Nedkjølingstid BM20plus

Jeg kjører pumpa under hele kjølingsperioden. Lar vørteren stå en time etterpå mens jeg rydder opp, ordner gjæringskar osv.
Da tapper jeg av dønn klar vørter iallefall. Trenger ikke vaske gjæren når jeg høster fra konisk en gang. null trub og humlerester.
 
Jeg kjører pumpa under hele kjølingsperioden. Lar vørteren stå en time etterpå mens jeg rydder opp, ordner gjæringskar osv.
Da tapper jeg av dønn klar vørter iallefall. Trenger ikke vaske gjæren når jeg høster fra konisk en gang. null trub og humlerester.
Høres bra ut :)

Vil det ta skade av og stå for lenge etter nedkjølingen?
I værste tilfelle, hva kan skje? :)
 
Om du legger på lokket når du starter nedkjølingen er det ingen problemer du kan forvente å få etter en time.
 
Jeg kjører pumpa under hele kjølingsperioden. Lar vørteren stå en time etterpå mens jeg rydder opp, ordner gjæringskar osv.
Da tapper jeg av dønn klar vørter iallefall. Trenger ikke vaske gjæren når jeg høster fra konisk en gang. null trub og humlerester.

Er det virkelig mulig å høste "ren" gjær fra gjæringskaret når man lar vørteren stå en time i kjelen før man fører kjører den på gjæringskaret?
 
Er det virkelig mulig å høste "ren" gjær fra gjæringskaret når man lar vørteren stå en time i kjelen før man fører kjører den på gjæringskaret?

Veldig ren iallefall. Jeg vasker aldri. Trenger heller ikke å ta en dirt-skim hvis jeg topphøster. Men lar bunnefelle i 2-3 timer. Men da må man også revurdere tidspunkt for gjærnæring, og heller tilsette rett i gjæringskar.
 
Er det virkelig mulig å høste "ren" gjær fra gjæringskaret når man lar vørteren stå en time i kjelen før man fører kjører den på gjæringskaret?

Jeg klarer det iallefall. Men det skal sies at jeg har ca. 28L før kok og 25L i speidelen etter kok og kjøling. Får ut ca. 19-21L klar vørter i gjæringskar avhengig av humlemengde. (det er vel her mange får litt bakoversveis mtp. svinn... menmen.) Tømmer ut ca. 2-3dl av den første vørteren som kommer ut krana da den er uklar.

Tømmer også bunnventil i konisk etter en dag for å fjerne de aller siste restene av trub og humle. Da kan jeg høste helt ren gjær etter at gjæringa er over.
 
Jeg kjøpte pumpe arrangementet fra Bac brewing på Brewshop å bruker det primært til whirlpooling på min BM 20+ å det fungerer utmerket. Kjøpte også et "trubtrapper" filter som ligger nede i speidelen. Veldig godt fornøyd å kjølingen fra kok til 20 grader går på 20min ca.
 
Tilbake
Topp