Noen med no-sparge-erfaring i konkurranser?

Neste oppsettet mitt skal være no-sparge. I utgangspunktet iallefall.

Har eksperimentert nok nå og siden det nye oppsettet blir med en venn tenkte jeg å vri fokuset (mer) over mot kvalitet og særlig konkurransebrygging.

Er det noen her som har gjort mye no-sparge og konkurranser og fått tilbakemeldinger på at ølen kan være ute av stil fordi den f.eks er for maltrik/for tjukk (selv om FG er der den skal) pga denne teknikken? Tenker da særlig på øltyper som skal være passe lettdrikkelige.

Det er eneste jeg småbekymrer meg over mtp no-sparge.

• Like
Reaksjoner: JEG
Ingen erfaringer selv, men Michael Tonsmeier snakket litt om dette i Drammen.. Selv så brukte han ofte 90% av bryggevannet til innmesk og skylte med de siste 10% i form av kaldt vann. Mulig dette var kun surøl han snakket om, men verdt å sjekke ut. Husker ikke mer akkurat nå, men det kommer vel ut på video etterhvert..?

Håper da virkelig det kommer på video, ref noen tidligere innlegg av meg :)

Ja surøl er jo litt på siden av de vanlige typene man konkurrerer i, så en annen referanse enn han hadde vært et knepp bedre :)

Ingen erfaringer selv, men Michael Tonsmeier snakket litt om dette i Drammen.. Selv så brukte han ofte 90% av bryggevannet til innmesk og skylte med de siste 10% i form av kaldt vann. Mulig dette var kun surøl han snakket om, men verdt å sjekke ut. Husker ikke mer akkurat nå, men det kommer vel ut på video etterhvert..?

Han skriver om det i bloggen sin: http://www.themadfermentationist.com/2015/09/minimal-sparge-easier-way-to-brew.html
Så vidt jeg skjønner er dette prosessen han bruker på alle øl, ikke spesifikt for surøl.

• Like
Reaksjoner: JEG
Hmm. Kanskje litt på siden av det jeg lurer på iom at det ikke står noe om hans bidrag og resultater i konkurranser, interressant lesing uansett. Greia er at jeg har lest iallefall ett innlegg (av sikkert mange tusen, haha!) Hvor en fyr fikk trekk for at ølen hans var for fyldig, selv om FG visstnok var der den skulle være.

Dette er som sagt eneste jeg pr nå har i bakhodet mtp konkurransebrygging med no-sparge.

Svaret på det du spør om er vel rimelig enkelt, er det ikke? Jeg brygget no-sparge til årets publikums favoritt. Jeg syntes ølene jeg lager no-sparge blir bedre enn de der jeg skyller.

Utbyttet blir elendig, men smaken bedre og resultatet mindre øl.

Svaret på det du spør om er vel rimelig enkelt, er det ikke? Jeg brygget no-sparge til årets publikums favoritt. Jeg syntes ølene jeg lager no-sparge blir bedre enn de der jeg skyller.

Utbyttet blir elendig, men smaken bedre og resultatet mindre øl.

Tja. Ikke for meg. Se for deg en kølsh. Den skal jo være passe godt attunuert. Mye maltsmak/fylde kan jo gjøre at ølen oppfattes fyldigere enn det den skal være, selv om FG er der den skal være.

Tja. Ikke for meg. Se for deg en kølsh. Den skal jo være passe godt attunuert. Mye maltsmak/fylde kan jo gjøre at ølen oppfattes fyldigere enn det den skal være, selv om FG er der den skal være.

Interessant, hvordan henger så fylde sammen med effektiviteten? Er det slik å forstå at to øl brygget med samme relative maltsammensetning (%) og som begge oppnår samme OG blir forskjellige dersom effektiviteten har vært forskjellig, det vil si at man i det ene har brukt mer/mindre total maltmengde, enn i det andre, men med en høyere/lavere effektivitet. Hva er det i såfall denne fylden består av?

I samme linje, hvordan vil fargen i de to bryggene bli?

Hvorfor skulle ølet bli fyldigere ved no sparge enn ved batch sparge? Hvis man bruker hele vannvolumet i mesken, blir den tynnere og tar lenger tid å konvertere. Er det ufullstendig konvertering som er forklaringen?

