Noen som har testa ZChillers???

Gimmicks.

Kommer aldri til å bytte bort min dyppkjøler i mitt nåværende oppsett. billigere og hele vørteren blir kjølt ned likt, og ikke noe du ikke kan se hvis er rent eller ei, når du har vasket etter bruk. Men det er meg.
 
Jeg har hatt forskjellige dyppkjølere men tror ZChiller blir bra saker.
Dyppkjøere får belegg om må vaskes, det er litt kronglete.
Med ZC og pumpe er det tilkoblet hele tiden og en ventil kobles om så gjærfatet fylles.
Jeg har ikke testet ferdi fordi jeg må ha ny pumpe, marcen holder kun til Resirk av mesk men er prøvd på cilleren med det blir ikke nok omrøring i kjelen og dermed lang total kjøletid, selv om det som kommer ut av cilleren er nemmest iskaldt.
Chugger Max kommer i morgen men det tar tid før alt er montert, men da regner jeg med det er snart å fylle gjærkaret også, det er det forsåvidt i dag med Novax men det trenger egen desinfisering siden den ikke tåler kokende vørt.

Resyme:
Chilleren har fungert bra hittil, selv på IPA med svak pumpe, har troa.
 
Jeg har hatt forskjellige dyppkjølere men tror ZChiller blir bra saker.
Dyppkjøere får belegg om må vaskes, det er litt kronglete.
Med ZC og pumpe er det tilkoblet hele tiden og en ventil kobles om så gjærfatet fylles.
Jeg har ikke testet ferdi fordi jeg må ha ny pumpe, marcen holder kun til Resirk av mesk men er prøvd på cilleren med det blir ikke nok omrøring i kjelen og dermed lang total kjøletid, selv om det som kommer ut av cilleren er nemmest iskaldt.
Chugger Max kommer i morgen men det tar tid før alt er montert, men da regner jeg med det er snart å fylle gjærkaret også, det er det forsåvidt i dag med Novax men det trenger egen desinfisering siden den ikke tåler kokende vørt.

Resyme:
Chilleren har fungert bra hittil, selv på IPA med svak pumpe, har troa.

får du ikke WP av en (det jeg antar er en) 809 march? Du brygger kanskje veldig stort? Hvis ikke så må du ha en del motstand i sløyfa?
 
Slyøfa er kjøleren, litt slange, 90 bend på sug (ikke bra) og trykk men ikke oppsatt for WP.
Tror det 809, kjøpt hos Petit i Bergen for maaange år siden.

I dag må resirkpumpa flyttes til kokekjelen, men det blir det jo slutt på med den nye.
 
Slyøfa er kjøleren, litt slange, 90 bend på sug (ikke bra) og trykk men ikke oppsatt for WP.
Tror det 809, kjøpt hos Petit i Bergen for maaange år siden.

I dag må resirkpumpa flyttes til kokekjelen, men det blir det jo slutt på med den nye.

Jeg kan iallefall ikke forstå at du ikke får WP med en 809 mm du har mye restriksjon eller brygger veldg stort.

Liten edit:Slik jeg tolker det så har du motstrømskjøler inline med puma? De kverker kanskje litt flow ja
 
eller brygger veldg stort.

Liten edit:Slik jeg tolker det så har du motstrømskjøler inline med puma? De kverker kanskje litt flow ja

Ja, og WP har jeg ikke stresset men, fungerte bra med vanlig kokekjel men med kjelen jeg bruker nå er det elementer og greier i bunnen, regner med det lager mye turbulens.
 
Dette ser ot som en fiks idè, (inspirert av rillene i en rifle), hvor man ikke har tengt på formålet. Tror at ett rør med superelipseprofil hadde fungert bedre; man ønsker jo max overflate, og minimal motstand, (friksjon), turbulens, osv.
 
Noken som har teste denne i seinere tid ?
Jeg har denne. den har ikke gitt meg noen problemer ved brygg med mye humle. Den gir meg rask temperaturendring ned til både 80gr ved WP og bruk av pumpe og når jeg skal overføre vørter fra kokekjele til gjæringskar så bruker jeg ikke pumpe, kun gravitajson. Da holder vørteren 20-25 grader når jeg tapper over i karet.
 
Tilbake
Topp