NM2009: dagen derpå

Hva synes du om NM2009?

  • Det var bare helt topp!

    Stemmer: 23 54,8%
  • Godt arrangement!

    Stemmer: 5 11,9%
  • Noen saker kunne vært bedre

    Stemmer: 0 0,0%
  • Labert

    Stemmer: 14 33,3%
  • Jeg var ikke der

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    42

Eduard

Norbrygg-medlem
Da var årets NM2009 over. Det var en overveldende fest med mange hjemmebryggere og ølfans, takk til alle som var med på å gjøre arrangementet mulig!

Her har vi anledning til å diskutere om hvordan det gikk. Skriv gjerne kommentarer, ris, ros, altmulig, slik at vi kan jobbe med dette til NM2010. Alle kommentarer er velkomne!
 
Hvordan selve arrangementet forløp skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kan jo ikke annet enn å skryte av premien i flaskekonkurransen. Jeg gleder meg usannsynlig til å får brygget ølet hos Nøgne Ø! Takk til dommerne!
 
Stooor gratulasjon herfra til Gahr....

Etter hva jeg forstod så var det fult fortjent at du løb av med sejren...  Jeg gleder meg også til den kommer på polet så man endeligt kan få smakt et av dine brygg...


Men selve festen har jeg INTET at utsette på... forløb suverent etter min mening så et stor kudos til alle som har vert med til å arrangere dette...  en gedigen success !!!
 
Litt skallebank i dag... Det var mer enn nok øl til å servere alle utover natta! Hadde en liten skvett igjen av min IPA med hjem - samt et helt nytt 12-litersfat. Smart av styret å dele ut slike fat til de 20-25 beste PF-bryggene. Det virket utvilsomt motiverende på flere enn meg!

Et lite innspill til avstemningen. Jeg syns det var uheldig at man i år bare kunne stemme på ett øl. Det gjorde nok at mange lot den stemmen gå til sitt eget brygg. De som i tillegg hadde mobilisert venner og kjente som heiagjeng fikk mange slike stemmer, mens andre gode (og kanskje bedre) brygg gikk glipp av mange 2. og 3.-stemmer. Jeg forstår at det er mer komplisert å telle opp stemmene etterpå med et slik system. Men jeg er sikker på at noen av våre mange datanerder kan lage et enkelt Exel-ark som gjør at man kan raskt legge inn alle 1., 2. og 3.-stemmer inn i et system som regner ut resultatet fortløpende. Jeg tror dette ville gi et riktigere resultat i avstemningen.
 
Ser at resultatene har kommet ut. Men det mangler noe, tror jeg.  Det ser ut som Mørk Ale mangler, og at Mørk Lager har fått "Mørk Ale" som overskrift.
 
Akkurat ja, jeg syntes det var noe mystifistisk men koblet ikke helt.  Det kommer nok en korrigert liste nå arrangørene får summet seg.  Vi i Krokeide Aktiebryggeri (Holmen Graa) vil også utbringe en skål for årets vinner - helt sikkert vel fortjent.

