1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Noen som har en god oppskrift på en Belgisk Trippel

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Tom H., 18 Jun 2019.

1. Tom H.

Tom H.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, jeg lurer på om noen der ute har en oppskrift på en Belgisk Trippel og som faktisk smaker Belgisk Trippel?
    Har forsøkt meg før, men det smaker svært lite. Brygger på en Grainfather Connect.

Hilsen tom

loebrygg liker dette.
  2. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her tror jeg det er mer prosess enn oppskrift
    Du trenger egentlig bare pilsnermalt, litt sukker, belgisk gjær og litt humle
    Jeg liker å slenge oppi litt hvete, men har ennå tilgode å brygge en tripel jeg er hundre prosent fornøyd med

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kalvatn liker dette.
  3. kokkenrolv

kokkenrolv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mine erfaringer med favorittølstilen; følger stort sett Jamil's oppskrift fra Brewing Classic Styles. Mesker lavt, litt sukker i kok, gjærer med WLP530 på 19 de første 30-40 timene (etter tips fra bryggermesteren på Westmalle), så opp rundt 22. Høy karbonering, minst 1 måned kald lagring før første flasken sprettes.

Sersjanten, Tom H., cjohansen og 2 andre liker dette.
  4. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

5. Håkon

Håkon
    Expand Collapse
    Dommer

Et triks for å gi disse en kompleksitet er å bruke forskjellige typer pilsnermalt fra forskjellige land. En liten dose hvete gir sitt for skumfasthet og munnfølelse. Ikke vær redd for sukker, men maks 20%. For abv over 10% tilsettes det som tykk lake etter at stormgjæringen er ferdig

6. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

#6 Steinar Huneide, 29 Jun 2019
    Sist redigert: 29 Jun 2019
  7. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det tilsettes på slutten av koken. Om OGen ikke er høy når gjæren pitches så blir det et helt annet øl. 530, westmalle gjæren lager himmelske smaker om den går rett i høy OG. Gjæren eter rett igjennom det uansett, så ikke vær redd for utgjæring. Og som det står i oppskriften så ikke bruk for mye gjær. 0.5 er bra pitch rate som jeg har brukt. Men det skal være frisk og god gjær fra starter.

#7 jab, 29 Jun 2019
    Sist redigert: 29 Jun 2019
    Steinar Huneide og loebrygg liker dette.

Del denne siden