Noen som har prøvd oppskrifter fra Candy Sirup?

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Ser det ligger en del oppskrifter på gode øl her, er det noen som har brygget disse, og med hvilket resultat?

Ser at en anerkjent bryggebutikk leverer ølsett basert på oppskrift fra de:
The Wild West Vleteren - allgrain ølsett
The Wild West Vleteren er en klon av trappistølet Westvleteren 12, ansett som verdens beste øl. Oppskriften som er brukt har vunnet flere konkurranser i ølbrygging i USA. Leveres med tre pakker D-180 Candi Syrup for autentisk resulat.


http://www.candisyrup.com/recipes.html
 
Sist redigert:
Redigert
Ser det ligger en del oppskrifter på gode øl her, er det noen som har brygget disse, og med hvilket resultat?

Ser at en anerkjent bryggebutikk leverer ølsett basert på oppskrift fra de:
The Wild West Vleteren - allgrain ølsett
The Wild West Vleteren er en klon av trappistølet Westvleteren 12, ansett som verdens beste øl. Oppskriften som er brukt har vunnet flere konkurranser i ølbrygging i USA. Leveres med tre pakker D-180 Candi Syrup for autentisk resulat.


http://www.candisyrup.com/recipes.html
 
Skal snart til å brygge "The Wild West Vieteren" har lest igjennom veiledning et par ganger, ser greit ut. men stusser litt på punktet under flasking og lagring. skal tilsette simplicity candi syrup 8,7 g per liter (dette har jeg fått tak i, kommer til å sette posen nedi ei bøtte i varmt vann slik at det blander seg lettere i karet, før man har det i flasker) eller man kan bruke 6 g sukker per liter...

og før flasking skal det også tilsettes 1,2 dl fersk krausen eller 500ml gjærstarter med WLP530. (kommer til å gå for WLP530 da jeg har ingen erfaring med fersk krausen)

Er også ukjent med å tilsette gjærstarter rett før flasking.... kanskje det blir flaskebomber det der... skal vist bli best ved lagring i kjeller for 12 mnd. jeg har en jordkjeller tilgjengelig som jeg skal sette alle flaskene i.

vil ikke binde opp et fat borte til lagring et år... (blir nok litt prøvesmaking før det går et år..)
 
Ja dette kan bli et spennende prosjekt, ser i oppskriften at de anbefaler belgiske flasker/champagneflasker noe jeg også tror kan bli nødv. om det tilsettes en halvliter gjærstarter. Har ingen erfaring med dette, ser de «dumper» gjær flere ganger men tror det burde holde med ca. 9 gram syrup. Ser bla. I oppskriften til Chimay at de her kun bruker ca. 9 gram med candi syrup til karbonering. Kanskje andre på forumet har brygget denne tidligere og sitter inne med erfaringer. Men helt enig med deg, i løpet av et år må prøvesmaking prioriteres:)
 
Tilbake
Topp