Nødhjelp asap, det skummer!

Hehe. Tok fram en av disse som har stått en stund nå: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=1494
Men det er omtrent bare skum som kommer ut. Har prøvd med forskjellige innstillinger på trykket. Det er jo null kullsyre igjen i ølet etter at skummet har lagt seg. Noen som har noen tips eller er det bare så dårlig? Det samme skjedde sist også, men da tok jeg frem fatet i de små timer så da tenkte jeg(dagen etter) at jeg var uforsiktig. Men nå er jeg klin edru(enda) men får det ikke til.

Det tappeannlegget som leveres med disse fatene har ingen mulighet for å sleppe ut trykk, og det har en relativt grov dimensjon. Dersom fatet har høyt trykk, og du tapper deg et glass, så slås kullsyre ut. Resultatet er masse skum og lite kullsyre i ølet.

Beste måten jeg har funnet er å ta trykket av fatet i det jeg setter tappeannlegget ned. (setter det inn inntil proppen detter ned i fatet, så løfter jeg det ut og slepper ut kullsyre). Når jeg da setter på trykk for å tappe, så får jeg passe skum og passe kullsyre.

Men det beste er å modifisere tappeannlegget litt. Jeg tar av holderen for Co2 patron og bruker en plastkork med en sykkelventil ( her kan jeg slippe ut trykk), og denne har jeg bare koblet på den vanlige Co2 flaska. Da slipper jeg å bruke de små patronene, jeg kan justere trykket, og jeg kan sette på trykk nok for å mette ølet med kullsyre om jeg ønsker.

Candirect selger også tappeannlegg som fungerer bedre.

Tilbake
Topp