterhvert! Må bare ha en ølansvarlig på dagen trur jeg.

Og ja, har en mørk kjeller med 10 grader i. Så får ha de der i ukene før, og sette inn nedkjølingsstøtet i god tid før.

Takk igjen gutta!! :)
 
Hvis du vil legge litt arbeid i det er det mulig å lage store kar av is. Hvis du har en stor og en litt mindre balje kan du fylle den store med vann og sette den andre oppi med litt vekt så den synker ned i vannet og så sette alt i fryseren. Da får du en stort iskar du kan fylle med ølflasker og som holder ølet kaldt lenge. Du kan evt. lage fler, bare ta ut, sett iskaret i fryseren og lag nye (hvis du har mye fryserplass).

Vil du gjøre det litt mer fancy kan du også fylle litt stash i vannet før frysing, f.eks. øletiketter, korker, ølflasker, ølbrikker etc. Vil dere (bruden... ;)) ha en litt mer feminin touch på pynten kan det brukes blomster, skiver av appelsiner, servietter, bilder eller lignende.
 
Jeg ville helt klart ha brukt isvann. Sett etiketter på noen flasker som du stiller ut ved hver balje med øl og dropp etiketter på de som er kjølt ned. Folk burde jo uansett helle fra flasker over i glass for å få maks aroma? Da sparer du arbeid på etikettene og får en veldig enkel måte å kjøle ned på.
 
... Da sparer du arbeid på etikettene ..
Med mindre denne jobben allerede er unnagjort... :)
Jeg skal ha havefest etter sommeren og vurderer innkjøp av dette kjøleskapet. Jeg har mye færre gjester enn deg, men du kan helt sikkert bestikke en ivrig 10åring (dersom du har en slik) som ønsker 'et oppdrag' for å holde det fylt. 1,- per flaske og 1,- han samler sammen og skyller...
Kjøleskapet har jeg planer om å ha på bryggerommet med et assortert utvalg av min egne brygg - selv om det hovedsakelig går i fat...
ImageUploadedByTapatalk1435394019.983123.jpg
http://www.whiteaway.no/product/scandomestic-high-cube/
 
Tilbake
Topp