Nedskalere???

Da har luringen klart og kjøpe ett rednose maltsett fra bryggeland.no

Problemet er att ferskingen jeg er så ikke at dette settet holder 8.2kg malt.

Min stakkars bb30 makser på 7 ish helst litt mindre har jeg hørt.
Hva gjør jeg??
 
Jeg har hatt noe sånt som 8kg i bb30, kan noe tett for sirkuleringen og du vil nok få noe dårligere utbytte enn du vanligvis har. Om du rører mye underveis så skal det ikke være noe problem å få brygget det settet.
 
Mesk 5-6 kg i BB-en og så mesker du parallelt de siste kg i en gryte ved siden av, hvis du har en gryte på 10 liter eller mer. Når meskingen er ferdig, løftes røret og du kan grave over kornet fra gryte opp på toppen av kornet i maltrøret (trolig mer plass når det er løftet opp). Eller du skyller deg ferdig med BBen, tømmer ut kornet og graver oppi kornet fra gryta.. Bare en løsning, ikke ideel, har ikke prøvd den, kanskje enklere løsninger, men kanskje....
 
Har dårlig med gryter vedsidenav. Har en på 10L som jeg har skyllevann i. Koker dette på bb30'n for så og tappe over i gryta. Pakker denne inn isolasjon og fyller oppigjenn med kaldt vann på bb30'n og mesker på den.
 
Dobbeltmesk er vel ganske enkelt. Men tar lenger tid. Du mesker med kanske halvparten av kornet, skyller og tapper av vørteren. Så tømmer du maltrøret og mesker resten av kornet. Som oftest brukes vørteren fra første mesking helt eller delvis som meskevann i mesk nr to.

Du bør holde av litt vann på første skylling, så får du skylt ordentlig også på den siste meskingen. Samt at du uansett ikke bør skylle til for lav SG, siden det medfører fare for å trekke ut tanniner.
 
Tilbake
Topp