Nitrogen / beergas til Stout

Habben

Norbrygg-medlem
Er det noen som har lyktes med å koble nitrogen mot Cornelius-fat? Vet det finnes picnic-co2 opplegg med små patroner. Og det finnes patroner med n2o. Tanken er at man oksigenerer ølet med co2 på vanling vis, og så bruker n2o som drivgass, får da en blanding ala beergas. Problemet er å få bitene til å passe sammen..
 
Du får jo regulatorer for de små patronene, gjerne solgt i kit med ball-lock koblinger. Ellers får du jo regulatorer til større nitrogen-flasker også, og det meste kan kobles videre derfra.
 
Jeg har bare funnet veldig små nitrogenflasker. De passer ikke i kit'et de har på Bryggselv. De er for gjengete, litt større flasker.
Har du en kilde til større nitrogenflasker/patroner? De jeg har fått tak i er til kakesprøyter..
 
Jeg har bare funnet veldig små nitrogenflasker. De passer ikke i kit'et de har på Bryggselv. De er for gjengete, litt større flasker.
Har du en kilde til større nitrogenflasker/patroner? De jeg har fått tak i er til kakesprøyter..

Det er N2O

Dinitrogenoksid er ved romtemperatur og atmosfærisk trykk er en fargeløs, ikke-brennbar gass med en behagelig, lett søtlig lukt. Navnet «lattergass» skyldes virkningen denne gassen har på mennesker som inhalerer den, og den brukes også som beroligende middel, særlig av tannleger og på sykehus. Wikipedia
Formel: N2O



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men er "beergas" en blanding av N2O og CO2, eller av N ? og CO2?

Vet at dette er lystgass. Og den brukes også i Dragrace osv. for å lure motoren til å tro den får mer luft, så du kan pøse på mer fuel..
 
Men er "beergas" en blanding av N2O og CO2, eller av N ? og CO2?

Vet at dette er lystgass. Og den brukes også i Dragrace osv. for å lure motoren til å tro den får mer luft, så du kan pøse på mer fuel..

Nitrogen er i beergas


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men er "beergas" en blanding av N2O og CO2, eller av N ? og CO2?

Vet at dette er lystgass. Og den brukes også i Dragrace osv. for å lure motoren til å tro den får mer luft, så du kan pøse på mer fuel..
Beergas er 70-75% N2 + 25-30% CO2
 
Jeg har bare funnet veldig små nitrogenflasker. De passer ikke i kit'et de har på Bryggselv. De er for gjengete, litt større flasker.
Har du en kilde til større nitrogenflasker/patroner? De jeg har fått tak i er til kakesprøyter..

Ja, de er vel kanskje bare til 16g eller større.

Jeg har sett flere som selger N2 på finn hvis du ikke ønsker å kjøpe nytt fra en forhandler. Ser riktignok bare en selger nå.
Ellers er det mange som selger eller leier ut 5kg-flasker

Helt ny sveise gassflaske 10L med Nitrogen

Men det er kanskje litt i overkant avhengig av bruk?

Nitrogen gass 1000 ml

Engangsflaske, men 1:14 er vel litt vel lite? Fra flytende til gass er det vel nærmere 1:700

ComputerSalg.no : ROTHENBERGER Nitrogen flaske til nitrogan sæt.

Bør være mulig å få de rimeligere, er nok samme gjenger som tilsvarende oksygenflasker så man får regulatorer til de. Eller mekket noe, du får John Guest overganger som passer på de f.eks. Tilsvarende CO2-flasker er 600g, 1140g fylt. Så bør være en del mer enn i denne enn i den andre engangsflaska (dette er solgt som engangsflasker, selv om det strengt tatt nok er mulig å fylle de)

1,0 Ltr. Nitrogen Købeflaske 110 Bar - Abshop.dk

Fant en til, 110bar. Så også til 57 euro for 2kg.
 
Noen som bruker Air Liquide sin Albiee Cool nitrogen?
Er det noe problem å bruke denne nitrogenen til øl?
 
Har prøvd. Merka ingen problemer, men næringsmiddelgodkjent er det jo ikke.

Litt på siden, men selger dere fortsatt det adapteret for nitrogen? Mitt har et manometer som er defekt. Går sikkert an å få tak i ett på amazon etc, men usikker på hvilke manometer dette er..
 
Litt på siden, men selger dere fortsatt det adapteret for nitrogen? Mitt har et manometer som er defekt. Går sikkert an å få tak i ett på amazon etc, men usikker på hvilke manometer dette er..
Hvem selger? Er jo akkurat det jeg jakter på - adapter og nitrogenpatroner som passer sammen. Grei ut!
 
Har en irsk stout til gjæring nå og hadde vært kult med nitrogen på den
Kan godt karbonere naturlig først. Hva trenger jeg ellers da? Nitrogen patroner + adapter https://www.bryggselv.no/co2/400110/co2-picnic-adapter og ball lock med gjenger?
men hvordan får jeg regulert trykket, er det nok til å opprettholde trykket over tid eller kun for servering?
Regner ikke med jeg får beer gas/ nitrogen på sodastream
 
@loebrygg

Jeg har bare gjort dette en gang, før regulatoren gikk fløyten. Håper derfor at @Oberstbräu kan være behjelpelig med å spore opp hvilke manometer jeg trenger for å fikse det...

Når det er sagt; jeg karbonerte til ønsket nivå med CO2 (i dette tilfellet lavt). Så kjøret jeg på med nitrogen med høyt trykk. Dette kan man vel i teorien fint la stå da nitrogen ikke tas opp i ølet. Slik sett vil man også holde på selve karboneringen.

Du trenger og en stout kran med restriktordisk for å få full effekt her, slik som man får når man får servert en Guiness o.l. på pub.

Jeg tror man kan klare å få til å servere stout på denne måten også uten bruk av nitrogen. Dersom man karbonerer lavt med CO2 (eller naturlig) og benytter høyt trykk av CO2 som drivgass. Det som er viktig da er at man ikke lar dette stå tilkoblet mer enn akkurat når man tapper, ellers vil ølet ta opp en høyere karbonering, og da er jo litt av poenget her borte. Også må man ha nevnte stout kran med restriktor.

Den saken fra bryggselv bør kunne funke, gitt at de lystgasspatronene passer på den..
 
Tilbake
Topp