Noen som har humlestiklinger å bytte mot hjemmebrygg?

pernod

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har klart å motivere den delen av familien med grønne fingre til å forsøke seg på å dyrke humle. Har funnet noen tråder om dette på forument, men de virker litt utdaterte. Jeg vet at jeg kan bestille humlestiklinger fra utlandet, men det morsomste hadde vært å ta noen stiklinger som allerede har vist seg å trives i Østlandsk klima.

Er det noen i Osloområdet som har en humlestikling å avse, eventuelt som kan sende i posten? Kan bidra med hjemmebrygg i retur, eventuelt opsjon på smaksprøve av sluttproduktet om ca to år ...

Per Christian
 
Og eg er også interessert i stiklingar  - om det er nokon som har til overs.    Kanskje dei veks på vestlandet og?
 
Ja takk Nidveg! Jeg kjenner ikke Yeoman, men de to andre er blant favoritthumlene mine så jeg setter stor pris på tilbudet.

Vet dere noenlunde når det begynner å bli aktivitet i humleplantene her til lands?


Per Christian
 
Vet det er uhøflig å hoppe på andres tråder... Men man trenger vel ikke lage en ny med like ønsker :)

Jeg kunne gjerne også tenkt meg noen humle-stiklinger. Betaler gjerne for de!
 
pernod skrev:
Vet dere noenlunde når det begynner å bli aktivitet i humleplantene her til lands?

Per Christian

Jeg har to Northern Brewer stående ved hytten i Sunnhordland.
Sjekket dem for halvannen uke siden og da var den ene begynt å spire.

Jeg, eller snarere min kone, kjøpte dem på den lokale planteskolen og plantet dem i fjor og jeg har ennå ikke sett blomster på dem.
Om dette skyldes at de bruker første sesong til å få orden på røttene eller om det er av feil kjønn gjenstår å se.
 
Høyde.... Mummle, mummle, skal vi se.... Flaggstanga.... Er ikke hjemme 17. Mai alikevel.... Plan....

Sabeltann
 
Her begynner vi å se konturene av plan... Og som StoreMy sier er kjønnet viktig. Vi vil bare plante kvinnelige planter.
 
Jeg forsøkte å bestille fra Essentially Hops, men uten videre hell med kortet. Hvis andre har fått det til får jeg prøve igjen.

Tok også kontakt med Eickelmann, men der tryna bestillingen da jeg ville ha sendt til Norge. Har sendt en forespørsel, så får vi se hva de sier.

Per Christian
 
pernod skrev:
Jeg forsøkte å bestille fra Essentially Hops, men uten videre hell med kortet. Hvis andre har fått det til får jeg prøve igjen.

Tok også kontakt med Eickelmann, men der tryna bestillingen da jeg ville ha sendt til Norge. Har sendt en forespørsel, så får vi se hva de sier.

Per Christian

Jeg har god erfaring med http://www.willingham-nurseries.co.uk/, Mike svarer raskt og velvillig på alle e-postene mine, og kan sikkert gi deg godt svar når det kommer til sunnhetslappen også videre. Frakt er ikke så dyrt heller, og de pakker inn røttene svært pent
pernod skrev:
Ja takk Nidveg! Jeg kjenner ikke Yeoman, men de to andre er blant favoritthumlene mine så jeg setter stor pris på tilbudet.

Vet dere noenlunde når det begynner å bli aktivitet i humleplantene her til lands?


Per Christian
.

Humleplantene begynner nok å titte fram nå snart, og jeg har tenkt å behandle røttene om ikke lenge. Jeg kan dyrke opp noen stiklinger av de jeg har i bytte mot, tja, virker 12 flasker av dine beste brygg okei? I tillegg kan du godt få en plante jeg har hatt i potte i et år allerede, men jeg aner ikke hva slags rase den er. Den er fra Åros.

Yeoman kan du finne detaljer om her: http://www.willingham-nurseries.co.uk/hops/yeoman.htm
Red.: Hvis Olavgn sin plante ikke dukker opp, har jeg også en klone av samme opphav (av meg kalt Halden etter arnested).
 
KentMikael skrev:
Plantene kom rett til meg uten å være åpnet i Norge. De burde kanskje vært klarert først?

Det er strenge krav til import av plantematerialer for å hindre spredning av sykdommer og organismer vi ikke har her i landet.  De rimelige plantene som koster 60-70 kroner får da et påslag som følge av at en offentlig kontrollør må tilkalles for å rengjøre/sjekke planten for sykdommer og organismer og så utstede et sertifikat på at planten er sunn.  Det blir vel fort 500+ kroner i tillegg.  Så da vil jeg tro at det vil lønne seg å kjøpe flere planter i samme slengen for en del av tiden man faktureres for er vel reisetid…

http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/Mattilsynet/Emner/Plantehelse/Import-av-planter-og-plantemateriale/
 
Tilbake
Topp