Nødvendig å lage gjærstarter?

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei! Tenkte å lage noen liter juleøl med OG ca 1055 og 13 liter. Ser på mrmalty at jeg må ha gjærstarter selv om jeg har 2 pakker danish lagergjær wyeast. Er det virkelig nødvendig å lage starter? Er det ikke nok med "starteren" som blir av at pakkene blåser seg opp?

Kenneth
 
Dette lurer jeg litt på også, ser av XL pakkene til Wyast at det er nok gjær til 5gallons. Om gjæren da er blodfersk, er det nødvendig?
 
Det kommer vel an på hvor gamle pakkene er?

Ser fra mrmalty at du trenger 132 milliarder gjærceller, så strengt tatt burde det vel holde med 2 om de er relativt ferske?
 
VegardB skrev:
Det kommer vel an på hvor gamle pakkene er?

Ser fra mrmalty at du trenger 132 milliarder gjærceller, så strengt tatt burde det vel holde med 2 om de er relativt ferske?

Well, om det er snakk om lager er tallet 264 mrd. celler. Om pakkene er helt ferske vil de til sammen kunne inneholde omtrent 200 mrd. celler, men det er sjelden man får helt blodfersk gjær i Norge. Jeg ville definitivt laget en starter (per utregning fra www.mrmalty.com). Det vil ikke bare gi mer gjær, men også tilføre gjæren ny næring og aktivere den. Kjølig gjæring er ganske krevende for gjæren, så det er bra å gi den best mulige forhold.
 
prøver meg på starter da :) Men må jo ha en ganske stor starter da? i liter. Er det da meningen å kun bruke det som blir i bunnen av starteren etterhvert?

Tror det skal gå,må studere litt mere,men holder det da å bruke en pakke wyeast? og øke størrelsen på starteren?

Takker forresten for raske tilbakemeldinger :) Har akkurat tappet mitt første all grain på flasker for 4 dager siden, tok en test og det er første gang jeg synes ølet mitt smaker ØL :)
Har tidligere surret med maltekstrakt og underpitching.

Kenneth
 
Bruk denne kalkulatoren for å beregne starterstørrelse. Hvor stor starter og hvor mange pakker du bør bruke avhender av dato på gjæren, volumet du skal brygge og antatt OG i brygget.

Om du bruker en starter som er større enn 5 % av volumet du skal brygge, ville jeg alltid ha dekantert av så mye væske som mulig, og bare brukt bunnfallet. Da er det en idé å la starteren stå et døgn eller to i kjøleskap før bruk, slik at man får bunnfelt mest mulig gjær.
 
Tilbake
Topp