Noen som har Oppskrift? Berentsens "Cloudberry Imperial Gose"?

Hei!

Jeg og bryggekompisen har en ny favorittøl; den i overskriften.... Er det noen som har oppskriften på denne, evt. en klone? - Eller vi komme med forslag til en lignende? :)

Multer, "havsalt" og koriander er nøkkelordene i denne surølen.

- Quintilian
 
Tar opp denne tråden igjenn.
Hva er det havsaltet skal gjøre i oppskriften?
Jeg har bestilt meg 2 flasker siden flere på forumet sier den er god.
Er dette et kjelesyrnet øl eller et surøl som er lagret på fat? Jeg tipper på det første.
Edit.
Fant ut at det var kjelesyrnet.
 
Sist redigert:
Tar opp denne tråden igjenn.
Hva er det havsaltet skal gjøre i oppskriften?
Jeg har bestilt meg 2 flasker siden flere på forumet sier den er god.
Er dette et kjelesyrnet øl eller et surøl som er lagret på fat? Jeg tipper på det første.
Edit.
Fant ut at det var kjelesyrnet.

Jepp, kjelesurnet. Salt er for smak, Gose er tradisjonelt smaksatt med salt og koriander. Denne skiller seg fra en tradisjonell Gose med at den er sterkere (7,5%) og at den også inneholder multer. Ganske god :)
 
Jepp, kjelesurnet. Salt er for smak, Gose er tradisjonelt smaksatt med salt og koriander. Denne skiller seg fra en tradisjonell Gose med at den er sterkere (7,5%) og at den også inneholder multer. Ganske god :)
Da ble jeg litt klokere.
Det blir nok å prøve noe lignende i sommer.
Hadde ikke du en sour IPA ? Mener å ha lest det en plass.
Er det noe en absolutt ikke skal gjøre når en kjelesyrner øl ?
Vil nok teste det på en nabo først så jeg slipper å renne på do :eek:.
 
Da ble jeg litt klokere.
Det blir nok å prøve noe lignende i sommer.
Hadde ikke du en sour IPA ? Mener å ha lest det en plass.
Er det noe en absolutt ikke skal gjøre når en kjelesyrner øl ?
Vil nok teste det på en nabo først så jeg slipper å renne på do :eek:.

Opptil flere Sour IPA på tapp her i hus ja :p

kjelesurning er enkelt men en må ha gode rutiner på renhold. Og et godt pH meter har gjort det enklere. Et billig et på kalibreres ved hver bruk :p
 
Opptil flere Sour IPA på tapp her i hus ja :p

kjelesurning er enkelt men en må ha gode rutiner på renhold. Og et godt pH meter har gjort det enklere. Et billig et på kalibreres ved hver bruk :p
Får lese meg opp på prosessen før jeg setter i gang. Gleder meg til ølet fra Berentsens kommer.
 
Har fått følgende tips:

"Det er en kettle sour med en ren Lactobacillus brevis kultur, tatt ned til ca. 3,3 i pH. Den er veldig lav på bitterhet og koriander, så humle har ikke så mye å si. Prøv dere gjerne frem med salt-mengde, her er smaken som baken, men det skal ikke så veldig mye til!. Malt-messig kommer dere langt med pale eller pilsner malt og litt hvete."

Ellers er det også en annen interessant tråd om dette med litt aktivitet i det siste:
Multebær i øl
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp