Noen som har erfaring med Corneliusfat og sodastream CO₂ flasker?

TorRH

 
Heisann folkens!

Første post =)

Etter å ha kommet over noen poster om kegging her på forumet har jeg gått til innkjøp av Corneliusfat. Jeg er ikke sikker på om det er noen fyllestasjoner for CO₂ i nærheten her hvor jeg bor (sør-troms) så jeg har skaffet meg et "Trapetz Adapter" slik at jeg kan bruke Sodastream CO₂ flasker. Det jeg lurer på er om det er noen andre som har erfaring med karbonering og Corneliusfat+Sodastream flasker. Er 19L fat. Hvor lenge holder eventuellt en sodastream flaske? Til både tapping og karbonering... Regner med at det kommer til å gå et fat eller maks to per mnd.

Hvis det er noen andre her på forumet fra sør-troms og omegn som vet hvor jeg kan fylle CO₂ så svar gjerne! =) Optimalt sett skulle jeg vel ha hatt en 2kg flaske eller noe...

Jeg har ikke fått varene enda men her er hva jeg bestillte. Jeg regner med at dette er det jeg trenger til å starte med kegging. Trenger muligens en nippel fra manometeret til slange, men det skal jeg klare å skaffe. Var ingen info om dette fulgte med manometeret, heller ingen nippel på bildet. Bestillte fra VinOgBar.

1 x Cornelius fat 19L nytt
1 x CO₂-regulator med 2 manometere
1 x Hanefett 70ml
1 x Hette til låsefot Corneliusfat 2pk - Rød
1 x Hurtigkobling Cornelius fat inn
1 x Hurtigkobling Cornelius fat ut
4 x O-ring til inn/ut ventiler Corneliusfat
2 x O-ring til Stigerør Corneliusfat
1 x O-ring til lokk(Corneliusfat)
1 x Trapetz Adapter til CO₂ flaske
1 x Tappekran, svart

Jeg ser på dette som et startsett og regner med å få flere fat etterhvert, bedre tappekrane etc. Har også lyst å bygge meg en kegerator etterhvert... Men har en kjeller der tempen en lav selv om sommeren så det får holde inntil jeg ramler over et gammelt kjøleskap.

En ting til, hvilke slanger bør jeg bruke til tapping? Har hørt at man ikke kan bruke alle typer plastslanger...

-Kegging nybegynner....
 
Kart over fyllestasjoner men det hjalp vel ikke, lite i sørtroms.

http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=380&Itemid=1
Sodastream er fine greier for du slipper å miste en hel flaske med Co2 ved lekasjer og du kan fylle dem selv uten store problemer eller utstyr, men skal du kjøpe ny hver gang de er tomme blir det litt dyrt.

Du trenger ca. 2,5 x 19 liter til karbonering = 47,5 liter
Du trenger ca. 2,0 x 19 liter til å trykke ut ølet = 38 liter
ca 19 liter for å trykke ut rensevann og lufting = 19 liter
Totalt ca. 105 liter eller 210 gram
Da er det greit å bruke sukker til karboneringen, da halverer du Co2 forbruket.
 
Fyllestasjoner er det vel ikke flust av her i området, men har hørt rykter om at i Tromsø er det mulig å fylle:) Hvor i sør-Troms har du den kalde kjelleren din? (Dyrøy her)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Takk for kjappe svar! =D

Så med andre ord så fungerer en Sodastream flaske akkurat like bra som en større gassflaske. Den blir bare raskere tom...

Av kartet så ser jeg at Tromsø er nærmeste plass for å fylle. Er mulig å ta seg en tur dit en gang i året for å fylle. Men har egentlig aldri noen ærender der så da blir det bare for å fylle gass og det blir dyr gass... er vel 35mil å kjøre, hver vei...

Vet det går an å karbonere med sukker på fatet, men vil unngå bunnfallet. Forbruket mitt er ikke ekstremt men det kan bli en kortkveld eller to per mnd og da går halvliterne fort. Tror nok Sodastream er den beste løsningen selv om det koster litt. Så får jeg heller se hva jeg finner ut etterhvert.

Tore N: Kjelleren er i Harstad, men jeg er opprinnelig fra Sørreisa =)
 
Da må det vel la seg gjøre å hive ei flaske på båten hit, så kan eg besørge videre transport og fylling. :) har forsåvidt transport regelmessig harstad-hit og herfra te tromsø når eg tenke meg om... ;D

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Tore N skrev:
Da må det vel la seg gjøre å hive ei flaske på båten hit, så kan eg besørge videre transport og fylling. :) har forsåvidt transport regelmessig harstad-hit og herfra te tromsø når eg tenke meg om... ;D

Takk for tilbudet! Skal huske det om jeg går til innkjøp av ei større flaske =D

Jo mer jeg tenker på det jo mer lyst får jeg til å kjøpe en. Jeg kan jo bruke sodastream som reserve hvis jeg går tom og ikke får fyllt...
 
TorRH skrev:
Vet det går an å karbonere med sukker på fatet, men vil unngå bunnfallet. Forbruket mitt er ikke ekstremt men det kan bli en kortkveld eller to per mnd og da går halvliterne fort. Tror nok Sodastream er den beste løsningen selv om det koster litt. Så får jeg heller se hva jeg finner ut etterhvert.

Kanskje litt på siden, men for å unngå bunnfallet på fatet etter sukker-karbonering, kan du kjøre det karbonerte ølet gjennom et filter inn på et annet fat. Dette forutsetter riktig nok at du har et ledig fat......
 
