Noen med tips til varmeelement?

Per Arne

Norbrygg-medlem
Skal i løpet av måneden flytte ut av leiligheten, og inn i hus med større plass, og dermed muligheter til å brygge litt mer i slengen. Har tenkt å bruke en gammel varmtvannstank til koking av vørter, og lurer på om det er noen som har noen tips ang. element til å plassere i tanken. (Linker?)
Ser for meg at det blir kokt 60-70 liter vørter i gangen.

Tenkte også å plassere 2 elementer, slik at jeg får raskest mulig oppkok. Elementene skal plasseres i siden på tanken.

Holder det med et element på ca. 2,5 KW for å holde kok på 70 liter dersom jeg isolerer? Eller må jeg opp i 3KW?

Regner med det er mange som har erfaringer med dette, så kom med tips.  :yes:

Per Arne
 
Bruk 2 elementer på 2 forskjellige kurser. det gir deg mulighet til rask oppkok. Og regulering av effekt.

Sett sammen den effekten du måtte ønske. Men tror 2.5Kw, kan bli noe puslete

Om du ønsker å gjøre ting billig.. hent elementer fra vaskemaskiner eller gamle beredere på fyllinga.

Det er veldig kjekt med elementer med flere trinn.

alt avhenger av vilken kurs du skal benytte. Er det andre ting i huset som benytter den osv.

Vil du ha nye elemnter, så er E-bay veien å gå http://www.ebay.com/sch/i.html?_sop...kw=water+heater+element&_pgn=2&_skc=50&rt=nc
- Det er sinnsykt dyrt å kjøpe i Norge 2850 KR for et på 3KW 3850 for 5kw :eek: :eek:

har du ubegrenset med penger. løp og kjøp

Edit og p.s osv... vi kjører totalt 14 KW på 150liter
 
om jeg kjøper et 230V element, er det bare å sette på en lampettledning og evt en bryter og plugge i stikkontakta eller trenger jeg no mellom? mulig et dumt spørsmål men elektriker er jeg ikke :p
 
Simen V skrev:
om jeg kjøper et 230V element, er det bare å sette på en lampettledning og evt en bryter og plugge i stikkontakta eller trenger jeg no mellom? mulig et dumt spørsmål men elektriker er jeg ikke :p

ALDRI ALDRI ALDRI LAMPETTLEDNING :noway: :noway: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei:

Jording MÅ være i orden. Riktig kvadrat for det elementet du bruker. Er du i det MINSTE tvil. Skaff deg en elektriker..
 
Kor mykje som skal til for å brenna vørteren har eg ikkje greie på, men til lågare du får watt/cm2 til bedre er det. Eg har 3 element på 5,5kW som gir ca 50w pr cm2. Dei brenn ikkje vørteren. Eg bryggjer kun med malt, har aldri brukt maltekstrakt med elementa. Det er størst fare for brenning av vørter når du brukar ekstrakt.


Kjetil
 
Torga skrev:
Simen V skrev:
om jeg kjøper et 230V element, er det bare å sette på en lampettledning og evt en bryter og plugge i stikkontakta eller trenger jeg no mellom? mulig et dumt spørsmål men elektriker er jeg ikke :p

ALDRI ALDRI ALDRI LAMPETTLEDNING :noway: :noway: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei: :neinei:

Jording MÅ være i orden. Riktig kvadrat for det elementet du bruker. Er du i det MINSTE tvil. Skaff deg en elektriker..

Tryggeste er vel å herpe en vannkoker eller to kanskje... må bare fjerne termostaten :)
 
kjøp fra Ebay. Monter de forsvarlig. Gjerne forskjellig effekt slik at du kan justere.

eller gjør som "alle" andre. kjøp BB30 >:D
 
Torga skrev:
kjøp fra Ebay. Monter de forsvarlig. Gjerne forskjellig effekt slik at du kan justere.

eller gjør som "alle" andre. kjøp BB30 >:D

Eller bruk gass, så slepper du alt det elektriske  :)
Eg brukar pr i dag gass til varming av vann, heving av tempratur og koking av vørter. Dette fungerer meget bra, og jeg er kjempefornøydd med øl'et mitt ( og alle andre som drikker av det). Det elektriske har jeg kun testet, men mangler litt installasjonsarbeid før det er oppe å går (les : mye elektriker jobb).

Keep it simple  :)

Kjetil
 
Trur eg ville ha nerma meg 5-6Kw til såpass volum. Har du trefase kan du gnu på litt meir effekt på liten kurs. Feks trefase 230v med 3x2Kw. Effektregulering er ikkje noko problem, bruk ein PID med manuell kontroll og to eller tre SSR, og du har mogelegheit til temperaturstyring og effektregulering.
 
Takk for alle svar.  :yes:

Jeg har 3 stk 16 A og en trefase på 32 A tilgjengelig til brygging, så tilgang til kurser er ikke noe problem. (Tror det er 32 A).

Tenkte egentlig å kjøre flere element i tanken. F.eks. 2 stk. 2KW, og 1 stk 3KW. Da er det mulighet å koble inn og ut de forskjellige elementene og kan finne passende effekt for koking. men det er vel kanskje ikke så bra å ha for mange element i kokekjelen? Tenker på elementene som da vil stå til hinder for kjølespiral. Det vil også bli vanskeligere å lage en skikkelig whirlpool for å samle trub. Det er kanskje bedre med ferrest mulig element.

Gass blir ikke aktuelt i denne omgang.

Skal sjekke varmeelementet til pølsekoker litt nærmere. Speidels 3200 W element skal også sees nærmere på. Ellers er det jo mye å finne på e-bay ser jeg.

Igjen takk for alle tips.


Torga skrev:
kjøp fra Ebay. Monter de forsvarlig. Gjerne forskjellig effekt slik at du kan justere.

eller gjør som "alle" andre. kjøp BB30 >:D
Det blir nok ikke aktuelt med BB 30.  :noway:

Per Arne
 
Torga:
Du sier dere bruker 14KW på 150 liter.
Men hvor mange KW bruker dere for å holde 150 liter i en passe rullende kok? Regner med dere ikke bruker alle 14 KW til å holde kok.
 
Vi bruker 2 x 2,4 kW for å koke opp og holde kok i ca 60 liter vørter. Det er ikke mer enn det må være, og vi har isolert kjelen med et europris-liggeunderlag. Bruker varmt vann fra springen for å varme opp vann til mesking og til hlt, så det tar ikke allverdens med tid. Kanskje 30-40 minutter fra avtapping til oppkok.

Da har du i hvertfall et utgangspunkt for beregning :)
 
Per Arne skrev:
Torga:
Du sier dere bruker 14KW på 150 liter.
Men hvor mange kW bruker dere for å holde 150 liter i en passe rullende kok? Regner med dere ikke bruker alle 14 kW til å holde kok.

Svarer jeg  :brygging:

Vi har 3x4KW + 2KW (originalelement i berederen). 2KW-elementet står alltid på, og med isolert koker og lokk så er det svak koking med kun dette. Med 4KW i tillegg så rullekoker det greit. Dersom vi slår på 4KW ekstra så koker det så mye at skum begynner å stige i koker.

Vi har effektregulering på alle "hovedelement", og koker vanligvis med 2 eller 3 (avhenger om vi ønsker mye fordamping) som vi justerer ned effekten på, + originalelementet.

Vi har samme strømopplegg som du i bryggehuset vårt, 3x16 og 1x32.

Edit: Vi kjøpte elementer fra: http://www.plumbingsupply.com/elements.html Vi kjøpte 240-4500-ELD. Disse var i alle fall oppgitt effekt ved 250V og ikke 240 som man får inntrykk av. De gir derfor ca 4000W ved 230V.
 
Tilbake
Topp