Newbie spm om Corneliusfat

Heisann!

Jeg har et skikkelig teit spm om Cornelius fat. Har akkurat kjøpt mitt første, men jeg har ikke fått gass flaska ennå. Jeg er helt grønn på disse ennå...

Må CO₂ være tilkoblet fatet som drivgass når man tapper fra fatet? eller er trykket inni nok til å tappe?
 
Takker for raskt svar  :)

Da er det ikke så enkelt å dra med seg på fest... bra jeg kjøpte en beergun i samme slengen....

Hvor mange bar skal det være for å oppnå et greit trykk til tapping?
 
Ej bruka alt ifrå 0.3 til 1bar alt etter øltype og korleis du vi ha skummet i glasset ;) lyt synse seg fram til det ein foretrekker sjøl :)
 
Hvis du carbonerer med sukker på fatet er det viktig å huske at du må tilføre litt gass for å forsegle pakkningene, hvis ikke vil carboneringen sive ut, og ølet bli helt flatt.
 
ingehk skrev:
Hvis du carbonerer med sukker på fatet er det viktig å huske at du må tilføre litt gass for å forsegle pakkningene, hvis ikke vil carboneringen sive ut, og ølet bli helt flatt.

Hvordan blir det med bunnfall?
Bruker man ikke disse fatene for å carbonere med gass slik at man slipper bunnfall fra annengansgjæringen?
 
yngve skrev:
ingehk skrev:
Hvis du carbonerer med sukker på fatet er det viktig å huske at du må tilføre litt gass for å forsegle pakkningene, hvis ikke vil carboneringen sive ut, og ølet bli helt flatt.

Hvordan blir det med bunnfall?
Bruker man ikke disse fatene for å carbonere med gass slik at man slipper bunnfall fra annengansgjæringen?
Litt bunnfall får du uansett, men ølet blir klart og fint hvis du gir det litt tid og lar det stå kjølig.
 
Du får vel ut mesteparten av bunnfallet ved den første tappingen fra fatet?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Du får vel ut mesteparten av bunnfallet ved den første tappingen fra fatet?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
[/quoteJa, det stemmer. Og hvis du flytter på fatet, kan du få litt bunnfall ved første tapping igjen.
 
Om man velger å karbonere naturlig, lønner det seg da å koble til CO₂ etter en 14 dagers karbonering og la det stå på under trykk til man har drukket opp fatene? Om man benytter sodastreampatroner, hvor lang tid kan man la det stå på under trykk før patronen blir tom (feks om man setter 3 Corneliusfat under trykk)?
 
Tilbake
Topp