Kold Brygg
Norbrygg-medlem
Da har jeg omsider ferdig regnearket med oversikt over tidligere vinnere. Dvs den er ikke helt ferdig. Det mangler data for noen år.
2013 og 2012 mangler stil samtlige øl.
2011 mangler alt.
2007 mangler riktig stil for mørk lager.
2000 mangler navn og stil for vinnerølet i mørk lager.
1999 mangler stil for 3. plass i Mørk Ale, Lys Ale, Mørk Lager og Lys Lager.
1998 mangler stil for 2. og 3. plass i Mørk Ale, Lys Ale, Mørk Lager og Lys Lager.
I det store og hele må jeg si meg meget imponert over at man har klart å gjøre det enkelt å finne det meste av informasjon. Om noen kan hjelpe med overnevnte huller blir jeg glad.
Regnearket med fullstendig oversikt finner du her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OviIwjjAdgEZStRUB4sm44_kWtihXbX--G5mCEZZxE0/edit?usp=sharing
Oppdages feil eller unøyaktigheter ikke nøl med å si fra.
Jeg har lagt lenke til aktuelle oppskrifter der dette er tilgjengelig.
For de som vil lese mer om NM gjennom årene kan se her.
norbrygg.no
Hvilke bryggere har vunnet mest?
NM har vært arrangert i 25 år og noen av de mestvinnende har fått en god profesjonell karriere som bryggere. De mest kjente er kanskje @Kjetil Jikiun (Nøgne og Solo), @Gahr (7 Fjell), Jens Maudal (Haandbryggeriet) og Espen Lothe (Kinn). Flest medaljer har dog ingen av de, det har paret @lars.bjornstad og Espen Håvardsholm med 10 medaljer fra NM. De har i tillegg flere medaljer både alene og i kombinasjon med andre. Fleste seire har @Gahr og @Holmentoppen med 4 hver.
Hvilke stiler har flest medaljer?
Amerikansk IPA og Amerikansk Pale Ale med 20 hver. Imperial Stout har 18, neppe en overraskelse for de fleste. Trenden de 7-8 siste årene er at malt- og alkoholtunge stiler som Imperial Stout, Doppelbock og Barleywine har vunnet svært mye. Mørke lagere som Müchner Dunkel og Märzen vant hyppig fram til 2010, men har vært omtrent fraværende siden.
Stilene som har vunnet minst av dagens definisjoner. Her er det noen overraskelser. Jeg har fjernet stiler fra spesialøl.
Weizen Bock har gjennom årene ingen medaljer, og Dunkelweizen kun 1 medalje fra 2003. Altbier fikk sin ene medalje i 2006. Golden Ale har også kun 1 medalje den er litt nyere fra 2016. Norsk Pils har også kun 1 medalje, men den største overraskelsen er kanskje Wiener som også kun har en medalje fra 2014. Det er også en del klassiske stiler som kun har 2 medaljer.
Det kan være mange grunner til dette. Den åpenbare er antakelig at det leveres få bidrag innen stilen. Dersom det ikke er tilfellet antar jeg at dommerkomiteen vil se på årsaken til dette. Er det noen stiler som faktisk blir dømt for strengt? Dersom det er tilfellet, hvorfor?
For oss som bare brygger, vil jeg anta det det kan tenne en liten gnist blant enkelte. Klarer noen å knekke koden til Weizen Bock og vinne en medalje?
Jeg håper flere setter pris på nerdingen.
2013 og 2012 mangler stil samtlige øl.
2011 mangler alt.
2007 mangler riktig stil for mørk lager.
2000 mangler navn og stil for vinnerølet i mørk lager.
1999 mangler stil for 3. plass i Mørk Ale, Lys Ale, Mørk Lager og Lys Lager.
1998 mangler stil for 2. og 3. plass i Mørk Ale, Lys Ale, Mørk Lager og Lys Lager.
I det store og hele må jeg si meg meget imponert over at man har klart å gjøre det enkelt å finne det meste av informasjon. Om noen kan hjelpe med overnevnte huller blir jeg glad.
Regnearket med fullstendig oversikt finner du her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OviIwjjAdgEZStRUB4sm44_kWtihXbX--G5mCEZZxE0/edit?usp=sharing
Oppdages feil eller unøyaktigheter ikke nøl med å si fra.
Jeg har lagt lenke til aktuelle oppskrifter der dette er tilgjengelig.
For de som vil lese mer om NM gjennom årene kan se her.

NM i hjemmebrygging - Norbrygg
NM i hjemmebrygging er hjemmebryggernes årlige store festforestilling helt siden 1997. Her sendet hjemmebryggere inn flasker med hjemmebrygget øl. Flaskene anonymiseres og øldommerne smaker på ølet uten å vite hvem som har brygget det. Vinnerene i hovedklassene, samt årets hjemmebrygger, blir...

Hvilke bryggere har vunnet mest?
NM har vært arrangert i 25 år og noen av de mestvinnende har fått en god profesjonell karriere som bryggere. De mest kjente er kanskje @Kjetil Jikiun (Nøgne og Solo), @Gahr (7 Fjell), Jens Maudal (Haandbryggeriet) og Espen Lothe (Kinn). Flest medaljer har dog ingen av de, det har paret @lars.bjornstad og Espen Håvardsholm med 10 medaljer fra NM. De har i tillegg flere medaljer både alene og i kombinasjon med andre. Fleste seire har @Gahr og @Holmentoppen med 4 hver.