Uansett oppsett så er det jo forskjeller som må tunes for, når du først har tunet inn samme OG og FG som du har med fly-sparging så mener du altså at det fortsatt skulle være forskjell i smak om jeg forstår riktig. Hva er teorien om dette, at no-sparge trekker ut mere smak og mindre sukker enn med sparging? Det er jo ikke umulig at det er sånn, sødme er jo kun én av smakene. Jeg tenker løsningen i så fall (hvis det er en merkbar forskjell) er å bruke mindre spesialmalt og mere basmalt. Det er forøvig det jeg lest noe sted også, at for å kompensere lavere utbytte så justerer man opp basmalten men ikke spesialmalten. Vanskelig på en smash-øl men da må du kanskje over på rene sukker-tilsetninger får å få ned maltsmaken enda mere. Uansett gleder jeg meg til å høre hva du finner ut av når du begynner å laborere med dette :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ønsker også mer detaljer om nosparge teknikken om noen føler for å dele. Samme mengde spesialmalt høres fornuftig ut for meg også, uten at jeg vet at det er fasiten.

Med det sagt så ble min Svartediket klone mørkebrun istedenfor svart :). Så helt enkelt er det ikke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lavere effektivitet gjør at man må bruke mer malt. Mer malt = mer maltsmak. Og det er med dette at det følger med noe ekstra. Det er litt mer silkete på en måte. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Smoothere,

Og skal man justere for effektivitet så skjønner jeg ikke hvorfor man bare skal bruke basemalt. Er det ikke logisk å bumpe alle malttyper like mye? Spørsmålet er jo hvor mye av sukkeret du får med over til kok, ikke hvor mye konvertering man har. Så hvis skylleteknikken er like "dårlig" så hjelper det jo ikke med bare ekstra basemalt? Ølet blir jo som du sier rart på både farge og smak.

Jeg tenker løsningen i så fall (hvis det er en merkbar forskjell) er å bruke mindre spesialmalt og mere basmalt. Det er forøvig det jeg lest noe sted også, at for å kompensere lavere utbytte så justerer man opp basmalten men ikke spesialmalten.
Mener Palmer sin metode for å tilpasse oppskrifter til no-sparge faktisk er omvendt: Spesialmalt skal andelsmessig økes mer enn basis.

EDIT: Damnit... ser ut til at jeg husket feil. Må kikke i boka når jeg kommer hjem, men nettversjonen (som vel er eldre?) sier at det skaleres likt: http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge

Mener Palmer sin metode for å tilpasse oppskrifter til no-sparge faktisk er omvendt: Spesialmalt skal andelsmessig økes mer enn basis.

Såpass, det forklarer jo en del. En annen ting jeg ikke finner svar på er om det har noe å si om man bruker en eller to kjeler. Som jeg brygger så har jeg halvparten av vannet i meskekjelen og halvparten i kokekjelen, det vil si grist-raten er normal i meskekjelen til en hver tid men siden jeg sirkulerer mellom begge blir totalen nærmere 5-6liter/kg.

Lavere effektivitet gjør at man må bruke mer malt. Mer malt = mer maltsmak. Og det er med dette at det følger med noe ekstra. Det er litt mer silkete på en måte. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Smoothere,

Så da har vi med andre ord to komponenter som ikke følger hverandre, mengde sukker og maltsmak. Har du mer malt/liter så blir det mer maltsmak, uavhengig av hvor mye sukker du får ut av malten. Er det riktig forstått?

Er vel ikke stuerent å ta bilde av en bok, så:
I følge Palmer i "How to brew" så blir følgende oppskrift i kont. skylling
7 lbs pale
1 lb Crystal 60
0.25 lb Choc.

følgende i no-sparge:
8.5 lbs pale (+ 21%)
1.25 lb Crystal 60 (+25%)
0.5 lb Choc.(+50%)

Ut fra dette ser det ut til at de "små" blir oppskalert mer, men sannheten er at Palmer bare runder opp til nærmeste 0.25 lb.... Sukk....

Sist redigert:
Jepp stemmer.

F.eks så kan du lage en massiv øl som får dårlig utbytte og lage en "vanlig" og gå for bedre utbytte slik at OGen blir lik. Den første vil ha mer maltsmak.

@ØlBelge

Tilbake
Topp