Noen erfarne BB60 bryggere som kan svare meg på dette?

Sitter og vurdere om jeg skal bytte ut min BB 30 v/3  med en BB 60 v/2 men jeg lurte på om det er noen som kan fortelle meg hvordan det er  og brygge bare 25 L øl med BB60 siden det ikke er planen og brygge 50 L hver gang? Hvordan er det med kjøleren når man bare brygger 25 L? Blir den dekket av vørteren? eller blir den stående noe udekket av vørter siden det er så lite væske i BB?

IK
 
He BB60 og he kun brygga 25 liters batcha til no, om du foreksempel brygga 20 liter so dekke ikkje heile kjølaren sej med vørter. Men bruka ei sleiv å røra rundt onder nedkjøling. ferdig nedkjølt til 20 grade på 25 min.
 
rhildre skrev:
He BB60 og he kun brygga 25 liters batcha til no, om du foreksempel brygga 20 liter so dekke ikkje heile kjølaren sej med vørter. Men bruka ei sleiv å røra rundt onder nedkjøling. ferdig nedkjølt til 20 grade på 25 min.

Men hele spiralen er dekket når man brygger 25 L ?
 
Jeg pleier å gå for 25 liter i gjæringskaret, ca. 31-32 liter til kok.  Da er 2-3 av spiralene på kjøleren over vørteren... Jeg har BB60 v1. Vet ikke om de har gjprt noe med kjøleren også ved v2. Har borret et ekstra hull øverst på kjelen i min, tenkte å forsøke resirkulering med pumpe under kjøling ved neste batch.
 
Vi har brygget over 100 brygg på vår BB60 v1, alt fra 20-50L.
Det funker helt fett.

Vi spyler kjøleren i litt vann og så koker vi den i vørteren de siste 15min. Har aldri, i det hele tatt, tenkt på om den er dekket av vørter eller ikke.
 
Vi har også brygget noen få 25L batcher. Husker ikke hvor mye av kjøleren som er over vørteren, men vi brukte 15min på kjøling fra kok og ned til 23c
 
Hun tenkte sikkert på faren for infeksjoner antagelig. siden hun spør om spiralene er dekket, vet ikke om dette er noe problem/ fare for? Kanskje de andre erfarne bb60 bryggerne kan svare på det ?
 
Tilbake
Topp