Noe galt med gjæringen?

Jeg brygger en øl med WLP400. Jeg satte ikke starter da jeg ikke hadde tid til det og de på bryggselv mente heller ikke at det skulle være nødvendig til dette ølet. Jeg brukte 2 pakker med relativt fersk dato. Det er 22 liter i gjøringskaret. OG ble målt til 1.051, så det er ikke snakk om noe sterk øl.

WLP 400 (hveteøl):
upload_2017-4-18_14-51-40.png

Problemet er at det ikke er noe liv i gjærlåsen på plastdunken, men dette mistenker jeg at bare skyldes at dunken ikke er helt tett. Det som dog bekymrer meg litt er at jeg i tillegg ikke ser noen gjærseller som "svømmer" rundt i gjæringskaret når jeg lyser på den med mobilen, noe jeg kunne se tydelig med WLP001, forrige gang jeg brygget, i tillegg så ser "krausen" noe tynn ut når jeg ser gjennom dunken. Ikke sånn "vakker" og tett kraus, mer skummete og tynn.

Er det grunn til bekymring, eller skyldes dette Attenuasjonen og/eller Flokkuleringen ved denne gjæren? Den har snart stått 1 døgn til gjæring og stormgjæringen burde virkelig vært i gang.

WLP001, som jeg brukte ved forrige brygg (APA):
upload_2017-4-18_15-0-15.png

Ser at gjærene har relativt lik flokkulering og attenuasjon.
 
Jeg brygger en øl med WLP400. Jeg satte ikke starter da jeg ikke hadde tid til det og de på bryggselv mente heller ikke at det skulle være nødvendig til dette ølet. Jeg brukte 2 pakker med relativt fersk dato. Det er 22 liter i gjøringskaret. OG ble målt til 1.051, så det er ikke snakk om noe sterk øl.

WLP 400 (hveteøl):
Vis vedlegget 30651

Problemet er at det ikke er noe liv i gjærlåsen på plastdunken, men dette mistenker jeg at bare skyldes at dunken ikke er helt tett. Det som dog bekymrer meg litt er at jeg i tillegg ikke ser noen gjærseller som "svømmer" rundt i gjæringskaret når jeg lyser på den med mobilen, noe jeg kunne se tydelig med WLP001, forrige gang jeg brygget, i tillegg så ser "krausen" noe tynn ut når jeg ser gjennom dunken. Ikke sånn "vakker" og tett kraus, mer skummete og tynn.

Er det grunn til bekymring, eller skyldes dette Attenuasjonen og/eller Flokkuleringen ved denne gjæren? Den har snart stått 1 døgn til gjæring og stormgjæringen burde virkelig vært i gang.

WLP001, som jeg brukte ved forrige brygg (APA):
Vis vedlegget 30652

Ser at gjærene har relativt lik flokkulering og attenuasjon.

Min erfaring med å bruke gjær rett fra pakka, er at det gjerne går litt tregt. Ellers er det som skjer avhengig av faktorer som oksygenering og temperatur.

Mange rapporterer om nokså voldsom aktivitet fra denne gjæren, men da jeg brukte den til en white IPA for ikke så lenge siden, oppførte den seg veldig rolig. Ikke noe tjukk krausen eller voldsom plopping. Pent og pyntelig, men den holdt på lenge. Gikk fra 1.045 til 1.006 (86% attenuasjon).

Det skal sies at jeg holdt den relativt lavt i starten, først på 17, og så opp til 18 grader. Til slutt sto den en god stund på 24.
 
Sist redigert:
Min erfaring med å bruke gjær rett fra pakka, er at det gjerne går litt tregt. Ellers er det som skjer avhengig av faktorer som oksygenering og temperatur.

Mange rapporterer om nokså voldsom aktivitet fra denne gjæren, men da jeg brukte den til en white IPA for ikke så lenge siden, oppførte den seg veldig rolig. Ikke noe tjukk krause eller voldsom plopping. Pent og pyntelig, men den holdt på lenge. Gikk fra 1.045 til 1.006 (86% attenuasjon).

Det skal sies at jeg holdt den relativt lavt i starten, først på 17, og så opp til 18 grader. Til slutt sto den en god stund på 24.
Ok, jeg pisket 5 sekunder med malingsrører tilkoblet drillen på full guffe i tillegg til plasking under tapping.. Bør absolutt være nok oksygen. Vørteren i dunken holdt vel en temperatur på rundt 22-23 grader når gjæren ble tilsatt, men hadde blitt nedkjølt til 19 grader på kvelden, som jeg tenkte den skulle stå på.
 
Når jeg kom hjem fra jobb så var det smått litt plopping igang i gjærlåsen, da regner jeg med at alt er gudd og at den bare var litt treg! Som de sier: 90% av bekymringene blir det aldri noe av.. o_O
 
Tilbake
Topp