Noen med erfaring med å oksygenere en lager dagen derpå?

Sa bare fizz, og så var det tomt i oksygenflaska mi. Litt krise egentlig.

Tenkte å stikke ned på jula i morgen når de åpner og kjøpe ei ny flaske med oksygen.

Er det noen som har gjort dette? OG var 1.053. Pitch-temp var ca 7 grader og gjæringstemp er satt til 8 grader.

Jeg kommer til å gjøre det uansett, da risting som jeg måtte ty til ikke er på langt nær nok.
 
Ikke en lager men jeg ristet nettopp en kolsch ganske godt dagen etterpå pga null aktivitet. Det fungerte veldig fint. Meget god smak på hydrometerprøven iallefall og normaltgjæringsforløp/utgjæring.

Tror dette går fint så lenge man er innenfor 12-24 timer innenfor pitch.. Prøvde å google litt men fant ikke i farten ut hvor lenge fasen hvor gjæren tar til seg oksygen varer.
 
Kan ikke si jeg har sett noe co2 produksjon på slike når det bare har stått over natta.
Går ut fra det er en utgått starter du bruker.
Det går tregt når du er nede på disse temperaturene.
 
Ja, det går tregt, det er det jeg trøster meg litt med. Jeg forventer egentlig ikke nevneverdig synlik aktivitet før på den tredje dagen.

Gjæren var litt tja, gammel. Den fikk mat rett før pitch, det har fungert fint på lagere (og ales) tidligere, men da har jeg gitt den oksygen ved pitch. pitchet ca (finger i luften) 2.5 millioner celler pr plato pr ml. Tallet er sikkert helt off IRL, men det er det jeg forholder meg til iallefall.
 
Miguel, er det den hvite oxy et-eller-annet du tenker på (til 299)? Har kikket på den selv, men trenger vel en ventil av noe slag... forslag?

/Yngve
 
Miguel, er det den hvite oxy et-eller-annet du tenker på (til 299)? Har kikket på den selv, men trenger vel en ventil av noe slag... forslag?

/Yngve

Ja det er den. Den varer som regel kjempelenge men denne gangen må jeg ha støtt på en lekkasje da jeg kjøpte den forrige (den nå som gikk tom) for bare noen måneder siden.

Bryggselv har regulator for denne. Ellers har også Jula regulator. Men når jeg sjekker produktnummer (som funket i 2015) så får jeg ingen hits på jula. Uansett, hvis du ikke tar fra BS, så har jula regulator for denne, men den må faktisk bestilles fra de, og hentes på din lokale Jula-butikk.

Den heter Mignon oxygen reducer.

Så bør du ha et flowmeter, det får du billig fra ebay. 1-3L/min er fin.
 
Den var kommet i gang, leste 0.2 bar på ventilen. Ga den en brukerdose så får vi se hvordan den ender opp.
 
Miguel, er det den hvite oxy et-eller-annet du tenker på (til 299)? Har kikket på den selv, men trenger vel en ventil av noe slag... forslag?

/Yngve

Ja det er en reservedel du må spesifisere og bestille hos Jula, mange har tatt en ventil i butikken men den passer ikke.
 
Ikke en lager men jeg ristet nettopp en kolsch ganske godt dagen etterpå pga null aktivitet. Det fungerte veldig fint. Meget god smak på hydrometerprøven iallefall og normaltgjæringsforløp/utgjæring.

Tror dette går fint så lenge man er innenfor 12-24 timer innenfor pitch.. Prøvde å google litt men fant ikke i farten ut hvor lenge fasen hvor gjæren tar til seg oksygen varer.
Den slutter iallefall å ta til seg oksygen når autolyse inntreffer.
https://forum.norbrygg.no/threads/trykksette-corny-fat-for-gjaering-med-o2.38639/#post-437314
 
Tilbake
Topp