Noen som har prøvd Muntons Perfect Pint?

Lurer på å bestille noen sånne fra Petit, for de er jo svinebillige! :eek:

Er det noen som har prøvd dem, og er de OK som basis?

Jeg bruker selvsagt aromahumle, kryddermalt og spraymalt i tillegg.
 
Har aldri prøv disse selv, men vil tro at du kan klare å få et greit resultat fra de hvist du smaker till med noe ekstra humle og spesialmalt.
Var jo en veldig bra pris på de, så er jo ikke så mye å tape hvist du ikke skulle bli hel fornøyd
 
Snakket nettopp med OlaB, de er i ferd med å gå ut på dato, derfor så billige. Sikkert en bra handel om man trenger rimelig søtstoff. Og litt ekstra bitterhumle er i hvert fall ikke jeg redd for!  ;D

Jeg prøver!
 
Vi prøver i sammen Morten. Jeg har bestilt en boks med  Scottish Export + en kilo spraymalt for å ha oppi. :ilike:
 
Hei Morten. I kveld satte jeg Scottish Export. Jeg sa tidligere at jeg ville bruke spraymalt, men det ble 1,5 kilo flytende extra light ekstrakt fra Muntons i stedet.jeg satte bare 20 liter da jeg liker litt kraftig øl. OG var på 1040. Nå venter jeg rapport fra deg :innlegg:
 
OK! Varene mine er nettopp ankommet, jeg lager forkultur i dag (WYEAST Bavarian lager-gjær).
Regner med å sette brygget på søndag.

Hva slags gjær brukte du?

Hadde du i noe ekstra aromahumle?

MK
 
Jeg brukte bare den gjærposen som fulgte med. Og ingen humle tilsetting. Det er lengesiden jeg har brygget bare på ølsett så derfor ville jeg bare prøve uten noe mer tilsetting.
 
Jeg tror jeg slenger meg med på denne.
Den perfect pint kan jo være basis for bortimot hva som helst.

Colour (EBC Units) 4 - 7
Bitterness (EBU's) 25 - 35
Solids (by refractometer) 80% - 82%
Acidity (as lactic) 1% max
pH 5 - 6
Free Amino Nitrogen 0.15%

Men sånne sett er vel dårlig smaks og aromahumlet så kanskje litt tilsetting der...
Hva jeg skal lage av den vet jeg heller ikke enda, men jeg kjøper med noe ekstra ekstrakt og noe spesialmalt
har ikke bestemt meg for hva det skal bli, men jeg får se rundt etter noen oppskrifter det kan passe i. hadde kanskje vært kjekt å vite hva slags humle det er i den da men :S
om noen har noen ide så spytt ut.
 
Kjøpte 4 bokser Scottish Export.
Jeg slo i sammen 2 bokser, og tilsatte kun vann (totalt volum 20 liter) og brukte gjæren som fulgte med. Gjæring i full gang etter 5-6 timer.

Så får vi se... Har da to bokser til å bruke som grunnlag for annet brygg
 
Fine saker.
Mitt står ennå til gjæring.
Kommer tilbake med oppskriften og foreløpig smaksprøve når jeg tapper over på fat om et par dager.
Har brukt undergjær, vøttø ... det tar sin tid.
:)
MK
 
Jeg brukte den gjæra som fulgte med. Jeg har ingen mulighet for under gjæring. Håper ølet ditt blir bra :ber: :skaal2:
 
Takk for det, Jalle! :ilike:

Jeg tappet om ølet mitt nå på lørdag, det ble kjempegodt! Faktisk veldig lik den pilsen jeg husker fra Microbryggeriet i Oslo fra et par år tilbake.
Fin humlearoma, passe tørt, og i det hele tatt et særdeles velsmakende og friskt øl.
Jeg synes absolutt jeg oppnådde det ønskede resultatet, nemlig en lys, men litt kraftig pilsner.

I korte trekk brygget jeg slik:

* 1/2 kg Munton's pilsnermalt krovknust i kaffekvern og mesket på 65-68 grader; kokte vørteren ca 1 time
* Brukte til sammen ca 150g Tettnanger og Hallertau Hersbrucker humleblomster (rester jeg hadde liggende) som trakk med i 3, 5 og 10 minutter
* Boksen fra Munton's (Pils)
* 2 kg Munton's Extra Light Spraymalt
* Wyeast Bavarian Lager 2206 (forkultur, 2. gangs bruk tils. litt gjærnæringssalt)

Til sammen 20 liter vørter

Brygget gjæret ved ca 8 grader

Nå spørs det bare om jeg greier å la dette stå i fred til det blir modent!  ;D

Tror jeg bestiller noen bokser til.  ;)

:skaal2:
 
Morten Kielland skrev:
Nå spørs det bare om jeg greier å la dette stå i fred til det blir modent!  ;D

Tror jeg bestiller noen bokser til.  ;)

:skaal2:

Av erfaring, så kan jeg si at det blir vanskelig å la det stå :samenvol:
så er nokk det lureste å bestille nye med det samme :beersmiley:

Hva brukte du til å meske så små mengder i?
 
Jeg brukte bare gryta jeg vanligvis brygger i, den er ikke så stor, en 10-12 liter.
Helte i vann til tempen var riktig og vedlikeholdt deretter tempen med gassblusset. Silte/vasket til slutt alt gjennom en melsikt (som jeg også bruker til å sile fra humleblomster med) og ned i bryggerkaret, og så tilbake i gryta for koking.
Med så små mengder går dette helt greit, og jeg synes det er verd bryet. Smaken får et fint løft.

:skaal:
 
Tilbake
Topp