Nelson Sauvin i mørkere øl

Skal brygge en Brown ale i dag med stor tilslag av spesialmalt (Thomas Fawcett Brown Malt, Dark Crystal og Pale Chocholate), og så skal jeg være skikkelig lat og slaskete og bruke tørrgjær dvs S05  :bank2:

Tenkte å bruke en 100grams pose med Nelson Sauvin, men blir veldig usikker på om jeg tør det ettersom jeg leser om den humla. Noen beskriver smaken som "ass smell", klart noen liker den lukten bedre enn andre, men det er ikke helt meg. Er det noen som ikke liker analduft, og som har brukt denne humla på en litt mørkere ale?
 
Jeg har bare brukt den i en lys ale, men jeg vil tro at han fyren som ikke likte den har en rumpe som lukter av mango og klementiner, eventuelt mild sitrus ved lavere temperaturer.
 
Det var litt av en beskrivelse på ass smell :)

Tror du den f.eks passer i stout eller porter, samt brown ale?
 
Siterer www.craftbrewer.com.au , hvorfra vi kjøpte Nelson Sauvin:
This variety imparts certain grape like flavours to the beer; flavours which have yet to be positively identified, and are described as “Sauvignon Blanc, gooseberry, distinct, clean and fresh”. To acknowledge this “Sauvignon Blanc” flavour the variety was named Nelson Sauvin. Nelson Sauvin is a 12 % alpha hop, with aromatic qualities that are certainly different and unique.
En beskrivelse som ligger nokså langt fra rompekarakter, men som nok umiddelbart leder tankene hen til et lysere øl (vi brukte den i en IPA). Derimot har vi jo IKKE brukt den selv i noe mørkere øl, og som kjent "duger ingenting uprøvd", så rapportér resultatet hvis du våger deg på det. Ut fra vanetekning vil jeg nok likevel heller regne med at Pacific Gem er et bedre valg i stout eller porter, hvis det skal være newzealandsk humle.

Craftbrewer sier om Pacific Gem:
A high alpha hop with a pleasant aroma and a useful bitterness of 13 % or higher alpha acid. Pacific Gem can produce a cask oak flavour with distinct blackberry aroma, along with a woody character. Typically used as first hop addition and used successfully in many beers worldwide.
 
I en brown ale tror jeg iallfall den ville passet godt, og som bitterhumle til porter eller stout vil den neppe gjøre noen skade. Men som Sigmund ser jeg intuitivt på sånt som "cask oak flavour" som mer passende i helt svarte øl, og tenker umiddelbart i retning av typisk engelsk humle som Northdown, Challenger, Fuggles.
 
Jeg er ganske sikker på at nelson sauvin vil passe godt i et mørkere øl. Faktisk såpass sikker at jeg har 20 liter imperial porter med nelson sauvin som hovedhumle stående å gjære.
 
Brukte en 100 grams pakke på 45 liter øl.

12-13 i alfasyre
39 gram på 60 minutter kok
61 gram som aroma på 0 minutter kok

Edit; må hjem å titte i BeerSmith, 39 gram gir ikke 35iBU med Rager sin metode.
 
Tilbake
Topp