Brygger | 1 | 2 | 3 | Totalsum |
Lars Bjørnstad/ Espen A. Haavardsholm | 3 | 3 | 4 | 10 |
Espen Lothe | 3 | 3 | 3 | 9 |
Tore Bjørgo | 3 | 3 | 3 | 9 |
Gahr Smith-Gahrsen | 4 | 2 | 2 | 8 |
Peter Marius Olsen | 1 | 5 | 2 | 8 |
Kurt Haugen | 4 | 3 | 7 | |
Einar Michelsen | 3 | 3 | 1 | 7 |
Gunnar Wiig | 3 | 3 | 1 | 7 |
Jens Maudal | 3 | 3 | 1 | 7 |
John Town | 3 | 1 | 3 | 7 |
Erlann Eldorsen | 3 | 3 | 6 | |
Joakim Ruud | 3 | 1 | 2 | 6 |
Tore Tverå | 1 | 3 | 2 | 6 |
Bjørn Magne Idland/ Merete Antonsen | 1 | 5 | 6 | |
Andreas Högfeldt | 3 | 2 | 5 | |
Kjetil Jikiun | 2 | 3 | 5 | |
Svein Fugelsnes | 2 | 2 | 1 | 5 |
Arild Tandberg | 2 | 1 | 2 | 5 |
Arne Marius Haugen | 1 | 3 | 1 | 5 |
Hvilke stiler har flest medaljer?
Amerikansk IPA og Amerikansk Pale Ale med 20 hver. Imperial Stout har 18, neppe en overraskelse for de fleste. Trenden de 7-8 siste årene er at malt- og alkoholtunge stiler som Imperial Stout, Doppelbock og Barleywine har vunnet svært mye. Mørke lagere som Müchner Dunkel og Märzen vant hyppig fram til 2010, men har vært omtrent fraværende siden.
1. plass | 2. plass | 3.plass | Totale medaljer | |
Amerikansk pale ale | 8 | 6 | 6 | 20 |
Amerikansk IPA | 10 | 5 | 5 | 20 |
Imperial stout | 6 | 4 | 8 | 18 |
Tsjekkisk pilsner | 4 | 7 | 6 | 17 |
Tysk pilsner | 4 | 6 | 3 | 13 |
Engelsk Barleywine | 4 | 7 | 2 | 13 |
Münchener dunkel | 1 | 6 | 5 | 12 |
Engelsk strong bitter/Engelsk pale ale | 3 | 5 | 3 | 11 |
Weizen/Weissbier | 7 | 1 | 3 | 11 |
Doppelbock | 6 | 2 | 2 | 10 |
Stilene som har vunnet minst av dagens definisjoner. Her er det noen overraskelser. Jeg har fjernet stiler fra spesialøl.
Weizen Bock har gjennom årene ingen medaljer, og Dunkelweizen kun 1 medalje fra 2003. Altbier fikk sin ene medalje i 2006. Golden Ale har også kun 1 medalje den er litt nyere fra 2016. Norsk Pils har også kun 1 medalje, men den største overraskelsen er kanskje Wiener som også kun har en medalje fra 2014. Det er også en del klassiske stiler som kun har 2 medaljer.
Det kan være mange grunner til dette. Den åpenbare er antakelig at det leveres få bidrag innen stilen. Dersom det ikke er tilfellet antar jeg at dommerkomiteen vil se på årsaken til dette. Er det noen stiler som faktisk blir dømt for strengt? Dersom det er tilfellet, hvorfor?
Irsk Rød | 1 | 1 | 2 | |
Amerikansk Amber Ale | 1 | 1 | 2 | |
Amerikansk brown ale | 1 | 1 | 2 | |
Skotsk ale | 1 | 1 | 2 | |
Skotsk sterk ale/Wee heavy | 1 | 1 | 2 | |
Engelsk IPA | 1 | 1 | 2 | |
Sort IPA | 1 | 1 | 2 | |
Lys sterk belgisk ale | 2 | 2 | ||
Bière de garde | 1 | 1 | 2 | |
Gueuze Lambic | 1 | 1 | 2 | |
Norsk pils | 1 | 1 | ||
Wiener | 1 | 1 | ||
Mørk tsjekkisk lager | 1 | | 1 | |
Norsk juleøl | 1 | 1 | ||
Engelsk golden ale | 1 | 1 | ||
Altbier | 1 | 1 | ||
Dunkelweizen | 1 | 1 | ||
Belgisk frukt lambic | 1 | 1 | ||
Flamsk rød | 1 | 1 | ||
Flamsk brun/Oud bruin | 1 | 1 | ||
Berliner weisse | 1 | 1 | ||
Heimabrugg | 1 | 1 | ||
Stjørdalsøl | 1 | 1 | ||
Moderne mørk lager | 0 | |||
California common/Steam beer | 0 | |||
Weizen bock | 0 | |||
Gose | 0 | |||
Kornøl | 0 |
For oss som bare brygger, vil jeg anta det det kan tenne en liten gnist blant enkelte. Klarer noen å knekke koden til Weizen Bock og vinne en medalje?
Jeg håper flere setter pris på nerdingen.
Sist redigert: