Noen nybegynnerspørsmål om gjær, temperatur, hygiene m.m.

Etter å ha opplevd hvor godt belgisk øl er (nyter akkurat nå en Hoegaarden Grand Cru) og samtidig irritert meg over dårlig tilgjengelighet og pris i Norge på disse edle dråpene, har jeg bestemt meg for å ta opp bryggingen.

Dvs. jeg har lagd rundt 10 ølsett opp gjennom livet, men nok med mer fokus på alkoholprosent og studentøkonomi enn god ølkultur. Stoppet naturlig med det grunnet bedre økonomi og at nok smaken ikke slo Ringnes (litt mye sukker kanskje..). Men jeg har etter litt lesing på nett etterhvert fått en god tro på at det skal være mulig å lage noe godt noe med litt flere ressurser og mindre sukker.

Min plan er å starte med å brygge 6-9 liter av gangen. Har ikke altfor stor plass på kjøkkenet og har tenkt til å føle meg litt frem før jeg oppskalerer. Fant denne på clas ohlson som jeg tenkte til å bruke til gjæring http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136877058 (liker også tanken på å slippe hevert..)

Så kommer spørsmålene:

1. For å komme fort igang har jeg tenkt til å starte med et ølsett. F.eks. et sett fra belgiske brewferm (grand cru) som er allerede beregnet til 9 liter (litt mer seriøs?) og erstatte alt sukker med spraymalt. Kan jeg ikke kan bruke det medfølgende gjæret til brewmart? Eller er egentlig ølsett et så dårlig alternativ at jeg heller bør starte med rein spraymalt og litt rein humle og vanlig malt?

2. Gjæringstemperatur. Har tenkt å starte med overgjæring siden jeg ikke er helt sikker på temperaturen i kjelleren, og altså har tenkt til å la gjæringen foregå på kjøkkenet. Hvor viktig er det med konstant temperatur? Antar at så lenge jeg ikke lager et temperatur regulært skap så vil nok temperaturen bevege seg mellom 18 til 22 grader (uten å ha målt dette nøyaktig). Er det noen overgjær typer / brygg som passer bedre for dette? Og er det et temperaturen regulert miljø som er hemligheten for å fjerne den litt usjarmerende gjæringsmaken som mange hjemmebrygg sliter med?

4. Hygiene. Er det slik at man enten har infeksjon eller ikke eller er det mer trinnløst, jo mindre infeksjoner jo bedre smak? Virker jo egentlig helt umulig å forsikre seg 100% mot at brygget kommer i kontakt med bakterier i lufta, hvis man ikke da lager et luftett labratorium på kjøkkenet.

5. Mini-mesking. Har en 7 liters kjele som jeg lurte på om kunne lage noen 6+ liters brygg fra rein malt. Er det mulig å legge et dørslag lignende objekt oppi kjelen og bruke dette til mesking? Så løfte dørslaget ut etter meskingen og fortsette bryggeprossessen herfra? For meg virker små mengder litt mer håndterlig. Blir mindre flasking også.. Eller er en bh-pose like bra løsning for mindre mengder?

6. Kan noen anbefale en bok som forklarer alt det grunnleggende med ølbrygging. Jeg er realfagsmann så helst en av litt teknisk karakter, dvs. hvordan gjøre ting (jeg trenger ikke alle kjemi formlene). Har lest litt i "Beer: Tap Into the Art and Science of Brewing" men ble litt mye utenomsnakk for en kar som hadde lyst til å starte igår..

7. Til slutt er det noen som har prøvd seg på mitt yndlings øl, Geuze? Eller andre typer øl brygget på vildgjær. Jeg er veldig svak for den sure ikke søte smaken. Litt kjedelig at det tar 3-4 år men noe utfordringer trenger man vel  :)

Ble litt mange spørsmål her, håper at jeg ikke gjentar noen spørsmål som allerede er besvart på forumet. Takk på forhånd for alle svar!

Ståle
 
Frykt ikke sukker! I belgiske sterkøl er det nesten alltid sukker. Dette fordi sukkeret gjærer helt ut og etterlater et mer lettdrikkelig produkt enn man ellers ville fått med tilsvarende mengde ekstrakt fra malt. Det viktigste i all brygging er gjæringen. Bruk skikkelige gjærkulturer og så langt råd er korrekt gjæringstemperatur. Gjæringssmaken du snakker om, stammer nok mest sannsynlig fra bruken av skral gjær.

Til minimesking ville jeg ha mesket direkte i gryta, og heller silt sakene etterpå.

To bøker for nybegynnere/avanserte: Lars Bjørnstad/espen Haavardsholms "Moderne Hjemmebrygging" og John Palmers "How to Brew".
 
Hei Ståle, og velkommen til forumet!

Dersom du ikke ennå vil oppskalere til det som for de fleste hjemmebryggere er minimumsstørrelsen på en batch (>20 liter), så vil jeg gjerne anbefale deg å begynne med brygg laget av maltekstrakt (flytende eller tørr), eventuelt med tilsetning av spesialmalt. Har du en gryte, dørslag, en gryte til og en foodprocessor, så har du allerede nok til å komme igang.  :yes:

Med maltekstrakt, spesielt tørr maltekstrakt, vil du kunne justere til riktig dose. Eventuelt så kan man også skaffe litt spesialmalt, som f eks crystalmalt, chocolate malt, kverne dette i kjøkkenmaskinen og lage en té av det, som så kan tilsettes hovedbrygget som består av maltekstrakt. Kok ivei med litt humle til for bitterhet og evt også aroma, og du har ditt første brygg i boks!

Får du så blod på tann (noe du må regne med  ;D ), så er det like greit å skaffe eller lage utstyr som gir over 20 liter øl, for det tar jo litt tid å brygge, og 6 liter er fort bortevekk, spesielt når det er godt!  :namnam:

Jeg bor i en liten leilighet, og trenger ikke mye plass til utstyret når det står i boden.
 
staldor skrev:
Etter å ha opplevd hvor godt belgisk øl er (nyter akkurat nå en Hoegaarden Grand Cru) og samtidig irritert meg over dårlig tilgjengelighet og pris i Norge på disse edle dråpene, har jeg bestemt meg for å ta opp bryggingen.

Velkomme broder  ;D

Vi tenker veldig likt  :biersmile:. Jeg har begynnt å brygge i juni og i dag laget jeg mitt 4. brygg, en kraftig Belgisk Tripel. Jeg brygger hver gang mellom 15 og 20 liter og alt går inn på flasker. Tror ikke jeg kommer til å bruke CO2 annlegg, jeg liker å åpne flasker og jeg synes at det type ølet som jeg vil lage skal ikke på fat ;D

På vinmonopolet på Dombås eller åndalsnes er det VELDIG trist med utvalg av sterkt øl... :'(
 
Takk for svar folkens!

Har fått meg at noe sukker er vanlig i belgisk sterkøl men kanskje ikke 3 kilo sukker til et 1.5 kilo ølsett for 23 liter øl.. :)

Er det forresten stor forskjell på sukker? Ser at noen bruker candis sukker og annet. Ser at du har skrevet en del innlegg om belgisk øl. Har du noen anbefalinger på noen ikke altfor avansert belgisk brygg som ikke heller tar for lang tid? Har en slags kjøkkenmaskin. Ellers skal jeg nok finne en macgyver metode for å få knust disse kornene..

Helt enig at man ikke trenger CO2 anlegg. Før trodde jeg dette med ettergjæring på flaske var en av svakhetene med å brygge selv, og for å få skikkelig godt øl måtte man filtrere og etterpåfylle kullsyre. Men etter noen flasker med godt belgisk øl smaker jeg at ettergjæring ikke er noe problem.

Eneste er kanskje dette med flaskevasking. Men det burde kanskje være mulig å lage et innlegg/konstruksjon til oppvaskmaskin og få vasket flaskene på en gang?

Ellers lurer jeg fortsatt hvor viktig det er å holde seg under 20 grader. Ser ut til at kjelleren antakelig holder seg under 20 grader men jeg misstenker at det blir langt under 20 om kvelden. Men det er kanskje ikke så farlig og går mest ut over gjæringstiden? Og kan noen anbefale noe tørrgjær? Litt lettere å dele opp og oppbevare tørrgjær for flere batch.

Skulle gjerne bestilt malt settene til Brewferm http://vinogbar.no/index.php?cPath=35_169 men de er dessverre utsolgt en stund til fremover. Er så vanskelig å velge blant alle disse produktene.. :) Men mitt største problem foreløpig er at det er ingen åpne butikker i nabolaget som er åpent på søndager som kan selge meg dette her

Men jeg lover å oppskalere så fort jeg finner meg selv rundt malt, humle og gær! :)
 
staldor skrev:
Eneste er kanskje dette med flaskevasking. Men det burde kanskje være mulig å lage et innlegg/konstruksjon til oppvaskmaskin og få vasket flaskene på en gang?

Men det er ikke så mye arbeid  :)  Når jeg drikker øl, skyller jeg med en gang (!) tre ganger under kjøkkenkrane og flasken gå opp ned i kasse. Neste brygg: bare desinfisere  ;D Jeg måtte bare vaske skikkelig da jeg kjøpte tomme pantflasker. Det var mye jobb (også fjerne etiketter) men ikke nå lengre.

PetitAgentur har Muntons ølsett. Har brygget to sett megselv men foretrekker malt nå.
 
staldor skrev:
7. Til slutt er det noen som har prøvd seg på mitt yndlings øl, Geuze? Eller andre typer øl brygget på vildgjær. Jeg er veldig svak for den sure ikke søte smaken. Litt kjedelig at det tar 3-4 år men noe utfordringer trenger man vel  :)

Jeg var i mitt favorit ølbar i Nederland i desember og det var blant 200 øl ingen Geuze som de hadde (unskyld mitt norsk)
kona mi skulle ha en og eieren fant en gammel en i kjelleren. altså det litt er en forglemmt type øl også så nær Belgia..

Jeg tror det er vanskelig å brygge. Kanskje jeg kan oversette det for deg fra et nederlandsk bok jeg har (men ikke i kveld  ;D)
 
Ja det vanskelig å få tak i Geuze, eller denne "Brussels Champagne" som den også kalles. De har to på polet så jeg nå, begge til en relativt stiv pris. Selv i Belgia kan det være litt vanskelig å finne. Har vel til nå kun fått tak i 5 forskjellige men jeg har planene klar til neste gang jeg besøker Belgia: Besøke minst et bryggeri, noen spesial kafeer i brussel og jeg må innom denne butikken hhttp://www.dehopduvel.be/ Sjekk listen over øl..

Ellers kan du godt sende oppskriften på nederlansk da jeg er halvt nederlansk.. :) Men jeg frykter også vanskelighetsgraden siden det krever kjølerom og 3-4 år tålmodghet..
 
Hmm, jeg tror det er lettere og billiger å ta en tur til Bruxeles/Brussel tre ganger i året en å prøve deg på dette. Først og fremst, Geuze er en blanding av unge og gamle Lambik for å få en akseptabelt surlig smak. Geuze er faktisk flasket Lambik fra forskjellige Lambikbryggere. For å brygge Lambik trengs det trefat (eik?) og du må være heldiger å få de riktige baktereir fra luften for å få vildgjæringen. (tradisjonelt ) Lambik selger på tre-fat, ikke på flasker. Lambik brygges ikke før november i Belgia fordi om sommeren er det mange uøsnkede bakterier i lufta. Bryggeprosessen er nokså spesielt. Du kan sikkert finne mer på nettet siden du kan lese nederlandsk  :)
Jeg tror at du må desverre prøve å få kjøpt i steden for å få brygget  :biersmile:
 
staldor skrev:
Ellers kan du godt sende oppskriften på nederlansk da jeg er halvt nederlansk..

[size=6pt]Psst, nå må du passe på, for snart skjønner de at vi tar over landet![/size] ;D

Prøv ellers å søke på 'geuze' her: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2
 
Litt tilbake til topic bare.. :) Skal bestille en runde på vinogbar.no siden de kan kjøre det på døra for 100 kr (passer fint siden jeg bor i Oslo og ikke har bil). Håper de kan levere ikveld.. :)

Kan noen anbefale noe tørrgjør av deres sortiment? Tenkte å bestille 2 typer..

Og kan noen anbefale en slags malt og humle startpakke for å eksperimentere.. noen kilo av det mest brukanes liksom. Bestiller noen kilo spraymalt i samme slengen.

Er interessert i mekke belgisk sterkøl, stouts, og hveteøl.. Særlig interressert i få litt fyldig tett skum (alla guiness fra fat), hvis det er mulig uten bruk av nitrogen..
 
Tørrgjær til Fermentis (Safale og Safbrew, samt Saflager) er godt brukbar gjær til hjemmebrygging. Det skader ikke å bestill noen få for mange til en neste gang.

Når det gjelder ingredienser, så ville jeg (i tråd med mitt første innlegg) brukt maltekstrakt (flytende eller tørr spraymalt) som hovedingrediens, og brukt litt spesialmalt til justering og preging. Her gjelder bl a crystalmalt, sjokolademalt, ristet bygg (til Stout), aroma, special B. De siste to kan være utsolgt hos VoB for dem kjøpte jeg. ;D

Hvis du vil lage hveteøl så kan man godt bruke flytende eller tørr hvetemaltekstrakt. Man trenger ikke blande denne ekstrakten med byggmaltekstrakt, fordi hvetemaltekstrakten er allerede en 50/50-blanding av bryggmalt og hvetemalt. Brygget en hveteøl igår (21 liter) med 2 x 1,5 kg flytende hvetemaltekstrakt (Coopers, forrige gang Brewferm), 1 x 0,5 kg medium maltekstrakt (Brewferm), og en pose Safbrew WB (Weißbier). Humle: Spalt Select eller i dette tilfellet nærmest en hvilken som helst humle, IBU på bortimot 15.
 
Hm.. ja de var litt irriterende utsolgt for det meste. Ikke så mye utvalg av humle heller..

Fillern så vanskelig dette skulle være da. Lurer på om jeg dropper spesialmalt/malt og humle greia og venter med dette til seinere når de har litt mer på lager. Eller bestiller dette fra et annet sted.
 
Du kan jo satse på å kjøpe det de har, og så spørre noen her på forumet snilt om de kan selge eller donere bort noen mengder av det du trenger til oppskriften din. Siden du skal brygge såpass små brygg så er det nok ikke all verden du trenger. Bortsett fra ristet bygg har jeg et greit utvalg, f eks :)

Humle har de ikke så veldig mye av nå, nei. Men så viktig er det ikke sånn i begynnelsen. De har Challenger (engelsk), Tettnanger og Spalt (tysk), det holder nok for å komme igang. Etter det jeg forstår så venter de på et lass fra Brouwland i Belgia, og den er senere enn forventet. Kanskje det er grunnen til at de er utsolgt for en del råvarer for tiden.
 
Hm.. Ser at humlegården shop.humle.se har mye mer utvalg av humle og slikt. Skal til gøteborg en tur med jobben neste uke så kunne ha tatt en bestilling til hotellet og spart litt moms. :)
 
Vel da ble en bestilling kastet ut. Ringt vinogbar og sa at dem skulle ta en utkjøring ikveld så da kunne jeg ikke vente  :)

Ved siden av litt utstyr bestilte jeg følgende
1 x Coopers Stout 14% Kr.109,-
1 x Spraymalt Dark 1kg proteinfri 14% Kr.89,-
1 x Spraymalt Black 1kg proteinfri 14% Kr.89,-
1 x Spraymalt light 500g 14% Kr.49,-
1 x Nottingham ølgjær 11g 14% Kr.33,-
1 x Safale S-04 11.5g 14% Kr.39,-
4 x Lager malt 3,4 EBC 14% Kr.60,-
1 x Eikechips french medium toast 250 gr 14% Kr.69,-
1 x Irish moss blader 100g 14% Kr.39,-
1 x Sjokolademalt 900 EBC 14% Kr.27,-
1 x smoked malt (Rauchmalz) 1 kg 14% Kr.25,-
1 x Hvetemalt Blond 3 EBC 14% Kr.20,-
1 x Flaket Bygg 1kg 14% Kr.23,-
1 x Humle aroma tabletter 5pk 14% Kr.49,-

Får kjøpe litt mer humle++ mens jeg er i Sverige :)

Bør jeg forresten ikke bruke gæret som følger med cooper ølsettet? Elller går dette under "ikke skrall" gjær? Bestilte forresten også How to brew boken på play.com, 13 pund inkludert porto .er ikke ille. Likte også denne korte guiden av samme fyren http://www.realbeer.com/jjpalmer/Howtobrew.html. Er vel en bra start guide for folk som vil vite hva de egentlig driver med.
 
Tilbake
Topp