Nettbutikker

Hei. Jeg har nå drevet med ølbrygging i snart ett år, jeg har ingen bryggebutikker i nærhet, så må derfor bestille alt jeg har bruk for. Har avansert en god del gjennom året, så det har blitt mange bestillinger etterhvert.
Det jeg opplever er at det er mye ymse blant nettbutikkene, og jeg har selv dårlig erfaring med 3 forskjellige nettbutikker. Jeg savner derfor en klistret tråd for erfaringer av nettbutikker, er lei av å bli lurt og brenne meg.
Er det mulig med en slik klistret tråd her inne, eller er det slik at de dårlige nettbutikkene ikke skal "henges" ut her?
 
Ingen her har som mål å henge ut nettbutikkene, men de få som har hatt ymse dårlige opplevelser nevner det som oftest med ordentlig folkemunne, ikke med grovkalibret rifle-grovhet.

Har du noen dårlige erfaringer og dele er det fritt frem å si det som det er, opplys oss gjerne. :)

F.eks bryggselv har sin egen side på kjøp og salg seksjon her på forumet forresten, og folka fra bryggesidene følger smått og stort med på forumet. Grov hets er ingen vits, da ordentlig oppførsel kan ende med at noen av de du sikter til ramler over ditt innlegg og kanskje innser mangelfull service / dårlig kundebehandling og ser løsning i å kompensere eller gjøre annet for deg.

Avhengig av dine problemer med sidene, har du noen gang kontaktet og undersøkt hva som egentlig har hendt? Evt ringt og klaget.

Jeg fikk en kraftig overkarbonert nøgne Ø Brown ale engang som jeg lurte om andre her hadde smakt / erfart lignende med. En godkar fra Nøgne ø fant dette, pm'et meg og ei stund senere etter insistering fra hans side fikk jeg en brown ale og en imperial brown ale posten :) :rolleyes:

Prima!
 
Jeg har ikke til formål å henge noen ut. Men ser for meg at det kunne vært fint med en tråd hvor man f.eks kan gi poeng til nettbutikkene, der snitt poengene og antall avgitte vurderinger til hver nettbutikk vises øverst i tråden, og hvor kommentarer om hva man mener er bra og mindre bra kan skrives nedover i tråden. Noe ala slik det er på hver enkelt selger på ebay.
Dette er som sakt ikke ment som en tråd for å henge ut nettbutikker, men som en tråd hvor brukere på forumet kan se gjennom før man velger nettbutikk å bestille fra. Det er overhode ikke morsomt å bli "lurt" og det er ganske store beløp det er snakk om, iallefall for min del. Jeg tror også en slik tråd kan være med på å gjøre de litt dårligere nettbutikkene bedre. Skuffelsen er veldig stor når man har spart opp penger over en lengere periode for å invistere i hobbyen, å når varene kommer så viser det seg å være kinadritt man får i posten, om man i det hele tatt får alt man har bestilt. Er dyrt å være fattig, da bestilles det lett fra de billigste:(
 
Å legge ut om dårlige erfaringer er nesten meningsløst så lenge det ikke er en klistret tråd eller et eget underforum. Et slikt innlegg forsvinner fort og blir mer for å henge ut nettbutikker istedenfor å være til hjelp til andre forumbrukere som må/vil bestille på nett..
 
Vet ikke helt hva du mener med ''lurt''; jeg har innsett at det er en grunn til at ting er billige - jeg tar derfor kvaliteten med på kjøpet.
Koster den halvparten av en Speidel så regner jeg med at det er brukt billigere deler og at kvaliteten på disse derfor kan være litt
sekunda. Føler meg ikke lurt av den grunn.
Om kvaliteten er dårligere enn du hadde grunn til å forvente utifra prisen kan du lett gi folk råd om slikt når det dukker opp tråder av
typen ''...noen som har erfaringer med xxxxxx?''

Har du blitt svindlet - altså bestilt varer som aldri kom frem eller lignende, så blir det noe annet. Gi beskjed til rette myndighet, true med advokat,
og som en siste løsning: gå ut med en advarsel til andre.

På den andre siden er det en liten bonanza innen salg av hjemmebryggingsutstyr for tiden så det er all grunn til å være obs.
 
Jeg tror de fleste nettbutikkene er ute etter å ordne opp etter seg dersom det har skjedd feil/misforståelser. Dersom de ikke gjør det og ikke overholder forbrukerrettigheter så tror jeg forbrukerrådet er et bedre sted å ta saken enn her på forumet.

Nettbutikkene er avhengige av fornøyde kunder for å overleve på sikt så useriøse aktører vil sannsynligvis forsvinne av seg selv.
 
Vel, nå var ikke poenget å ordne opp i ting her, eller å henge ut noen. Poenget mitt er at det ville vært fint med en lett tilgjengelig oversikt over nettbutikker man trygt kan handle fra. Jeg for min del begynner å få en grei oversikt selv over dette, men det har kostet, og skuffelsene har vært store. Nå har ikke alt ordnet seg for min del, men å koble inn forbrukerrådet etc. Koster mer enn det smaker, tenker da på tidsbruk osv.
Hjemmebrygging er en hurtig voksende hobby, så useriøse aktører kan holde på i det uendelige så lenge det stadig kommer til nye hjemmebryggere som sjøl, smertelig må erfare hvilken nettbutikker man burde holde seg unna..
 
Med en logging av negative erfaringer vil, statistisk sett, alltid den største bryggebutikken ende opp som den dårligste ,grunnet høyt volum på ordrer.
Om du tar med ris og ros med minus- og plusspoeng vil alltid den største bryggebutikken ende opp som den beste, grunnet høyt volum på ordrer.

Det er kanskje like greit å ta krangelen med butikken først slik @Sotrajohnny nevner, og om du strander og føler deg urettferdig behandlet kan du fortelle om det her i egen tråd, men vent til saken er ferdig.
 
Med en logging av negative erfaringer vil, statistisk sett, alltid den største bryggebutikken ende opp som den dårligste ,grunnet høyt volum på ordrer.
Om du tar med ris og ros med minus- og plusspoeng vil alltid den største bryggebutikken ende opp som den beste, grunnet høyt volum på ordrer.

Det blir vel ikke det hvis det er gjennomsnittet av alle erfaringer som vises? Ved å gi nettbutikkene f.eks. karakter fra 1 til 6 vil det være lett å finne den butikken med flest fornøyde kunder.

Jeg synes idéen til ts er god.
 
Odland hadde ein lignende tråd på dette for ein stund siden. Den døde ........ Eg vil på stå at dei store er dei som kan drive best servise. Tar ein kontakt vil dei altid fixe opp

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp