Noen som har tips til en nybegynner ?

KK

Hei , jeg er helt grønn , når det gjelder ølbrygging.
Noen som har en enkel skisse på oppsett på bryggeanlegg.

Jeg skal lage dette selv, og må vite hva jeg trenger av kar , skal lage dette av rusfrie varmtvannstanker.
Detaljer om hvor det må være ventiler , pumpe osv.

Er også ute etter å vite grunnprinsippene ved ølbrygging, har lest endel , men det er skrevet av litt erfarne folk , og da hopper en gjerne over små detaljer som vi ferskinger ikke vet noe om

Noen som kan hjelpe her ......?  :)

Hilsen KK

Kan anbefale et medlemskap i Norbrygg. Da får du tilgang til enkel og grei informasjon i medlemsseksjonen her på forumet, som langt på vei forklarer de enkle prinsippene innen brygging. Det finnes også gode bøker der ut, nå også på norsk - feks "Ølbrygging fra hånd til munn".
Hvis du oppgir i profilen din hvor du holder til, kan det jo også være at du kan få være flue på veggen når noen med mer erfaring brygger i nærheten av deg.
Byggetråder for forskjellige bryggerier er det mange av her på forumet. Mange av disse er svært forseggjorte. Om du ikke har noe erfaring med brygging, tror jeg likevel at jeg ville begynt litt enkelt, og fått litt erfaring med renslighet og gjærbehandling/gjæring før jeg begynte med noe stort. Det er uansett mange faktorer som smak og behag, lokaler, vann/strøm osv som spiller inn når du skal sprenge grensene fra kjøkkenbenken.

Noen som har erfaring med å bruke en kleskoker av typen ELTO ?

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Sett: 1.511
Dersom målet er å komme raskt i gang med å brygge godt øl på en enkel måte, anbefaler jeg deg å kjøpe en Speidel Braumeister 20 liter fra eksempelvis Petit Agentur. Pris ca 13.000.

Der blir likevel nok av utfordringer i ølbryggingen om ikke du skal tenke på å bygge apparaturen i tillegg (noe som kan komme sener om du har behov for større kapasitet).

Ellers så anbefaler jeg deg et medlemskap i dette forumet, slik at du får tilgang til artiklene på medlemssidene - som gir deg en god innføring i bryggekunsten.

Hva gjelder kleskoker så har jeg ingen erfaring med denne - vi bruker en Zanussi til klesvask.  :skitbra:

Edit: Min påstand er at du må ha gjort deg noen erfaringer med brygging først, før du går i gang med å bygge/rigge egenkomponert utstyr.

KK skrev:

Spennende. Husker vi hadde en slik vaskemaskin i kjelleren på 70 tallet. Kjenner ikke oppbygging og funksjon, men skulle tro at det lot seg gjøre bygge den om til en mesketank. Anbefaler deg å bruke masse tid på å sette deg inn i de ulike systemene i diverse tråder her på forument.

For øvrig vil jeg på det sterkeste anbefale å prøve deg frem i mindre målestokk før du setter i gang med dette systemet. Start med "brew in a bag" eller ekstraktbrygging for å få litt erfaring. Lykke til.

Ja , det blir nå litt forsking på kjøkkenet , men skal samtidig bygge ett oppsett , som jeg kan bruke når jeg har fått litt erfaring , der blir det jo og justeringer underveis . Planen var og prøve meslking koking i samme kar ... Før jeg tapper på gjæringsdunker ..  Hvordan blir msn medlem her da ? ... Trodde jeg var det allerede :).....

Hvis du starter helt fra scratch og skal bygge nytt bryggeri fra varmtvannstanker hadde keg lesy MYE rundt omkring. Det er bedre å lese seg opp og så lage en plan og så spørre etter tips enn å spørre alt det elementære som hvor du skal lage ventilene..

Og sånn helt enkelt, de fleste begynner med biab og bygger videre defra med mindre du har de 13000 som en speidel koster. Og j is man først går for en slik løsning så er man ganske låst fast til den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

KK skrev:

Bruker elto til krabbekoker og sousvide til store måltider. Har ribba bort den propellen inni og skrudd av motoren. Sitter igjen med stor lett ferdig powera gryte med termostat. Funker utmerket, vil tro også til ølbrygging. HLT til 100l oppsett feks. Avtapp i bunn og forholdsvis liten hysterese på termostst.

--

Da jeg startet med brygging for ganske mange år siden var det flere rundt omkring som brukte elto-maskiner til koke og meskekar.
Du får google litt så finner du kanskje noe gammel info.

