nedkjølingstid......?

C@O

 
Nettopp kjøpt meg en 50 ltr speidel og prøvekjørt den med vann.
Kokte opp 55 ltr vann og kjølte ned på 29 min med denne kjøleren :http://www.bryggselv.no/products/spiralkjler-15m-x-10mm-rustfri2

Til 20 grader.

Hørt at 20 min er anbefalt nedkjølingstemp, men vet ikke hvor "krise" det er å bruke 9 min ekstra,,,?
Skal nevnes at jeg "jokka" kjøleten opp og ned litt under avkjølinga. Er det verdt å bruke 2000 kr for å kjøpe original 50 ltrs speidel kjøler, eller er dette godt nok...?
 
Det er nok helt greit. Sett på speidelpumpa manuelt, så klarer du nok å kutte noen minutter på tiden.

Edit: speidelkjøleren til 50L er forresten 12,8m Ø10mm, så du har allerede et par meter lenger kjøler enn den.
 
Det er nok helt greit. Sett på speidelpumpa manuelt, så klarer du nok å kutte noen minutter på tiden.

Edit: speidelkjøleren til 50L er forresten 12,8m Ø10mm, så du har allerede et par meter lenger kjøler enn den.
Hva er ytre diameter på selve kjølespiralen og hvor høy kan den være om en lager en selv
 
Jeg bruker en halvtime på å kjøle ned 50-60 liter sjæl. Ingen problemer så langt. (Ikke speidel da..)
 
Klart det går fint, amatøren, men hva vil du anslå at 2min humla di reelt har i minutter om du bruker 3timer på å kjøle? 2, 8, 30?

Typed with thumbs.
 
Jeg tar alltid ut humla etter endt kok. Bruker humleposer. Er ikke det beste praksis?
 
Jeg tar alltid ut humla etter endt kok. Bruker humleposer. Er ikke det beste praksis?

Tja, der er vel ingenting som kan kalles "beste praksis" her. Så lenge man justerer oppskriften slik at man får best mulig øl i forhold til den prosessen man har er alt vel.
 
Nedkjøling av 40 liter hos meg kan ta 50-60 min. Har kjøpt for liten spiralkjøler. 25L går som regel på 20-30 min.

Kanskje jeg bør koble på en av pumpene på kokekaret og resirkulere? Jeg kjører et trekjelers system.
 
Hei,

Tips for bruk av dyppkjøler. Heng den slik at spiralen ligger helt øverst i vørteren. Da vil det dannes en svak konveksjonsstrøm som trekker den kalde vørteren ned i kjelen og tvinger den varmere vørteren i kontakt med kjøleren. Min erfaring er at å ikke røre (i begge ordets betydninger) under kjøling fungerer veldig bra. Vi får meget kraftig bunnfall da og vørteren ser veldig fin og klar ut.
 
Tilbake
Topp