Noen som har prøvd Wyeast 1450 - Denny's Favorite 50

Hei!
Jeg har brukt den til 2 brygg. Satte først en APA med bare cascade. mesket 60 min 60 grader og 60 min 70 grader. Og1061 'fg 1013. Brukte slurry fra denne til en Rug ipa  OG 1073  fg 1012.
Smaksmessig var jeg veldig godt fornøyd med gjæren i begge ølene. APA fikk 5 plass i nm lys ale og ipa fikk 9 plass i sterke spesialøl. Du finner tilbakemelding fra dommerne der.
Cascaden og ipan var i eldste laget til nm, brygget i okt.
Etter det jeg har lest på amerikanske forum er gjæren veldig populær, etter mas fra hjemmebryggere er den nå fast i wyeast sitt sortemang mot bare brewers choice tidligere.
Det som skrives, og jeg til en viss grad erfarte er at ved gjennbruk, gen 2 osv gjærer den bedre ut enn ved første gangs bruk.
Er en gjær jeg vil anbefale og sikkert bruke igjenn. klarner fint etter ganske kort tid.
Har dog ikke noe sammeligningsgrunnlag på 1056 1072 da jeg ikke har prøvd disse.
 
Har brukt den i et par brygg. En amber ale og et eller annet, sikkert en IPA. Den er vel ganske ren, men med mer maltpreget resultat en Chico-gjæren og større munnfylde.
 
(Jeg er nybegynner, men) brukte denne i mitt krydrede juleøl og ble meget fornøyd! Er usikker på nøyaktig hva gjæren bidro med, men det ølet fikk veldig god (myk, smooth) munnfølelse og god fylde, som i beskrivelsen av gjæren. Aromaen ble som planlagt preget av humle/sitrus/frukt-ish med et fint bakteppe av julekrydder. Akkurat når det gjelder aromaen vet jeg ikke helt hva gjæren eventuelt bidro med, men jeg er ihvertfall fornøyd med resultatet! :) Ølet var basert på Muntons Highland Heavy Ale, tilsatt ekstra spraymalt, cascade, nellikspiker, kanel, kardemomme og appelsinskall!
 
Takk til deg også, RolfK!

Jeg har nå testet denne gjæren selv på følgende oppskrift (en egenkomponert Old Ale):

4150.00 gm Pale Malt, Maris Otter (Muntons) (5.9 EBC) Grain 72.17 % (det var det som var igjen i sekken)
1000.00 gm Pilsnermalt Castle (4.0 EBC) Grain 17.39 %
600.00 gm Caramel/Crystal Malt - 150 EBC (150.0 EBC) Grain 10.43 %
40.00 gm Goldings, East Kent [4.50 %] (70 min) (First Wort Hop) Hops 18.2 IBU
45.00 gm Fuggles - pellet [5.10 %] (20 min) Hops 12.4 IBU
40.00 gm Fuggles - pellet [5.10 %] (10 min) (Aroma Hop-Steep) Hops
1 Pkgs Denny's Favorite 50 (Wyeast Labs #1450) Yeast-Ale
Mesk:
62x60 min
72x60 min.
OG: 1.061
FG: 1.018

Gjæret ved ca 18-20 ºC.

Det ble en veldig myk ale, med flott munnfylde og et kremaktig skum. Godt "bitt" fra humlen. Tørr og ren, og ellers feilfri. Men kanskje også en smule kjedelig/rett fram? Savner bl.a litt humlearoma. Kan muligens bli mer kompleks ved lagring. Klarnet veldig sakte, men sikkert.
Dette virker uansett som en ganske arbeidsvillig og grei gjærstamme.

Jeg skal nå prøve den en gang til i 2. generasjon med en litt mer spennende maltsammensetning, bl.a litt røyk- og münchenermalt.

Artig gjær i og for seg.
 
Har nå prøvd neste brygg, med 2. generasjon Denny's WY 1450.

5000.00 gm Smoked Malt, Weyermann (5.0 EBC) Grain 71.43 %
1000.00 gm Caramel/Crystal Malt - 150 EBC (150.0 EBC) Grain 14.29 %
1000.00 gm Münchenermalt, lys - 15 EBC (15.0 EBC) Grain 14.29 %
40.00 gm Fuggles - blomst [6.79 %] (60 min) (First Wort Hop) Hops 24.5 IBU
20.00 gm Fuggles - blomst [6.79 %] (10 min) Hops 4.0 IBU
1 Pkgs Denny's Favorite 50 (Wyeast Labs #1450) Yeast-Ale  

OG: 1.069 SG
FG: 1.018 SG
Actual Alcohol by Vol: 6.66 %
Bitterness: 28.5 IBU
Est Color: 33.7 EBC  

Mesk:
60min/62.0 C
60min/72.0 C

Dette ble omsider en flott, "myk" og smaksrik ale, men de første dagene var det mye det samme som forrige gang: Litt "tørr" og kjedelig. Ikke noe spesielt. Skuffende, egentlig.
Etter en uke eller to på fat begynte det å bli mer spennende: Da kom de ulike smakene mye klarere fram. Og den blir bare bedre og bedre for hver dag som går. Det er tydelig at denne gjærstammen trenger en viss tid på seg, antakelig fordi den flokkulerer så veldig langsomt.

Flott munnfylde og smaksrikdom, selv om humla glimrer med sitt nesten totale fravær. Hadde ønsket meg mer humlearoma også.

Dette er definitivt en gjær jeg kommer til å bruke igjen. Men om jeg måtte "reise til en øde øy" og bare få ta med én lagergjær og én ale-gjær, så er det ikke sikkert at det var akkurat denne jeg ville tatt med meg.

Men en morsom og spesiell gjærstamme er det, ingen tvil om det.
 
Tilbake
Topp