Nødvendig å beregne mengde skyllevann?

Hei,
Jeg er ny i bryggeverden så mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs uansett.

Jeg har brukt GF app/kalkulator til å beregne mengde meskevann for mine to første brygg.

Når jeg har skyllet har jeg ikke målt mengde skyllevann, jeg har bare skylt frem til jeg har oppnådd ønsket mengde vørter i min GF (F. Eks skylt opp til GF har 29 liter ved 90 min kok).

Jeg vil tro at jeg da bruker rett mengde skyllevann, ettersom målet har vært å ende med 25 liter i GF etter kok, men ville ikke blitt overrasket om at jeg gjør noe feil?

Måler dere skyllevann nøyaktig på desiliteren?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det skulle jeg ikke tro skulle være no problem
har gjort det på samme måte mange ganger selv
Jeg pleier å meske å koke i samme kjele (BIAB) og da skyller jeg bare med samme mengde liter vann
som mesken tar opp
 
Sist redigert:
Uproblematisk nok, det der. Det som er viktig, er at du ikke skyller med så mye vann at SG på det du tar ut, synker under under 1.010 - men det må du følge med på enten du beregner mengden skyllevann eller ikke.

Jeg ville vel notert ned hvor mye vann som brukes. Det er noe med å opparbeide seg erfaring/kunnskap. Hvis du vil ha kontroll ikke bare med mengden, men også med egenvekta (SG) på det som skal kokes og det du ender opp med, må du beregne skyllevannsmengden, også - og vite hvor mye svinn du får på alle trinn. Det er godt å ha kontroll på så mye som mulig når du brygger, så slipper du overraskelser som skaper stress fordi du må foreta justeringer - eller som eventuelt gir deg et litt annet øl enn du hadde tenkt.
 
Takk for svar begge to!

På dagens brygg, som snart koker, valgte jeg å følge GF appens beregning og mesket med 17,3 liter og skyldte med 16.9 liter.

Da endte jeg opp med 30 liter til kok!? Merkelig når batch er 25 liter og det skal koke i 90 min?!

Tok en SG måling på 93 grader og temp justert viste den 1.040.

Brygger Gahrs Brown Ale med beregnet OG på 1.053-058.

Bør jeg forberede meg på å gjøre noen tiltak? Evt hva?



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Kjenner ikke grainfather, men på generelt grunnlag ser det ut som du har litt mye vørter med litt lav OG for målet i oppskriften. Du må dampe av ca. 7 liter for å treffe 1.053, du vet kanskje ca. hva avdampingsraten er i ditt bryggeri på 90 minutter, i mangel av fakta gjetter jeg på mellom 3-4.5 liter.

Jge ville forberedt meg på å koke litt lenger enn 30 minutter før første humle tilsettes, legg merke til FØR humle tilsettes. På den måten kan du treffe OG ved å fordampe mer veske.

F.eks. ta en ny gravity måling etter 30 minutters kok, og se hvor mange SG poeng vørteren har steget. Et annet alternativ er å bruke litt DME hvis du har, et tredje er å ikke gjøre noe grep, øl blir ikke ødelagt av litt lav OG heller, bare litt forskjellig enn hva oppskriften legger opp til.
 
Det er bedre å begynne med heller litt for lite kokevolum
også kan du heller tynne ut etter på
da vet du fordampingen til neste gang
 
Måle SG før du har kokt 5 min gir som oftest feil avlesing..
Kjøl ned til 20 grader før måling..vi fyller litt vørter i en stor kald panne,da kjøler det kjapt..
 
Måle SG før du har kokt 5 min gir som oftest feil avlesing..
Kjøl ned til 20 grader før måling..vi fyller litt vørter i en stor kald panne,da kjøler det kjapt..

Jeg skjønner ikke det der med å koke i 5 min før SG-måling. Jeg rører litt etter at jeg har helt oppi kokekjelen, og de målingene jeg så tar, stemmer alltid med beregningene mine - også i forhold til OG. Siden denne måten å gjøre det på har fungert greit over temmelig mange brygg, kjenner jeg meg temmelig sikker på dem.

@Freddly: Måling tatt på 93 grader og temp.justert tror jeg ikke du skal regne med blir riktig. Det der funker visst bare opp til ca 60 grader. Ved 40-50 er temperaturjusteringen temmelig pålitelig, det vet jeg av erfaring. (Endrer seg ikke når jeg lar den stå og kjølne.)
 
Jeg tok ny måling etter ca 30 min nå. Har fordampet ned til 29 liter. Og 1.052 (etter avkjøling).

Bør jeg starte mitt 90 min kokeprogram nå i stedet?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Da har nok første SG måling vært utsatt for målefeil, ev. den andre.....

Forutsatt at den siste målingen er riktig, kan du fortsette med første humletilsetning og de siste 60 minutters kok. Alt er da isåfall helt i rute.
 
Takk for raskt svar. Jeg stoler mer på den siste prøven som jeg faktisk kjølte ned.

prøver ditt forslag, men ender da opp med kok i 5 min mer enn oppskrift sier (men disse 5 min var før første humling).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Problemet er når det ikke røres,da blir det feil.. vi brygger 120 liter i vv kjele og da blir det litt mer problematisk å røre derfor er måling etter oppkok lettere..
 
Nå er bryggingen ferdig for i dag og utstyret er vasket og klart til neste runde.

Dette var mitt tredje brygg og jeg fikk forsterket min tanke om at jeg har fryktelig mye å lære.

Til tross for at jeg hadde 30.2 liter til kok i stedet for 29 som "jeg trodde jeg skulle hatt" endte jeg kun opp med ca 23 i gjæringskaret. 2 liter grums lå igjen i grainfather.

Målte OG til 1.058 og håper på godt resultat til slutt :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Gratulerer, dette blir godt øl!
Til tross for at jeg hadde 30.2 liter til kok i stedet for 29 som "jeg trodde jeg skulle hatt" endte jeg kun opp med ca 23 i gjæringskaret. 2 liter grums lå igjen i grainfather.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Egentlig hadde du 29 liter ved kokestart, målt ved 25 grader...;)

Fun fact, når du tror du har 30L ved kokestart, tilsvarer det i underkant av 29L ved gjæringstemp, fordi vann utvider seg 4% fra 25 til 100 grader. Så der har du en liter "svinn" som ikke er svinn egentlig.

Tilbake til første spørsmål, jeg foretrekker å skylle med den mengden skyllevann som treffer oppskriftens OG.
Dette har jo du mestret her, men et viktig poeng er at mengden skyllevann da bestemmes av din og ditt oppsetts effektivitet og fordampning.

Og når du brygger et sterkere brygg med høy OG så må du nødvendigvis skylle med mindre vann for å treffe den høyere OG. Effektiviteten din synker, har du 75% effektivitet ved OG 1.050 kan den fort være 60% ved OG 1.090

Mengden skyllevann på et gitt oppskrift og utstyr/metode vil altså være den samme fra gang til gang, men vil variere med oppskriftens OG.

Når du bruker GF kalkulatoren tar den hensyn til dette da du plotter inn batch størrelse og antall kilo malt.
 
Og når du brygger et sterkere brygg med høy OG så må du nødvendigvis skylle med mindre vann for å treffe den høyere OG. Effektiviteten din synker, har du 75% effektivitet ved OG 1.050 kan den fort være 60% ved OG 1.090

Eller du kan legge inn en del ekstra malt, slik at når du fortsetter å skylle etter at du har fått det du trenger til 1.090-ølet, så får du ut noe du kan bruke til et lett øl. Men da skal du kanskje ha noe litt større enn GFn?
 
Jeg skyller videre i et eget kar på store øl og fryser ned vørter til bruk i gjærstartere.
Men at du kan brygge to øl/parti-gyle teknikken forandrer ikke det faktum at du må bruke mindre skyllevann til et 1.090 øl ift. et 1.050 øl for å være litt pirkete.
Og det er jeg jo;)
 
Jeg forsøker å estimere meskeeffektiviteten for dagens brygg og kommer til 80-85%.

Mengde malt 5.85kg
Vørter til kok 29/30 liter (har regnet for begge verdier)
SG: 1.048/1.050 (har regnet for begge verdier).

Ettersom jeg er fersk i gamet vil jeg forholde meg til ferdige ølsett en stund til. I oppskriftene står det at de er basert på 75% meskeeffektivitet. Om min effektivitet fortsetter å ligge i området 80-85% bør jeg da forvente at jeg får litt høy OG på disse bryggene?



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp