New England IPA

Alle snakker om NEIPA. Jeg har ikke smakt på dette toget enda, og nå er det på vei til å forlate stasjonen allerede, ser det ut som.

Kan noen foreslå eksempler på helt enkle, sjangerdefinerende NEIPAs som er enkle å få tak i? På polet står de vel bare under IPA, siden det ikke "offisielt" er en sjanger enda. Jeg har funnet noen, men de er gjerne full av fruktjus av ymse sorter...
 
Jeg vet ikke hvor typeriktige de er, men Lervigs Tasty Juice og Perler for svin kommer på Vinmonopolet i mars.
 
Prøvde det en gang, brukte hop hands-oppskriften, og den ble kremete og smud. Men klarte å rote det til med et fat som viste seg å lekke, så aromaen forsvant litt. Havremalt er en bra ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
havre. hvete, gjær, cacl og biotransformasjon har vært hoved fokus i mine tre neipa.
kjørt 14% hvete og havre, 2:1 cacl:sulfat, en gjær som er kapabel til biotransformasjon ( noe de fleste er, men wyeast 1318, vermont yeast og 007 utmerker seg) dvs tørrhumling under slutten på stormgjærin, ca eter 4 dager og en til når det gjenstår 5-6 dager. et tørrgjær som vist nok skal passe er s.04..
 
Jeg prøvde meg på en slags NEIPA for litt siden og den ble knallgod! Men merket at etter 2 måneder på flaske var mye av huset learomaen og smaken borte og den hazy fargen hadde klarnet mye opp. Jeg brukte i tillegg 1 kg med mangopure. Kan det være at ølet ble oksidert?
 
Dere som har brygget denne stilen noen ganger, har dere prøvd både med og uten flaket havre/hvete/bygg ?
Brülosopher har testa om det å bruke 18% flaket havre har noen effekt, og som vanlig fant han ikke noen effekt (utenom utseende):
http://brulosophy.com/2016/11/21/the-impact-of-flaked-oats-on-new-england-ipa-exbeeriment-results/
Noen tanker om dette?

Begynner å tro at han ikke hadde lagt merke til hvis det hadde vært mesket med grus eller malt.

Siste IPAen min la jeg til 6% flaket hvete og 2% flaket havre fra ca 3% maltet hvete jeg har brukt tidligere og det ble såpass forskjell at jeg vet ikke hvis jeg vil gjøre det igjen.
 
Jeg har brukt 007 tre ganger til NEIPA; alle har blitt veldig tåkete. Tåken kommer i hovedsak fra de store mengdene med humle på slutten av koketiden og på kaldsiden.

Jeg har skrevet et blogginnlegg om mine NEIPA-oppskrifter
https://overgjaeret.wordpress.com/2017/02/12/oppskrift-new-england-ipa/
Takk for gode tips! Hva vil du si om resultatene? Dersom jeg skal brygge en mest mulig typisk NEIPA, skulle jeg valgt den første oppskriften din da? Evt noen forandringer du ser du burde gjort i ettertid?
 
Tilbake
Topp