Noen andre som får lavere effektivitet med hvetemalt?

Jeg har lagt inn Castle sine tall for potensielt ekstrakt i BS. Antar at et malteri ikke farer med tull.

Men neggu, er ikke i nærheten. Aldri. Har måttet justere oppskrifter med mye hvete opp i maltmengde, etter runde en, for å så treffe neste gang.

Nå er det nok, downgrader hveten til PPG 1.037, på samme linje som pilsner og pale, så stemmer iallefall regnearket mitt.

Bare castle, eller hvete generelt?
 
Fikk dårlig effektivitet på Weizenbokken du og?

Ja, bommet med to poeng. Hvis jeg gjør om PPG fra 1,039 (som er det Castle oppgir) til 1,037 så stemmer det på en prikk. Det er alltid ca to poeng for lavt med en god andel hvete, samme hvilken OG. Frem til nå har jeg bare "gjort det riktig ihht produsentens anbefaling", men nå er det nok, har jo sett tegningen for lenge siden men ikke gjort noe med det.
 
Ikke sant. Men halvparten av bompoengene kan vel kanskje tilskrives bom på estimert effektivitet? Jeg har iallefall aldri opplevd så mye avvik pga hvetemalt.

De 82 prosentene er standard for øl av den styrken, og om jeg bommer med mer enn et poeng begynner jeg å lure på hva jeg gjorde galt. Så jeg er trygg på at estimatet er riktig; jeg bommer ikke på det.

Dette kan jeg selvfølgelig lære noe av: Jeg kan bare legge inn 78% effektivitet når jeg brygger hveteøl:). Men jeg skulle likt å vite hva grunnen er. Mulig jeg skal justere mølla når jeg knusr hveten - eller forlenge mesketida med en halvtime. Jeg får ikke hele korn etter at den har gått gjennom mølla på 1,2 mm, men det kan hende hvetepartiklene er grovere enn byggpartiklene.
 
De 82 prosentene er standard for øl av den styrken, og om jeg bommer med mer enn et poeng begynner jeg å lure på hva jeg gjorde galt. Så jeg er trygg på at estimatet er riktig; jeg bommer ikke på det.

Dette kan jeg selvfølgelig lære noe av: Jeg kan bare legge inn 78% effektivitet når jeg brygger hveteøl:). Men jeg skulle likt å vite hva grunnen er. Mulig jeg skal justere mølla når jeg knusr hveten - eller forlenge mesketida med en halvtime. Jeg får ikke hele korn etter at den har gått gjennom mølla på 1,2 mm, men det kan hende hvetepartiklene er grovere enn byggpartiklene.
Bruker du tallet til malteriet for potensielt ekstrakt for hveten?
Hvis det er knusingen så ser jeg for meg at man må nesten ned på pulvernivå? Jeg bruker jo mye hvete, og knuser det separat, ser på knusingen, nikker godkjennende, og så knuser jeg byggmalten.
 
De 82 prosentene er standard for øl av den styrken, og om jeg bommer med mer enn et poeng begynner jeg å lure på hva jeg gjorde galt. Så jeg er trygg på at estimatet er riktig; jeg bommer ikke på det.

Dette kan jeg selvfølgelig lære noe av: Jeg kan bare legge inn 78% effektivitet når jeg brygger hveteøl:). Men jeg skulle likt å vite hva grunnen er. Mulig jeg skal justere mølla når jeg knusr hveten - eller forlenge mesketida med en halvtime. Jeg får ikke hele korn etter at den har gått gjennom mølla på 1,2 mm, men det kan hende hvetepartiklene er grovere enn byggpartiklene.
Snodig dette, iflg oppskriften jeg kjører gjennom Brewersfriend skal jeg oppnå en gitt effektivitet, men havner alltid ca. 4% under oppgitt resultat. Kverner hvetemaltet på 1,2mm setter alltid f.eks hveteøl med reduksjon i effektivitet på 4% og lander som regel da der jeg ønsker.
 
Bruker du tallet til malteriet for potensielt ekstrakt for hveten?
Hvis det er knusingen så ser jeg for meg at man må nesten ned på pulvernivå? Jeg bruker jo mye hvete, og knuser det separat, ser på knusingen, nikker godkjennende, og så knuser jeg byggmalten.

Nei, jeg bruker ganske enkelt "all grain OG/FG" på brewersfriend når jeg beregner sammensetningen av oppskriftene mine. Det var ellers litt synd at du tok livet av teorien min om knusingen nå. den forekom meg så god;).

Snodig dette, iflg oppskriften jeg kjører gjennom Brewersfriend skal jeg oppnå en gitt effektivitet, men havner alltid ca. 4% under oppgitt resultat. Kverner hvetemaltet på 1,2mm setter alltid f.eks hveteøl med reduksjon i effektivitet på 4% og lander som regel da der jeg ønsker.

Det der stemmer jo akkurat med mine erfaringer:).
 
Tilbake
Topp