NM i hjemmebrygging 2009

Skal du delta i NM2009?

  • Ja, både i flaskekonkurransen og i publikumsfavoritt

    Stemmer: 21 45,7%
  • Ja, bare i flaskekonkurransen

    Stemmer: 7 15,2%
  • Ja, bare i publikumsfavoritt

    Stemmer: 4 8,7%
  • Nei, jeg har ikke nok øl å stille med

    Stemmer: 7 15,2%
  • Nei, det er for langt å reise

    Stemmer: 7 15,2%
  • Nei, annen grunn...

    Stemmer: 0 0,0%
  • Vet ikke / annet

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .
Da er dato for årets NM -foreløpig- spikret: lørdag 28.3. Trolig igjen samme sted (Studentersamfunnet Bislet, Oslo).

Nytt i år blir:
- et splitternytt 12 liters NC (ball-lock) Corneliusfat til de 30 beste Publikumsfavoritt (PF)-brygg, slik at nok bryggere vil være fristet til å stille med øl til publikumere!
- vi tenkte å spre PF-deltakerne i begge rom denne gangen

Vi skal håndheve skarpere tider for Generalforsamling, rigging og åpning.

Generalforsamlingen starter kl 17. Riggingen starter rett deretter, senest kl 18. Først kl 19 vil publikumerne strømme til. Så dersom man er tidsnok tilstede og får rigget rett etter (eller før) generalforsamlingen, så vil man som deltaker få anledning til å smake på andres brygg før lokalene fylles av publikumere.

Insentivet med corneliusfatene vil trolig føre til økt pågang i PF-klassen. Her gjelder i år førstemann til mølla prinsippet, i tilfellet pågangen sprenger kapasiteten. Følg med på forumet og nettsiden, for der vil vi angi når det begynner å bli fullt! Vær altså sikker på at du påmelder antall PF-brygget i påmeldingsskjemaet! Dette vil også gjøre det tydelig for arrangørene hvor mange bord som skal settes opp.

Husk å ta med egen CO2-flaske siden Norbrygg ikke har nok CO2-flasker å stille med. Avtal evt med andre deltakere om lån av CO2.

For spørsmål, kommentarer eller forslag til NM kan du legge innlegg i denne tråden. Neste styremøte er den 25.2. så gjerne skriv før det slik at styret kan ta det opp.

Da ønsker styret velkommen til [iurl=http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=6&id=71&Itemid=36]påmelding på nettsiden[/iurl]!
 
Som fersk brygger og ferskt medlem har jeg noen spørsmål:

  • Hva betyr PF?
  • Skal øllet leveres på fat?
  • Hvor mange liter kreves for å delta? Hvor mye er det lurt å ta med?
  • Er arrangementet åpent for almennheten? Aldersgrense? Priser?
 
Hei!

Bra du stiller slike spørsmål for når man har holdt på en stund så glemmer man av og til det helt åpenbare ;).

PF står for PublikumsFavoritt.

Den egentlige konkurransen i NM2009 er flaskekonkurransen. Man leverer eller sender inn 4 flasker av et brygg (flere brygg er selvfølgelig mulig eller ønskelig). Dette ølet blir smakt av øldommere i en forrunde, og de tre beste brygg i hver av hovedklassene (det finnes 5 hovedklasser) går videre til finalen. Finalen foregår på selve NM, der dommere smaker på disse 5 x 3 = 15 brygg. Brygget som oppnår høyest poengsum blir årets hjemmebrygg, og denne og de to påfølgende brygg deltar noen uker senere i Skandinavisk Mesterskap i hjemmebrygging. Vinneren av NM får sponset en del av turen dit, dersom den har anledning til å bli med dit.

Den andre konkurransen er PF (PublikumsFavoritt)-klassen. Denne konkurransen innebærer at hjemmebryggere møter opp i NM2009 med ett eller (gjerne) flere brygg på minst 18 liter hver. Dette ølet får bryggerne selv tappe til publikumerne som kommer og besøker evenementet. Her er det ikke øldommerne som avgjør hvem som vinner, men publikumet, som bruker adgangsbillettene sine som stemmeseddel. Også i PF-klassen fordeles det kjekke premier, og nytt fra i år er at de beste 30 (antall under forbehold) brygg vinner et splitternytt 12-liters corneliusfat hver!

Hvis man ikke kan stille med øl i fat, så er det også i orden å møte opp med flasker, bare du har nok øl av hvert brygg du stiller med (ca 18-19 liter). De som stiller med øl til PF får gratis adgang for seg selv og medbryggeren eller en venn, per brygg.

Arrangementet er åpent for almennheten, aldersgrense bestemmes av stedet der mesterskapet avholdes. Jeg regner selv med 18-års grense.

Det står mer utfyllende informasjon i artiklene under denne linken (sjekk 'Forhåndsinformasjon' og 'Konkurranseregler'). Og hvis du har flere spørsmål: fyr løs! :D
 
Da er dato for årets NM -foreløpig- spikret: lørdag 28.3. Trolig igjen samme sted (Studentersamfunnet Bislet, Oslo).

Er nå datoen for årets NM endelig spikret? Og er det sikkert at det blir på Studentersamfunnet?

Skal bestille overnatting i forbindelse med NM, og det hadde vært greit om jeg bestilte til riktig helg.
 
Hei! Bra du spør! Etter det jeg har forstått så er både tid og plass spikret. Dette skjedde veldig nylig så jeg har ikke rukket å oppdatere ennå. Bare bestill overnatting, så sees vi den 28.! :D
 
Vet ikke helt hvordan publikumsfavoritt-konkurransen foregår.. Tar man med egen bardisk eller liknende, og hvordan holder man ølet kjølig?
 
