Noen som har praktisk erfaring med 'self priming' pumpe ?

Er det noen med større lommebok en vett som har prøvd vørterforflytning med pumpe ?

Jeg ser f.eks surelow har noen (disse er vel egentlig til vann), og noen andre modeller som jeg kun finner på amerikanske sider med 110v strøm.

Min ønskesituasjon:
-Etter gjæring kjører jeg starsann gjennom pumpen/utsiden av slange
-Dytte slangen ned i gjæringsbøtta
-Pumper over til fat eller 'sekundærkar' for sukkertilsetning og flasking
-Kjører gjennom med noe vaskemiddel, og det var det.

Er dette praktisk mulig, eller er det bare styr med filtre, manglende reguleringsknapper, rengjøring etc etc ?

Skal kun brukes til kald vørter og ukarbonert øl, hensikten er å gjøre prosessen kjappere og mindre fuzz enn ved rengjøring/starsaning av stor hevert som jeg aldri har funnet noe ordentlig bra løsning på renhold/desinfisering (for stor for kummene i huset, og 'minste' plastkaret jeg fant som er stort nok er altfor stor, og veldig upraktisk).
 
Da heverten min tok kvelden midt under overføring fra gjæringskar til omstikkingskar ifbm flasking i går bestemte jeg meg for å gjøre det samme som du beskriver her. Jeg søkte litt rundt, og fikk inntrykk av at de litt billigere pumpene kan se ut til å være litt mer krevende å rengjøre (vørter legger seg bak impeller etc).

Personlig vurderer jeg denne:
https://www.bryggselv.no/Bryggeutst...er/Chugger-SS-Center-pumpe-400723-p0000000951

Såvidt jeg forstår skal den være veldig enkel å rengjøre, noe som jo er gunstig når den skal brukes etter gjæring. Noen med erfaringer fra denne pumpa?

Den tåler høye temperaturer, så da kan man jo utvide bruksområdet etterhvert. I første omgang skal jeg bruke den fra gjæringskar, samt til å kjøre flysparge. Må bare få laget et toppmanifold til min Igloo.
 
Da heverten min tok kvelden midt under overføring fra gjæringskar til omstikkingskar ifbm flasking i går bestemte jeg meg for å gjøre det samme som du beskriver her. Jeg søkte litt rundt, og fikk inntrykk av at de litt billigere pumpene kan se ut til å være litt mer krevende å rengjøre (vørter legger seg bak impeller etc).

Personlig vurderer jeg denne:
https://www.bryggselv.no/Bryggeutst...er/Chugger-SS-Center-pumpe-400723-p0000000951

Såvidt jeg forstår skal den være veldig enkel å rengjøre, noe som jo er gunstig når den skal brukes etter gjæring. Noen med erfaringer fra denne pumpa?

Den tåler høye temperaturer, så da kan man jo utvide bruksområdet etterhvert. I første omgang skal jeg bruke den fra gjæringskar, samt til å kjøre flysparge. Må bare få laget et toppmanifold til min Igloo.
Jeg har en lignende pumpe, og tror ikke den er særlig egnet som selvsugende (self-priming). Jeg har dog ikke prøvd fordi pumpa var dyr og magnetpumper kan slites/ødelegges om du kjører de tørre. Så derfor sørger jeg alltid for at sugesiden er væskefylt før jeg starter den.
 
Problemet mitt iallefall er at truben ligger over kranen. Skjer ikke dette for dere? Det skjer både med de billige standarddunkene fra bryggselv.No, samt i 30 literen fra Speidel. Bruker de fleste av dere bare kranen altså?
 
Bare hell det første i sluket til du ser klar øl.

Evt sett noe under dunken rett under krana slik at du tilter karet og truben samles på andre siden av karet. Eller cold crash og følg første tipset, da er det veldig lite som går i sluket hvis noe.
 
Hmm... ser for meg en litt mer solid utgave med en rustfri stålkjele istedenfor kakeform og skateboardhjul med kulelager. Har en 12 volt drill med kaputt batteri som sikkert går pent på pwm... Arduino med display som viser liter/minutt... Loppis&Ebay here I come... Sweet...
Joda, denne smyger høyt inn på DIY-prosjektlista
 
Du vet at du kan bruke en slange som hevert? Den er myk og dermed lett å holde ren.

Fyll den med starsan, og la den første skvetten gå i do/på gulvet/i et glass el.

En enkel måte å fylle slangen: legg den i en bøtte med starsan, løft begge endene samtidig ut av bøtta. Eller kjøp en stor sprøyte på apoteket og fyll med den.

Ikke noe galt med pumper altså, men det er mer å holde rent. Selv unngår jeg pumping på kald/ren side.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Du vet at du kan bruke en slange som hevert? Den er myk og dermed lett å holde ren.

Fyll den med starsan, og la den første skvetten gå i do/på gulvet/i et glass el.

En enkel måte å fylle slangen: legg den i en bøtte med starsan, løft begge endene samtidig ut av bøtta. Eller kjøp en stor sprøyte på apoteket og fyll med den.

Ikke noe galt med pumper altså, men det er mer å holde rent. Selv unngår jeg pumping på kald/ren side.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Litt vanskelig om du skal kjøre til et høyere nivå, men ellers fin løsning
 
Var bortreist noen dager, fikk ikke svart før nå :)

Altså: jeg har Speidel, og den er det kran på. Jeg har ikke tenkt å flytte varm/nykokt vørter, så har ikke noe behov for noe som tåler varme. Siden jeg har Speidel, ser jeg heller ikke at det noensinne kommer til å bli brukt til sirkulering. Bruksmåte er ene og alene flytte gjæra vørter fra gjæringsbøtte til fat, eller annen bøtte.

Jeg ønsker ikke montere kran på gjæringsbøttene, jeg stoler nada på dem etter en uheldig episode hvor det var brudd i 'gjengedelen', og lakk som fy ved minste berøring av krana.

Slange som hevert fungerer sikker fint, men her er det snakk om pumpemekanikk for å flytte mellom fat.

Chuggeren linka til over her er sikkert helt fin, men den kan ikke tørrkjøres (suger ikke selv), så da følger den heller ikke hva jeg ønsker.

Hel bøtte med ukarbonert øl, nedi med en slange, på med en bryter, flytte ølen dit jeg vil, kjøre gjennom pumpa med rens mens jeg flasker/fikser fat. Dyrt og unødvendig kanskje, men det er mye av det andre stashet mitt også :)


Edit: Noe slikt, bare helst med speedkontroll og ikke trenge transformator pga strømspenning: http://www.morebeer.com/products/selfpriming-diaphragm-pump-beer-transfers.html
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp