Neste forsøk.

Duckboot

Norbrygg-medlem
Nå skal det testes smaksforskjellen på Pilsnermalt og Pale malt. Planen er å brygge 2 pale ales. Basisoppskriften er lik: Chinook, Cascade, Appelsinskall, bittelitt Crystal, US-05. Men basismalten er enten Pilsner eller Pale.
Har folket her inne gjort noe lignende før?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Med så sterke humlearomaer tror jeg det blir vanskelig å merke forskjell.
Jeg ville foreslå EKG isteden og kun en humletype med mindre det absolutt skal være en amerikansk type pale ale.
 
Ville dratt ned på humlene ja. Droppet appelsinskall og krystall.  Hvis du har mulighet for å lage små batcher ville jeg fakisk bare lagt til litt bitterhumle og litt ved 15 minutter, for å få et drikkendes øl som ikke går altformye ut over grunnen til at du brygger det.

Aller helst, ikke legge til humle i det hele tatt. Men det smaker jo deretter. Gjære på 17-18 grader med 05.
 
Noe humle må det være, iallfall bitterhumle, men jeg ville holdt meg unna de mest snerpete amerikanske C-humlene. Om du vil ha smak og aroma-humle bør du legge deg på noe mildere og rundere. Jeg tror Nelson Sauvin kan være velegnet, i tillegg til nevnte EKG (Challenger også).

En mulighet er jo å lage ganske sterke øl, f.eks. en single-malt strong Scotch med OG på 1080 og 25 IBU med kun bitterhumle.
 
Dersom du vil vurdere forskjellen mellom Pilsner malt of Pale malt foreslår jeg en enkel Pale Ale med OG 1048 og rundt 20  IBU.
 
Støtter Reinhard i dette. Og ville faktisk holdt meg unna humler fra NZ (som nelson som nevnt ovenfor, gir et knepp for mye synes jeg selv om den er nydelig) og de fra USA. Hadde gått for "enkle"/noble humler fra kontinentet.
 
Duckboot skrev:
Jeg har en del Halltertauer Mittelfruh og Northern Brewer liggende.

For å gjøre det så enkelt som mulig ser jeg faktsk ingen grunn til at du skal måtte bruke noe annet enn Mittel'en i det hele tatt.
 
Jaja - Da blir det vel så plain som mulig - Mittel, (Pilsner|Pale)Malt, US-05.
Men først så må jeg mekke meg en Pale med Cascade, Chinook og Appelsin - Lageret begynner å bli tomt - Ga bort en halv kasse bjørnunger seinest i dag.
 
Tilbake
Topp