mvh Trygve
 
Takk for et hyggelig arrangement. Styret har gjort en kjempejobb igjen, ALL ÆRE! Morsomt å være med. Fikk dessverre ikke smakt på så mange øl i og med at jeg ikke hadde med noen som kunne passe standen min. Håper at helsa holder og at anledningen byr seg neste år også. Da skal jeg ha med forsterkninger.
Eduard inivterer til evaluering. Her er ett innspill: Jeg vet jo ikke hvor mange det var til stede, men kan bortimot 200 være et reelt tall? Etter en rask opptelling av stemmer, kommer jeg til 117. Dersom mitt anslag av antall gjester er korrekt, er det ca 80 som ikke har avgitt stemme. Min personlige årsak var at jeg ikke hadde noe skjema å stemme med (og jeg hadde det for travelt til å tenke på at jeg skulle hatt et). Det kunne se ut som om logistikken rundt utdeling av etiketter og stemmesedler ikke var helt optimal. Men, i mitt tilfelle hadde jeg neppe fått til å stemme, kfr. ovenfor. Jeg la imidlertid merke til at de færreste som var innom standen hverken hadde med billett for avkryssing eller skjema for stemming. Det kan være flere grunner til det, de kunne ha bestemt seg før de kom til meg, og det er selvsagt helt ok. Men, dersom det "mangler" 70 - 80 stemmer, synes jeg det er litt problematisk. Det er selvsagt vanskelig å innføre plikt til å stemme, men på et slik arrangemnet der mange stiller opp i håp om å få stemmer (for slik er vi vel alle sammen), så er det litt problematisk at publikum ikke "gidder" å kvittere med å avgi en stemme. Kanskje ingen er enige i mitt poeng, og hvordan vi skal få til dette i praksis vet jeg ikke. Men et innspill er det i hvert fall.
For øvrig stor takk til Ola Skarland for en utrolig raus sponsing - jeg antar at styret har fått premiene til en hyggelig pris. Fortsett med "bred" premiering, det vil stimulere til mange bidrag. I hvert fall dersom alle bruker stemmesedlene sine.
Så håper jeg at kommentarene på dommerskjemaene blir litt letter å lese enn det de til tider har vært tidligere. Takk til dommerne!
Til slutt er det veldig hyggelig å registrere hvilket utroig høyt nivå det er blitt på hjemmebrygget øl. Nivået (og deltakelsen) er noe helt annet nå enn da jeg var med første gang i 2003 (uten å være til stede). Også for dette fortjener ildsjelene i Norbrygg stor takk.
Jeg gleder meg også til å smake brygget til Gahr! Gratulerer!!!
 
Gratulerer så mye med seieren Gahr, det må være helt utrolig å få brygget ølet ditt hos Nøgne Ø  :skitbra:
 
Ble resultatlistene fjernet igjen etter at det ble påvist noen feil? Jeg kan iallfall ikke finne noen resultatlister neo sted...
 
Takk for et flott arrangement!

Jeg synes det er bra at dere inviterer til å komme med forbedringsforslag. I all hovedsak, synes jeg dette gikk veldig bra.

Etter å ha levert inn flasker til flaskekonkurransen fikk jeg en litt sur mail, med beskjed om at etiketten ikke inneholdt rett informasjon. Jeg kan forsikre om at det ikke var med vilje for å irritere noen, men et resultat av at jeg ikke hadde lest forhåndsinformasjonen godt nok. Samtidig kikket jeg gjennom denne informasjonen en gang til, og synes den er forvirrende og vanskelig å forholde seg til. Noen eksempler:
  • Forhåndsinformasjonen snakker om klasser, mens definisjonen er av øltyper
  • Det er flere avsnitt merket viktig og obs. Betyr det at resten er uviktig?
  • Informasjon om at det er forhåndsbedømming, står under påmelding
  • Påmeldingsskjema er et eget avsnitt nesten nederst, i tillegg til påmeldingsinformasjonen lenegr opp.
  • At noe er "som vanlig" er lite informativt for nye deltagere

Jeg tror det beste er å skrive forhåndsinformasjonen helt på nytt, uten å se på den gamle.

Påmeldingsskjemaet kan også virke litt som den gode gamle selvangivelsen. Jeg har forståelse for at man ønsker å samle mest mulig informasjon, men er det mulig å forenkle det noe? Det hadde også vært greit om man kunne få tilsendt en kopi av skjemaet på e-post, så kan man skrive det senere. Har man ikke skriver hjemme, kan det være greit å ha en kopi i e-post som kan skrives ut på jobb, i stedet for å sitte på jobb og fylle ut skjemaet.

Når det kommer til selve NM-arrangementet, så hadde det vært bra med tydeligere informasjon på hjemmesiden om når, og ikke minst hvor, dette finner sted.

Ettersom lokalet er ganske trangt, så er det en del ting som er litt vanskelig å få oversikt over. Jeg kunne ønske meg at dommerne satt mer synlig, så man fikk litt mer følese av at dette også er en konkurranse. Etikettkonkurransen kunne kanskje også vært mer synlig.

Jeg fikk ikke med meg at tidsfristen for å stemme på publikums favoritt gikk ut, så jeg fikk aldri avgitt noen stemme. Ble det informert om dette på høytalerne, uten at jeg fikk det med meg? (Godt mulig)

Det var praktisk å få notatskjema, men jeg hadde ikke med meg kulepenn. Det burde vært tilgjengelig for utdeling.

Jeg så bare to deltagere i publikums favoritt som krysset av på billetten. Det betyr kanskje at denne avkryssinga ikke trengs?
 
Tore B. skrev:
Litt skallebank i dag... Det var mer enn nok øl til å servere alle utover natta! Hadde en liten skvett igjen av min IPA med hjem - samt et helt nytt 12-litersfat. Smart av styret å dele ut slike fat til de 20-25 beste PF-bryggene. Det virket utvilsomt motiverende på flere enn meg!

Et lite innspill til avstemningen. Jeg syns det var uheldig at man i år bare kunne stemme på ett øl. Det gjorde nok at mange lot den stemmen gå til sitt eget brygg. De som i tillegg hadde mobilisert venner og kjente som heiagjeng fikk mange slike stemmer, mens andre gode (og kanskje bedre) brygg gikk glipp av mange 2. og 3.-stemmer. Jeg forstår at det er mer komplisert å telle opp stemmene etterpå med et slik system. Men jeg er sikker på at noen av våre mange datanerder kan lage et enkelt Exel-ark som gjør at man kan raskt legge inn alle 1., 2. og 3.-stemmer inn i et system som regner ut resultatet fortløpende. Jeg tror dette ville gi et riktigere resultat i avstemningen.

Er enig at en stemme er litt lite når man skal smake gjennom 50 øl, ganske vanskelig å finne den ene ølen som er best da. Vil tro at f.eks tre gule lapper som stemmeseddel er bra. Du skriver bare opp dine tre beste opplevelser på hver sin lapp, da blir det sikkert litt mer riktig avstemming. Da unngår at du kun stemmer på "kameraten" din, og du får rost flere øl enn bare en.

Dette er første gang jeg deltar på PF, og det var meget overraskende at en meget mild wit og en snill porter ikke ble drukket opp, mens min rampete 115 IBU IPA ble bunnskrapt. Masse hopheads i norge, så til neste år skal jeg stålsette meg og ofre mer humle.... Så da kan gutta med sans for det überhumlete bare glede seg.

Takk for et kjempebra arrangement!
 
Et annet lite forbedringsmoment til påmeldingsskjemaet:

Hadde det vært mulig å få lagt inn et lite stopp (for eksempel "Vil du sende inn ditt skjema nå?") før skjemaet fyker avgårde? Jeg meldte på fem flaskebrygg, men det føk avgårde minst ti mer eller mindre halvutfylte skjemaer fra min PC. Hvis man er så uforsiktig å trykke "enter" på feil sted, blir skjemaet sendt inn før det er ferdig. Og det skjer jo lett, fordi enter-tasten brukes stadig til en del undermenyer på skjemaet. Jeg sa en del stygge gloser den kvelden jeg fylte ut skjemaene, og måtte av og til ta meg en rusletur rundt i huset for å roe meg ned før jeg begynte på nytt med å fylle ut skjemaet enda en gang... Jeg brukte sikkert to ekstra timer på grunn av dette tullet med enter-tasten!
 
Richard skrev:
Er enig at en stemme er litt lite når man skal smake gjennom 50 øl, ganske vanskelig å finne den ene ølen som er best da. Vil tro at f.eks tre gule lapper som stemmeseddel er bra. Du skriver bare opp dine tre beste opplevelser på hver sin lapp, da blir det sikkert litt mer riktig avstemming. Da unngår at du kun stemmer på "kameraten" din, og du får rost flere øl enn bare en.

Jeg tror det vil være uheldig hvis alle får utdelt tre separate stemmesedler. Da er det en viss fare for at noen bryggere og deres venner skriver samme øl på alle tre stemmesedlene. For å være gyldig, må en stemmeseddel inneholde tre ulike brygg-nummer, som skal rangere nr. 1, 2 og 3. Jeg ser for meg at tellekorpset sitter med et Excel-ark hvor hver avgitte stemme legges inn nr 1, 2 og 3 i tre celler bortover en rad, og hvor en formel sørger for at det brygget som får en 1. plass tildeles tre poeng, andreplass gir 2 poeng, og 3. plass gir ett poeng. På et annet område av regnearket listes bryggene, og poengsummene oppdateres fortløpende. Det kunne til og med gjøres til et underholdende Grand Prix-aktig  drama hvis opptellingen og resultatlisten ble vist på storskjerm slik at deltakere og publikum kan følge med! Det kunne blitt ganske artig, tror jeg!
 
