Noen som har smakt NØ German Pale Ale (Kölsch style ale)

?

Jeg har nok aldri smakt en Kölsch, men jeg tviler på at det er slik det skal smake.

Jeg leser mye om hvordan en øltype "skal" smake. Og dette gir meg ingenting av det jeg har lest, og laget meg et bilde av hvordan det skal smake.

Jeg synes det smaker som hjemmebrygget pils som har fått litt fortgang i prosessen, veldig uryddig. Mye blomstereng, og maltet henger ikke helt sammen, udistinkt maltpreg. Blomstene er overalt. Dette er ikke rent eller cleant i det hele tatt.

Noen som vil sette opp denne mot ekte vare-referanser?

?

Jeg har nok aldri smakt en Kölsch, men jeg tviler på at det er slik det skal smake.

Jeg leser mye om hvordan en øltype "skal" smake. Og dette gir meg ingenting av det jeg har lest, og laget meg et bilde av hvordan det skal smake.

Jeg synes det smaker som hjemmebrygget pils som har fått litt fortgang i prosessen, veldig uryddig. Mye blomstereng, og maltet henger ikke helt sammen, udistinkt maltpreg. Blomstene er overalt. Dette er ikke rent eller cleant i det hele tatt.

Noen som vil sette opp denne mot ekte vare-referanser?

Udrikkelig søl! - eller, for å modere litt: En kraftig skuffelse som har heller lite med en kølsch å gjøre.

Klønete å lage ny tråd for noe som hører hjemme i kølsch-tråden.

Det var også det inntrykket jeg fikk. Søl.

Klønete å lage ny tråd for noe som hører hjemme i kølsch-tråden.

Det var også det inntrykket jeg fikk. Søl.

Nåja, nå har vi den jo.

Jeg har smakt to merker - Gaffel og Sion - og begge er egentlig nokså like en lett og elegant pils. Det som Zainasheff skriver i BCS om at den fruktige karakteren skal være så å si umerkelig - nesten mer innbilt enn virkelig - stemmer. Jeg har aldri fått mine like reine som de to originale jeg har smakt, men jeg har kommet noenlunde nær.

Polet har hatt Früh tidligere, i alle fall.

Jeg har tro på å gjære på lav temperatur for å unngå for mye fruktighet, men lagering hjelper også.

Jeg syns fruktigheten kølsch gjæra gir er godt, gjæra min siste på 16c,den har blitt meget rein etter 1,5mnd på fat. Går man ned til 12-14c får man den sikkert reinere,men da kan du jo like gjerne brygge pils ;)

Jeg syns fruktigheten kølsch gjæra gir er godt, gjæra min siste på 16c,den har blitt meget rein etter 1,5mnd på fat. Går man ned til 12-14c får man den sikkert reinere,men da kan du jo like gjerne brygge pils ;)

Der setter du jo fingeren på det litt paradoksale ved dette ølet. Det hevdes sterkt at det er veldig spesielt, og det har til og med et lovbeskyttet navn, men samtidig er det et øl som prøver så hardt det kan å kvitte seg med nesten alt som skiller det fra en pils. Og det var vel det som var utgangspunktet for ølstilen, som slett ikke er gammel; å konkurrere med pilsen. Og det har den klart bra. Det er kølsch det går mest av i Køln.

Så kan man like eller mislike det esterpreget som kølschgjæren gir. Jeg er ikke glad i det når det blir merkbart, og vil ha kølschen min så lik en pils som mulig. Eller kanskje heller så lik en helles som mulig, hvis man ikke skal gå opp i bitterhet og vekt på humla. Så hvorfor brygger jeg så mye kølsch som jeg faktisk gjør?

Det kan jeg ikke gi noe veldig klart svar på. Men kanskje er det jakten på smaken av noe som er der uten å være der, som er så lokkende. Og når esterpreget er veldig dempet, så er jo ølet godt likevel, da. Og alle som ikke vet at det ikke skal være merkbart i det hele tatt, liker det jo:).

Jeg synes Kölsch har fått ufortjent mye oppmerksomhet. Men grunnen er vel at mange som egentlig ønsker å brygge pils ikke har temperatur til å kunne gjøre det – og må nøye seg med Kölsch i stedet.

Nei, gi meg en vellaget Helles – det er ølet sitt, det.

Jeg synes Kölsch har fått ufortjent mye oppmerksomhet. Men grunnen er vel at mange som egentlig ønsker å brygge pils ikke har temperatur til å kunne gjøre det – og må nøye seg med Kölsch i stedet.

Nei, gi meg en vellaget Helles – det er ølet sitt, det.

Du har nok rett i at kølsch er en slags plan B for mange bryggere, men jeg er veldig uenig i at kølsch er noe man må nøye seg med i mangel av noe bedre. Kølsch er ikke en dårlig versjon av helles, det er et øl med sine egne kvaliteter. Jeg tar veldig gjerne et glass av begge.

Jeg går ut fra at du har smakt skikkelig kølsch - helst på tapp i Tyskland?

Du har nok rett i at kølsch er en slags plan B for mange bryggere, men jeg er veldig uenig i at kølsch er noe man må nøye seg med i mangel av noe bedre. Kølsch er ikke en dårlig versjon av helles, det er et øl med sine egne kvaliteter. Jeg tar veldig gjerne et glass av begge.

Jeg går ut fra at du har smakt skikkelig kølsch - helst på tapp i Tyskland?
Har bare smakt fra flaske, dessverre. Kölsch og Helles kan ikke sammenlignes, det var et dårlig eksempel. Helles er en av mine favoritter – det har jeg fått fra tapp i München :)

Har bare smakt fra flaske, dessverre. Kölsch og Helles kan ikke sammenlignes, det var et dårlig eksempel. Helles er en av mine favoritter – det har jeg fått fra tapp i München :)

Jeg må nok dit, ja:). Og til Køln. Jeg har bare drukket Gaffel fra fat i Berlin (på Ständige Vertretung), men jeg regner med at den var på topp.

Helles fra flaske er ikke så galt, det heller:). Jeg hadde en aha-opplevelse med det på hotellrommet i Berlin for et par-tre år siden. Jeg hadde tatt med en flaske Augustiner Helles fra en kiosk uten å vite hva det var, og den første slurken var en sterk nær-himmelen-opplevelse. Fikk man kjøpt sånt i en støvete, sliten kiosk???

Det var en skjelsettende opplevelse. Siden har jeg lært meg vesentlig mer om tysk øl. Men Augustiner Helles er fremdeles en klar favoritt. Jeg drar til Berlin om et par dager, og gleder meg til et gjensyn.

Med kølsch'en også, selvfølgelig;).

Tilbake
Topp