Nødvendig med diacetyl-rast på julelager med høy OG?

christerb

Norbrygg-medlem
Klarte endelig være tidlig ute og brygget årets juleøl i går. Jeg gikk for en Grainfather-skalert versjon av denne: https://forum.norbrygg.no/threads/j...ukk-trygve-torsteinsen-amp-rune-arnesen.1438/

Jeg har lagt innsats i å ha nok gjær til denne grunnet den høye OG-en: Jeg har to nyinnkjøpte pakker med WLP850 som jeg har laget intet mindre enn tre 2-liters startere på. I tillegg har jeg overtatt en vasket WLP850-slurry fra en kompis.

OG ble den estimerte 1.085. Kjølte vørteren ned til 8 grader og pitchet deretter gjæren som også holdt den temperaturen.

Jeg har tidligere brygget pils med hurtig-metoden, men jeg lurer på om det er nødvendig med en økning i temperaturen her? Det er jo et mørkt og (forhåpentligvis) smaksrikt øl.

Jeg lurte på å bare la den stå i minimum 3 uker på 8 grader slik oppskriften beskriver. Jeg har ikke laget så sterk lager-øl tidligere, og det er nok en av de høyeste OG jeg har jobbet med i min bryggekarriere :)

Hva tenker dere? Kjøre rast, og i så tilfelle når/ved hvilken SG? Eller bare la den kose seg på 8 grader? Har jo god tid på denne :p
 
Tilbake
Topp