Hei! Jeg ser at diskusjonen er godt i gang, og det er bra, for alle har så sitt eget perspektiv og synspunkt på NM2009. Før jeg skal prøve å reagere på de fleste innvendinger så langt, så vil jeg bruke anledningen til å gratulere vinnerne og alle andre deltakere som har gjort NM2009 til en overveldende sukses! Det var fantastisk å se så mange engasjerte bryggere troppe opp og gjøre en god presentasjon av alt det gode ølet, bl a - men langt fra utelukkende - SØL og Fredrikstad Haandbryggelauget som tok med seg masse øl, en egen bar samt alt av 'brandingmateriale'! Også vil vi gjerne takke alle de som har hjulpet oss med å få ting på plass, fått til belysning og lyd, musikk, bemannet billettluken osv osv. Vi var dessverre få i styret (og de som var der har for tiden veldig travelt med jobb/studiene) som var til stedet så all hjelp kom veldig godt med! Også i år var det en fin blanding av erfarne hjemmebryggere og nybegynnere, og det er veldig godt å se at også nybegynnerne kan brygge godt øl. Dette hjelper bare med på å forsterke bryggebasillens formeringsevne :). Oppmøtet i generalforsamlingen var også det største hittil, veldig bra!

Så skal jeg prøve å reagere på noe som nevnes ovenfor. Ikke for å demme opp for videre kommentarer, så det er bare å fortsette diskusjonen. På denne måten kan vi gjøre neste NM til et enda bedre arrangement!

Tore B. skrev:
Et lite innspill til avstemningen. Jeg syns det var uheldig at man i år bare kunne stemme på ett øl. Det gjorde nok at mange lot den stemmen gå til sitt eget brygg. De som i tillegg hadde mobilisert venner og kjente som heiagjeng fikk mange slike stemmer, mens andre gode (og kanskje bedre) brygg gikk glipp av mange 2. og 3.-stemmer. Jeg forstår at det er mer komplisert å telle opp stemmene etterpå med et slik system. Men jeg er sikker på at noen av våre mange datanerder kan lage et enkelt Exel-ark som gjør at man kan raskt legge inn alle 1., 2. og 3.-stemmer inn i et system som regner ut resultatet fortløpende. Jeg tror dette ville gi et riktigere resultat i avstemningen.

Ja, jeg er i bunnen enig med dette synspunktet. Styret bestemte seg for å gå ned til én stemme istedenfor tre ulik veide stemmer på grunnlag av fjorårets stemmetelling. Da var det 4 personer som jobbet på spreng til å telle opp stemmene, og det tok da fortsatt ganske lang tid. Det er noe av det mest hektiske med NM, kan jeg forsikre enhver. Hadde det vært 3 stemmer per seddel i år så hadde vi sikkert brukt opptil en hel time med bare registrering og telling. En mulig løsning ville vært å ha flere frivillige som kan hjelpe oss med stemmetellingen, med den ulempen at disse frivillige må holde seg noenlunde edru helt frem til tellingen er over. Hvis noen har noen smarte løsninger her så vil vi mer enn gjerne vite om disse, slik at vi kan få gjort som før til neste gang.  :biersmile:

steinarh skrev:
Ser at resultatene har kommet ut. Men det mangler noe, tror jeg.  Det ser ut som Mørk Ale mangler, og at Mørk Lager har fått "Mørk Ale" som overskrift.

Stemmer, jeg var så vant med å hamre inn fem kategorier at jeg sklei ut litt. Listen skal være rettet nå.

Arild Tandberg skrev:
Takk for et hyggelig arrangement. Styret har gjort en kjempejobb igjen, ALL ÆRE! Morsomt å være med.

Takk, i like måte!  ;)

Arild Tandberg skrev:
Jeg vet jo ikke hvor mange det var til stede, men kan bortimot 200 være et reelt tall? Etter en rask opptelling av stemmer, kommer jeg til 117. Dersom mitt anslag av antall gjester er korrekt, er det ca 80 som ikke har avgitt stemme. Min personlige årsak var at jeg ikke hadde noe skjema å stemme med (og jeg hadde det for travelt til å tenke på at jeg skulle hatt et). Det kunne se ut som om logistikken rundt utdeling av etiketter og stemmesedler ikke var helt optimal.

Det var ca 50 PF-deltakere og nesten 50 som sto på gjestelisten (gjester til PF-deltakere, journalister, styret, juryen, sponsor mm). Det var laget 320 billetter, 70 fler enn i fjor. Våre villeste fantasier ble nok raskt overgått da det nesten var utsolgt så tidlig som kl 20, dette hadde vi ikke forventet, særlig ikke da vi har sendt ut pressemeldinger litt senere i år og litt mindre mediadekning. Vi har nok skjønt at vi må lage enda mange flere billetter enn ventet solgt enn i år.

Det at det manglet så mange stemmer tror jeg kan skyldes at en del folk allerede hadde dratt før fristen var over. Det kan tenkes at det var publikumere innom som brukte NM som et hyggelig og annerledes forspiel, og muligens ikke var klar over avstemningsmuligheten. I år fikk vi også satt opp en prosjektor som viste en lysbildeserie med bl a dagens program som også anga tid for stemmefristen. For den siste timen har det vært flere omkall på lydanlegget i hovedsalen om at tiden snart skulle være ute. Etter fristen gikk vi rundt med seddelboksen for å få inn de siste sedlene som folk muligens ikke hadde rukket å levere. Dessuten så fungerte mikrofonen bare i det ene rommet.

Til neste gang så kan det være lurt å bruke større stemmesedler med tydelige innstrukser, samt plakkater som oppfordrer om å stemme.

Arild Tandberg skrev:
For øvrig stor takk til Ola Skarland for en utrolig raus sponsing - jeg antar at styret har fått premiene til en hyggelig pris. Fortsett med "bred" premiering, det vil stimulere til mange bidrag. I hvert fall dersom alle bruker stemmesedlene sine.

Styret fikk kjøpt fatene i store kvanta og Petit Agentur har vært veldig beredvillig til å hjelpe oss her. Vi er også veldig fornøyd med at Petit har vært så raus med premiene. Forøvrig så vil vi litt senere få underskrevet og sendt ut verdikupongene.

Arild Tandberg skrev:
Så håper jeg at kommentarene på dommerskjemaene blir litt letter å lese enn det de til tider har vært tidligere. Takk til dommerne!

Mener du teknisk sett eller skrivemessig?

Arild Tandberg skrev:
Til slutt er det veldig hyggelig å registrere hvilket utroig høyt nivå det er blitt på hjemmebrygget øl. Nivået (og deltakelsen) er noe helt annet nå enn da jeg var med første gang i 2003 (uten å være til stede).

:amen:

gustavf skrev:
Samtidig kikket jeg gjennom denne informasjonen en gang til, og synes den er forvirrende og vanskelig å forholde seg til. Noen eksempler:
  • Forhåndsinformasjonen snakker om klasser, mens definisjonen er av øltyper
  • Det er flere avsnitt merket viktig og obs. Betyr det at resten er uviktig?
  • Informasjon om at det er forhåndsbedømming, står under påmelding
  • Påmeldingsskjema er et eget avsnitt nesten nederst, i tillegg til påmeldingsinformasjonen lenegr opp.
  • At noe er "som vanlig" er lite informativt for nye deltagere

Jeg tror det beste er å skrive forhåndsinformasjonen helt på nytt, uten å se på den gamle.

Så sant. Vi har stortsett bygd videre på tidligere år, men nå merker vi mer enn noensinne før at det ikke går å videreføre det slikt. Arrangementet har nok vokst seg for stort og antallet nye deltakere som ikke er kjent med hvordan det gikk tidligere kan ikke forventes å vite hva som er "som vanlig". Jeg har diverre hatt det veldig travelt med de dagligdagse syslingene men dette vil vi nok få gjort noe med til neste gang. Farvel selvangivelse!  :hadet:

gustavf skrev:
Når det kommer til selve NM-arrangementet, så hadde det vært bra med tydeligere informasjon på hjemmesiden om når, og ikke minst hvor, dette finner sted.

Jeg gjorde et tappert forsøk her men må innerømme at man ikke lett får det med seg. Det tok meg litt tid til å finne denne siden tilbake. Men som foreslått, vi vil nok legge det om slik at det blir lettere til neste gang.  :yes:

gustavf skrev:
Ettersom lokalet er ganske trangt, så er det en del ting som er litt vanskelig å få oversikt over. Jeg kunne ønske meg at dommerne satt mer synlig, så man fikk litt mer følese av at dette også er en konkurranse. Etikettkonkurransen kunne kanskje også vært mer synlig.

Det at lokalet er utformet som det er har nok gjort en del av logistikken vanskeligere, ja. Vi vurderer da også å få flyttet NM til et bedre egnet lokale til neste gang, slik at deltakerne ikke må fordeles over flere rom, samtidig at det da gjøres lettere å fange alles oppmerksomhet over lydanlegget.

gustavf skrev:
Det var praktisk å få notatskjema, men jeg hadde ikke med meg kulepenn. Det burde vært tilgjengelig for utdeling.

Det var mellom 50-100 kulepenner tilgjengelig (styret kjøpte ekstra mange 'just in case') men men, vi får sørge for 200 neste gang ;)

gustavf skrev:
Jeg så bare to deltagere i publikums favoritt som krysset av på billetten. Det betyr kanskje at denne avkryssinga ikke trengs?

Det betyr heller at instruksene til PF-deltakerne ikke har vært klare nok  :roedme: . Enda en ting vi skal ta tak i.

Veldig bra å få så tydelig og detaljert respons av dere! Det er jo nettopp disse detaljene som avgjør hvordan arrangementet erfares. Jeg har også snakket litt med Fredrikstad Haandbryggerlaug, som nok har merket at de med sine hele 12 brygg i en viss grad har konkurrert med seg selv. Jeg håper for all del at de tross dette har hatt en knallaften og at de gjerne vil stille igjen neste år. På et arrangement som dette er det uten tvil deltakerne som lager stemningen! :)

I etterkant av arrangementet snakket jeg litt med en av vaktene som jobbet den kvelden. Vaktene og de i baren erfarte NM som et veldig hyggelig arrangement, og bortsett fra 2 personer som ble bedt om å fortsette festen utendørs så må jeg si at det er fantastisk at et arrangement, der man i grunnen kan drikke en god del, går såpass knirkefritt. Det sier mye om deltakernes og publikumernes fornuftige forhold til alkohol og hygge! All ære!
 
Tore B. skrev:
Jeg tror det vil være uheldig hvis alle får utdelt tre separate stemmesedler. Da er det en viss fare for at noen bryggere og deres venner skriver samme øl på alle tre stemmesedlene. For å være gyldig, må en stemmeseddel inneholde tre ulike brygg-nummer, som skal rangere nr. 1, 2 og 3. Jeg ser for meg at tellekorpset sitter med et Excel-ark hvor hver avgitte stemme legges inn nr 1, 2 og 3 i tre celler bortover en rad, og hvor en formel sørger for at det brygget som får en 1. plass tildeles tre poeng, andreplass gir 2 poeng, og 3. plass gir ett poeng. På et annet område av regnearket listes bryggene, og poengsummene oppdateres fortløpende. Det kunne til og med gjøres til et underholdende Grand Prix-aktig  drama hvis opptellingen og resultatlisten ble vist på storskjerm slik at deltakere og publikum kan følge med! Det kunne blitt ganske artig, tror jeg!

Kjempegodt poeng, jeg tenkte faktisk ikke over denne "svindelmuligheten". Nå vil jeg tro at flere enn en stemme betyr merarbeid, og det er kanskje grunnen til kun en stemme. Grand Prix på storskjerm hadde vært bra  :skitbra:
 
Gahr skrev:
Hvordan selve arrangementet forløp skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kan jo ikke annet enn å skryte av premien i flaskekonkurransen. Jeg gleder meg usannsynlig til å får brygget ølet hos Nøgne Ø! Takk til dommerne!

Gratulerer Gahr, det er deg vel forunt! Gleder meg til å smake det endelige resultatet!
 
Håper dette er siste år NM blir arrangert i dette lokalet. Det blir for mye køgåing for å komme seg rundt i lokalet og det blir vanskelig å få oversikt. Jeg mener å ha det på Betong på Majorstua ville vært perfekt.
 
Jeg sitter og ser på resultatlista for lys lager, hvor både nummer 1 (Runes maibokk) og nummer 2 (min pilsner) fikk 41,33 poeng. Hvorfor ble da maibokken til Rune dømt foran? Hvis poengsummene er identiske, burde det ikke da vært delt 1. plass? Eller er det skrevet inn feil poengsummer på resultatlista?
 
Tilbake
Topp