Jeg har regulatoren fra humle.se og sodastream. En flaske holder til å tappe ca 4 fat. Hendig sak, koster litt, men ikke mye mer en å bruke 2 kilos brannslukker (har det også)
En annen ting er at regulatoren er av topp kvalitet, og flaskene er små, veldig solid, pen og transportabel løsning til 9 /12 litersfat :)
 
Ang. fylling av gass. Kan du ikke høre med en lokal brannstasjon om tips?
Aner ikke om de kan, aldri sjekket selv, men råd kan de jo kanskje gi...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
oeng skrev:
TorRH skrev:
Vet det går an å karbonere med sukker på fatet, men vil unngå bunnfallet. Forbruket mitt er ikke ekstremt men det kan bli en kortkveld eller to per mnd og da går halvliterne fort. Tror nok Sodastream er den beste løsningen selv om det koster litt. Så får jeg heller se hva jeg finner ut etterhvert.

Kanskje litt på siden, men for å unngå bunnfallet på fatet etter sukker-karbonering, kan du kjøre det karbonerte ølet gjennom et filter inn på et annet fat. Dette forutsetter riktig nok at du har et ledig fat......

Du får bunnfall selv om du IKKE bruker sukker for å karbonere naturlig - bare litt mindre.  Og du trenger IKKE filter om du ønsker å unngå bunnfall (ifb transport ol.).  Da lar du ølet stå et par uker, til det har klarnet skikkelig, og så lager du deg en liten slagestuss med to ut-koblinger på.  Så presser du øl gjennom øl-ut tappen på ene fatet og ned gjennom øl-ut tappen på mottakerfatet.  Så kan du sende det i posten hvor langt du vil, og du har klart øl på vei ut av postkontoret.  Dette gjør jeg med minst 3 fat i året, et (2?)i sommerferien og 2 i rypejakta.  

Gjør som Oddvar sier - da har du til  7-8 fat på ei flaske. 
 
Takk for all info!

Skal høre med brannstasjonen om fylling av co2.

Sant nok så blir det jo bunnfall uansett... Hvis jeg skal fylle fra ett fat til ett annet, skal lokket være av på fat nr2 da? Eller skal det være lukket og jeg fyller først co2 for å få ut all luft før fylling og deretter slippe ut trykk etterhvert mens jeg fyller øl? How to? :)

Handleliste: to fat til og ett par ut ventiler $$$ =P
 
Det må være trykk på begge fat, altså både det fulle og det tomme, det fulle lar du stå tilkoblet Co2, på det tomme fatet må du slippe ut trykk sakte så ølet strlmmer over dit, slik gjør du det for å beholde kullsyren i ølet.
 
Fant akkurat ut at det står litt om corneliusfat i "Moderne hjemmebrygging". =D
Blant annet er det forklart hvordan man fyller fatet og filtrerer fra ett fat til ett annet. Da skal jeg teste dette (uten filter) når jeg får meg noen flere fat :)
 
Tar tak i denne igjen da jeg tenker på sodastreamflasker mens jeg venter i spenning på fat og utstyr. Omsider.

Etter hva Oddvar skriver her oppe, så skal en 425g flaske holde til karbonering, servering og vasking av to fat? Eventuelt kun servering av 6.5 fat? Blir mange flaskebyttinger..
 
runarstock skrev:
Tar tak i denne igjen da jeg tenker på sodastreamflasker mens jeg venter i spenning på fat og utstyr. Omsider.

Etter hva Oddvar skriver her oppe, så skal en 425g flaske holde til karbonering, servering og vasking av to fat? Eventuelt kun servering av 6.5 fat? Blir mange flaskebyttinger..

Jeg har brunt sodastream flasker i 18 mnd. Kjempe fornøyd. Jeg karbonerer både med gas og med sukker. En flaske vil holde lengre en 2 fat.
 
Rutof skrev:
runarstock skrev:
Tar tak i denne igjen da jeg tenker på sodastreamflasker mens jeg venter i spenning på fat og utstyr. Omsider.

Etter hva Oddvar skriver her oppe, så skal en 425g flaske holde til karbonering, servering og vasking av to fat? Eventuelt kun servering av 6.5 fat? Blir mange flaskebyttinger..

Jeg har brunt sodastream flasker i 18 mnd. Kjempe fornøyd. Jeg karbonerer både med gas og med sukker. En flaske vil holde lengre en 2 fat.

Til både karbonering og vasking samstundes med karbonering? Etter noen tusen flasker vasket, så ser jeg ikke på en manuell fatvask som en stor utfordring :)
 
Det er greit å buke litt gass til å presse ut star san og fortrenge lufta i fatet før fylling. Ein ting er sikkert, har du først gass så bukar du det. Eg har ei 5 kilos flaske til karbonering og servering og eit par sodastream med eigen regulator. Sodastreamen brukar eg ofte når eg reingjer og desinfeserar,  eller når eg tek med eit fat utanfor heimen. Kjekt å ha men i det lange løp er det ingen tvil om kva som er mest lønnsomt.
 
protto skrev:
Det er greit å buke litt gass til å presse ut star san og fortrenge lufta i fatet før fylling. Ein ting er sikkert, har du først gass så bukar du det. Eg har ei 5 kilos flaske til karbonering og servering og eit par sodastream med eigen regulator. Sodastreamen brukar eg ofte når eg reingjer og desinfeserar,  eller når eg tek med eit fat utanfor heimen. Kjekt å ha men i det lange løp er det ingen tvil om kva som er mest lønnsomt.

Problemet her oppe er å få fylt flasker, blir endel ork og reising. Starter i allefall med å bruke sodastream til jeg finner en løsning på co2fylling :)
 
Ja der er eigentleg problemet her og, men ei 5kg varar et år hjå meg. Men så sper eg på med litt sodastream innimellom. Er iallefall kjekt å ha ei lita i reserve når den store er tom å huset er fult av øltørste kompisar.

Eg må køyre 2,5-3 timar for å fylle.
 
Tilbake
Topp