Noen som vet / kan anbefale hvilen varmeelent /er jeg trenger for å koke opp 60-70 liter ?

Hei
Bruker en Elto til brygging har hatt 3 brygg hittil, har da malten i poser direkte i maskina.
Brygga sist med 50 liter i i starten (totalvolum på ca 100 liter) endte med 45 liter vørter i Labbdunken.
Har fjerna "skrue" i midten og motor, monterte en kran på sida av maskina.
Synes det var enklere en den slangen som jeg kun bruker ved vasking.
Måtte bytte element da det gamle rauk under krabbkoking, temp justeres med termostat.
Den bruker litt lenger tid en Speidel 50, men når det brygges dobbelt passer det fint.
Når vørteren fra Speidelen har kommet på dunk er Elto`en klar for kjøling.

Elto er en fin ting. Min brukes til krabbekoker og sousvide til store middager. Funker nok knall til ølgryte også. Bort med alt som er tungt, så står en igjen med 100l+ termostatstyrt gryte på trillebein.

--

KK skrev:
Hei , jeg er helt grønn , når det gjelder ølbrygging.
Noen som har en enkel skisse på oppsett på bryggeanlegg.

Jeg skal lage dette selv, og må vite hva jeg trenger av kar , skal lage dette av rusfrie varmtvannstanker.
Detaljer om hvor det må være ventiler , pumpe osv.

Er også ute etter å vite grunnprinsippene ved ølbrygging, har lest endel , men det er skrevet av litt erfarne folk , og da hopper en gjerne over små detaljer som vi ferskinger ikke vet noe om

Noen som kan hjelpe her ......?  :)

Hilsen KK

Anbefaler deg å lese How To Brew av John Palmer der står alt du trenger å vite for å komme bra i gang.

Vil du ha noe enklere er den norske boka Moderne Hjemmebrygging fin. Den er litt gammel på områder, spesielt rundt innkjøp av utstyr og råvarer. Det var få spesialbutikker den gangen boka ble skrevet. Men, den er veldig lettfattelig, kort og konsis, i forhold til mye av det som er utgitt senere.

Ølbrygging fra Hånd til Munn som ble nevnt her er litt for rotete og lite omfattende til å ha noe særlig nytteverdi for å lære seg brygging. For all del, det er en fin bok, men intervjuene og oppskriftene er det som er bra med den, som lærebok er den ikke noe særlig. Da har jeg mer tro på Håndbok i Ølbrygging av Gustav Foseid, men den har jeg ikke lest, bare sett så vidt på den i bokhandelen.

Hvor stort element trenger jeg for å koke 50 liter , hvor mange watt ?? Og noen som kan anbefale ett element ? Og hvor får man kjøpt det ?

Mitt tips er å starte med det grunnleggende. Få en enkel forståelse av hvordan man brygger øl. Når du har forstått det grunnleggende kan du se litt på hvilke forskjellige bryggeoppsett som er vanlig, og hvordan de fungerer. Greit å bemerke seg fordeler og ulemper med de forskjellige oppsettene.

Hvor vidt du ønsker å lage ditt eget system eller kjøpe det ferdig kommer ned til hva du selv ønsker, det kommer til å koste penger uansett!

Jeg startet å lage mitt eget oppsett før jeg engang viste hva skylling var for noe, kunne sikker ha spart litt tid og penger ved å lese meg litt mer opp først. Men jeg synes byggingen er halve morroa.

Et lite råd er uansett å gjøre langsiktige investeringer, det kommer til å lønne seg! Jeg startet med å kjøpe en 78L kjelen, selv om jeg skulle brygge 25L.

Er det INGEN som vet hvilket element jeg skal bruke .. Styrke produsent Osv Osv ? Jeg har lest meg opp , nå trenger jeg tips hvor og hva dere anbefaler av utstyr .

KK skrev:
Er det INGEN som vet hvilket element jeg skal bruke .. Styrke produsent Osv Osv ? Jeg har lest meg opp , nå trenger jeg tips hvor og hva dere anbefaler av utstyr .

Bruk søkfunksjonen, kategorien "utstyr" på forumet, og google på norsk og engelsk. Det er MANGEN som har spurt om dette før og MANGEN som blir lei av å svare på dette om og om igjen :)

Bruk søkfunksjonen, kategorien "utstyr" på forumet, og google på norsk og engelsk. Det er MANGEN som har spurt om dette før og MANGEN som blir lei av å svare på dette om og om igjen Smiley

+1

Tilbake
Topp