NM i hjemmebrygging Type Øl

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har ei øl som jeg vil sende inn på NM.Denne har vel 25% malt og resten er flaket mais med preg av sitron.Dette er ein Lys ale.Jeg kan ikke se noen øltyper som ev kan passe til denne typen??(Fks type Corona) Er det noen som vet hvilken kategori denne kan gå under??

NM er en konkurranse i typeriktighet. Så det hjelper ikke med en veldig god øl dersom den ikke passer en definert klasse. Les typedefinisjonene, og se om noen beskrivelser passer. Ofte kan du ha brygget den som type A, men dersom den smaker som type B er det heller det du bør sende den inn som.

Ok.men kan en øl med mest flaket mais og minst vanlig malt gå som ein vanlig lys ale??Er det regler for at ølet skal innholde mest mulig malt??

Ok.men kan en øl med mest flaket mais og minst vanlig malt gå som ein vanlig lys ale??Er det regler for at ølet skal innholde mest mulig malt??

Nei, det er ingen regler for hva ølet kan inneholde. Dersom ølet smaker riktig i forhold til typen det er meldt på som, så spiller det ingen rolle hva ingrediensene er.

Tilbake
Topp