Slik det har vært de seneste årene så settes det opp bord på forhånd, som er merket med bokstaver for hvert brygg som deltar. Det er duk på bordet, og det deles ut penner slik at det kan krysses av for brygg det er smakt på. Det er ellers fullt mulig å ta med egen bardisk, det er som regel flere som gjør dette og det tar seg jo godt ut :), bare se her: http://www.wenaas.as/Brygging/NM2008/slides/IMG_3867.html
Som deltaker i PF-konken så må man ta med et fat eller (gjerne) flere, eget tappeutstyr, og helst sørge for at ølet har riktig temperatur ved starten. Også CO2 bør man sørge for selv, eller avtale bruk med andre deltakere. Vi i styret tok med litt CO2 på rundgang hjemmefra, men dette er ikke nok, samt at det er litt knotete å dele den med mange andre på en så travel kveld.

For å holde ølet kaldt så anbefales det å kjøle ølet godt ned på forhånd og vikle et liggeunderlag rundt fatet. Det er dessverre lite mulighet til å sette ølfatet til kjøling på forhånd, da kjølerommet som Studentersamfunnet disponerer er ganske så lite. Jeg anbefaler å høre med hjemmebryggere i Oslo-området for å finne mellomtidig kjøleplass før fatet taes med til Studentersamfunnet.

Det er selvfølgelig også mulig å ha med øl i flasker, bare mengden med øl tilsvarer 18-19 liter, altså innholdet på et fullt corneliusfat. For å få en idé av NM, se fjorårets bilder: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=382&Itemid=36
 
Skal PF-deltagerne ha med egne glass, plastbeger el.lignende? Eller finnes det glass på stedet?
 
Norbrygg stiller med plastbegere til publikum. Dette er ikke noe PF-deltakere trenger å stille med. Bare husk å ta med øl og tappeutstyr/CO2, så ordner det seg! :)
 
OK, mer masing:

I påmeldingsskjemaet til flaskekonkurransen er det ett felt som forteller hvor mange brygg man stiller med i PF. Skal man fylle ut dette hvis man deltar med et annet brygg i PF? Eller betyr det da at man stiller med samme brygg?
Skal man sende inn separate skjemaer for FK og PF?
 
Hehe, det er bra du spør. Hvis man deltar med ett eller flere flaskebrygg så kan du angi på skjemaene med hvor mange PF-brygg du stiller. PF-brygget trenger for all del ikke være samme øl som flaskeølet, så skjemaet er bare interessert i antall PF-brygg, ikke hva slags.

Hvis man ikke deltar i flaskekonken i det hele tatt, så bør man fylle ut et skjema slik at styret vet med hvor mange PF-øl man stiller.

Det er viktig at vi i styret får vite hvor mange PF-deltakere og -brygg som blir med på NM, da vi har forholdsvis kort tid til å forberede oss der NM foregår.
 
Eduard skrev:
Også CO2 bør man sørge for selv, eller avtale bruk med andre deltakere. Vi i styret tok med litt CO2 på rundgang hjemmefra, men dette er ikke nok, samt at det er litt knotete å dele den med mange andre på en så travel kveld.

Altså, helst ta med egen CO2-flaske. Det er mulighet for å sette fra seg ting på forhånd, altså ifra kl 14 på selve lørdagen.
 
Det er avhengig av hva slags frukt- eller krydderøl det er.

Har ølet en OG på 1.065 eller mer, så havner det uansett i klasse 5, sterk spesialøl.
- Er det et tradisjonelt norsk hjemmebrygg, så kan den plaseres i underklasse 5.N. Tradisjonelt norsk hjemmebrygg.
- Hvis ikke, putt det i 5.O. Øvrig.

Hvis ølet har en OG på under 1.065, så kan det plasseres i den hovedkategorien som passer best. Skill mellom lager og ale, og se på fargen. Hver av disse hovedkategoriene ha også en underklasse 'Øvrig' som du i så fall kan bruke, dersom ingen av de andre underkategoriene passer bra nok. Spesifiser så i kommentarfeltet hva slags øl dette skal være.

:brygging:
 
Info: Idag så fikk jeg beskjed om at det også vil være en brygger fra Nøgne Ø i dommerpanelen.
 
Folkens, jeg har fått øl fra TO - 2 - hjemmebryggere. Og det er bare en drøy uke igjen til innleveringsfristen. Raska på, jo før jo bedre. Dere vil vel at ølet skal få roe seg i flaskene etter transporten og vise seg fra sin beste side?
 
joques skrev:
Folkens, jeg har fått øl fra TO - 2 - hjemmebryggere. Og det er bare en drøy uke igjen til innleveringsfristen. Raska på, jo før jo bedre. Dere vil vel at ølet skal få roe seg i flaskene etter transporten og vise seg fra sin beste side?

Ooops, burde man ha levert det allerede? Eller sendt det i posten? Jeg hadde regna med å ta det med på dagen.. 

Adressen er?
 
Det er forbedømming lørdag 14. mars. Ølet må være inne innen den ... tiende, tror jeg. Det står i reglene. De tre beste ølene fra hver klasse, bedømmes på selve NM-dagen.

Med mindre du snakker om publikums favoritt, det kan du bare ta med på dagen.

Jeg gjentar: Det er en uke igjen til innlevering, og jeg har bare mottatt øl fra to hjemmebryggere. Begge med ganske mange øl, men likevel.
 
Tilbake
Topp